Vad gör vi häst-edition del 1

Idag är jag så stolt över min lilla häst!

Hon har ju varit väldigt spänd vad det gäller bommar. Hoppa är kul, men hon hetsar upp sig väldigt för traditionella hinder och bommar som ligger på marken är potentiellt livsfarliga. Jag kom fram till att jag ville ge henne trygghet så att hon inte behöver bli så nervig kring dem, och även ha möjlighet att jobba med typ cavalettis för att kunna bygga därifrån.

Vi hade börjat göra lite grund när jag skadade mig förra året, men efter skadan var jag inte i skick mentalt att vara hennes trygghet ett tag. Så det blev nu till sommaren som jag började projektet. Fokus har varit enkelt: att jobba med bommar på ett sätt som gör att hon alltid får känna att hon lyckas. Tidsplanen "det får ta den tiden det tar".

Nu har vi någon gång i veckan haft bommar på marken hemma. Tränat korta pass för att alltid låta henne sluta innan hjärnan är full. Från att helst vilja frysa fast, gå runt bommarna eller möjligtvis springa snabbt över (eller hoppa) så kan vi nu skritta på långa tyglar över enstaka bommar med några meter emellan. Husse kan flytta runt bommarna och de blir inte läskigare att gå över för den sakens skull (innan var det fruktansvärt läskigt när bommarna flyttade sig).

Idag kunde jag be henne att gå fram och göra halt över en bom när jag satt upp. Och så tog vi oss över två bommar på skrittavstånd från varandra. Lugnt och sansat, med en häst som tänkte på var hon satte fötterna men inte spände sig utan bara var nyfiken på vad matte skulle be om härnäst.

Det må vara en liten sak i den stora världen, men jag är glad! :love:
Heja dig!!! :bow:
 
IMG_9657.webp

En månad med henne idag! 🎉🎉
Firade med att skutta några vansinnigt höga hinder på 40-50 cm som stod framme på banan. Det var kul 😊
 
IMG_5726.webp

Kaj har fått sin man friserad för första gången! Orkade inte med att den var så stripig och tråkig. Detekterat ännu en hålvägg som rengörs nitiskt och fylls med ny Hoof putty dagligdags. Alltså dessa hovar ger mig gråa hår 😬
 
Att bli irriterad på att folk inte har koll på sina hundar envisas med att ha dem lösa ändå är småaktigt? De va nå nytt
detta händer ju också titt som tät, när jag hade hund så va det ju så att man hyffsat ofta stöter på folk med NOLL KOLL på sina hundar, utan dom springer lösa och PÅ EN- inte super kul när man har en liten hund och en golden retriever kommer springande medans ägaren ropar "den gör inget"- ja visst, men det spelar ingen roll för mig, min hund gillade inte främmande hundar som kommer springa på honom. Man blir ju tokig. Tycker som dig tvärtom alla idioter borde sluta bryta mot lagen och ha sina hundar i koppel på alla platser det krävs.
 
Vi har en ridslinga en bit bort som går en bit genom en kohage. Idag var hagen full av tjurar. Ganska rejäla och tuffa tjurar, som inte såg någon större anledning att flytta sig för en häst. En av dem gick mot min häst med bestämda steg och sänkt huvud. Hästen vände sig så de stod öga mot öga, ca 1.5 m från varandra. De stirrade varandra i ögonen en stund. Sen tog min häst ett bestämt steg framåt. Tjuren kastade sig om och drog. Sen skulle vi öppna grinden och rida ut. Min häst tyckte det var rätt störigt att ha tjurar som nosade honom i rumpan när han var upptagen med att öppna grind, men han hanterade det bra med. Ibland är det bra att ha en lusitano, och ibland är min lusitano faktiskt ganska tuff.
Jag hade dött, och min lus med :angel: väldigt häftigt gjort av er.
 
Har man ett väl invant mönster för hur man alltid gör när man skyggar så är det väldigt fisigt att plötsligt ändra sig :cautious:

Bakdelen försvann när ponny plötsligt gjorde nå levad liknande för att kunna skjuta fram som en kanon, matte red barbacka, matte gled av nerför ponnyrumpa 😂😂 Så har hon aldrig gjort innan, det är alltid framdelen som försvinner för en 180 sväng eller teleportion i sidled om hon blir rädd för något, inte bakdelen. 😅
 
20230814_175431.webp

Jobbar på prototypen till hemmabyggda höhäcken till ligghallens hörnor. Gjord för att gå sönder enkelt i gummin pga nyfiken unghäst 😂
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp