Vad gör vi häst-edition del 1

Att bli irriterad på att folk inte har koll på sina hundar envisas med att ha dem lösa ändå är småaktigt? De va nå nytt
Hur vet du är denna inte hade koll? Den som var lös kallade hon in när det bads om, den andra hade rymt och vi har ingen aning om hur rymningen gick till.
 
Hur vet du är denna inte hade koll? Den som var lös kallade hon in när det bads om, den andra hade rymt och vi har ingen aning om hur rymningen gick till.
Fast nej, det var EMZK som hindrade hunden från att springa fram , inte djurägaren. Som dessutom behövde bli uppmanad att koppla hunden, att hon sedan gjorde det är liksom bara bare minimum.

Hur den andra hunden kom lös har du rätt u att vi bara kan gissa oss till.
 
Personligen tycker jag det är en ganska småaktig inställning… Bortsett från att de bryter mot lagen, men det gör de som går mot röd gubbe oxå. Jag har full förståelse för upprördhet om en hund är lös och jagar hej vilt, men i detta fall verkade inte det inte vara så.
Nåja, det här inte hemma i denna tråd, men ser ofta här på Buke en småaktig, inskränkt inställning mot hundägare som inte har samma tänk.

Va? Jag är fan skiträdd varje gång någon låter hundar och katter gå runt benen på hästarna. Rädd att min häst ska skada djuren! Han blir osäker när de går runt benen och är en hårsmån från att lyfta benen och stampa 😬
 
Va? Jag är fan skiträdd varje gång någon låter hundar och katter gå runt benen på hästarna. Rädd att min häst ska skada djuren! Han blir osäker när de går runt benen och är en hårsmån från att lyfta benen och stampa 😬
Det är fel tråd detta, men varför ska du lägga dina rädslor på andra?
 
Usch vad jobbigt det är att bara äga och ha råd att äga en häst :( Jag fick jättesnabbt och snällt bli fodervärd till en kompis häst när min hästs kompis sedan 10 år tillbaka fick vandra vidare härom månaden. De funkar bra ihop men inte med min ekonomi 😬 Det verkar inte räcka att annonsera på Hästnet så jag får nog fila på min annons lite och försöka lägga ut den på fler ställen.

Har fått tips om att sätta en fast summa istället, jag trodde det skulle vara lättare att enbart betala efter åtgång eftersom mitt grovfoder är väldigt dyrt men kanske inte? Jag upplever att få verkar förstå/vara intresserade av tracksystem, stripbete, höst/vinterbete. Det är få månader hästarna äter full giva hösilage här och då är den fortfarande trots lösdrift och fri tillgång ganska låg. Eftersom hagarna betas och sköts så att de går ute och betar mycket året runt om det inte är ett lager snö typ (vilket det ju sällan är i denna delen av Skåne).
 
Det är fel tråd detta, men varför ska du lägga dina rädslor på andra?

Det är väl i högsta grad relevant att jag inte vill att min häst skadar andras djur? Jag har dock ingen vana från hunddiskussioner här på buke så kanske finns massa bakgrund till dina uttalanden så jag förstått bättre men nu hänger jag inte alls med faktiskt. Men vi kan släppa det, jag har inga små djur i närheten av min häst i nuläget så för min del är det inte viktigt att reda ut :)
 
Usch vad jobbigt det är att bara äga och ha råd att äga en häst :( Jag fick jättesnabbt och snällt bli fodervärd till en kompis häst när min hästs kompis sedan 10 år tillbaka fick vandra vidare härom månaden. De funkar bra ihop men inte med min ekonomi 😬 Det verkar inte räcka att annonsera på Hästnet så jag får nog fila på min annons lite och försöka lägga ut den på fler ställen.

Har fått tips om att sätta en fast summa istället, jag trodde det skulle vara lättare att enbart betala efter åtgång eftersom mitt grovfoder är väldigt dyrt men kanske inte? Jag upplever att få verkar förstå/vara intresserade av tracksystem, stripbete, höst/vinterbete. Det är få månader hästarna äter full giva hösilage här och då är den fortfarande trots lösdrift och fri tillgång ganska låg. Eftersom hagarna betas och sköts så att de går ute och betar mycket året runt om det inte är ett lager snö typ (vilket det ju sällan är i denna delen av Skåne).
Går det inte att du annonserar utan att nämna de särskilda "metoder" (hittar inget bättre ord atm :angel: ) som du tillämpar med betet? Typ bilder, vad som finns i form av bekvämligheter mm. och att hösilage betalas för använd mängd? Och sen när de hälsar på kan du förklara betessystemet lite närmare :)
 
Går det inte att du annonserar utan att nämna de särskilda "metoder" (hittar inget bättre ord atm :angel: ) som du tillämpar med betet? Typ bilder, vad som finns i form av bekvämligheter mm. och att hösilage betalas för använd mängd? Och sen när de hälsar på kan du förklara betessystemet lite närmare :)

Det är typ så jag redan gjort 😅 Så funderar på om jag istället borde vara mer precis så kan man ju kanske googla? Jag vet inte 😆 Jag menade mer att det känns som att när de får veta priset för hösilaget så verkar alla tro att hästen kommer äta 15 kg/dag av det typ året runt oavsett hur jag beskriver och det blir ju såklart helt orimligt (även för mig) att betala. Jag har fått uppfattningen i de diskussioner/forum jag deltar i kring hovar, tracksystem, PPID, lättfödda hästar osv att efterfrågan på mer anpassad utevistelse till denna gruppen av hästar var högre.

Men handlar ju om en massa andra saker också såklart när man letar stallplats!
 
Det är typ så jag redan gjort 😅 Så funderar på om jag istället borde vara mer precis så kan man ju kanske googla? Jag vet inte 😆 Jag menade mer att det känns som att när de får veta priset för hösilaget så verkar alla tro att hästen kommer äta 15 kg/dag av det typ året runt oavsett hur jag beskriver och det blir ju såklart helt orimligt (även för mig) att betala. Jag har fått uppfattningen i de diskussioner/forum jag deltar i kring hovar, tracksystem, PPID, lättfödda hästar osv att efterfrågan på mer anpassad utevistelse till denna gruppen av hästar var högre.

Men handlar ju om en massa andra saker också såklart när man letar stallplats!
Är det om medryttare el stallplats du utannonserar?
Trodde först du behövde hjälp med kompisens häst.
 
Jag funderar på var min träningsvärk är någonstans. Red semi-barbacka igår för att jobba lite med sits och balans och hade så ont i benen när jag hoppade av att jag knappt kunde gå :rofl: Idag känner jag ingenting öht.
 
Min häst fortsätter vila. Såret har fått lite svallkött så veterinären tyckte att flugtäcket var dåligt då det stimulerade rörelse på såret (som är täckt av ett plåster). Släppte ut utan flugtäcke och med US på, det gick inte! Sååå... han fick ha kvar flugtäcket, kändes inte värt risken att han far omkring i hagen och vrickar sig eller något annat dumt :bag:
 
Vi har en ridslinga en bit bort som går en bit genom en kohage. Idag var hagen full av tjurar. Ganska rejäla och tuffa tjurar, som inte såg någon större anledning att flytta sig för en häst. En av dem gick mot min häst med bestämda steg och sänkt huvud. Hästen vände sig så de stod öga mot öga, ca 1.5 m från varandra. De stirrade varandra i ögonen en stund. Sen tog min häst ett bestämt steg framåt. Tjuren kastade sig om och drog. Sen skulle vi öppna grinden och rida ut. Min häst tyckte det var rätt störigt att ha tjurar som nosade honom i rumpan när han var upptagen med att öppna grind, men han hanterade det bra med. Ibland är det bra att ha en lusitano, och ibland är min lusitano faktiskt ganska tuff.
 
Vi har en ridslinga en bit bort som går en bit genom en kohage. Idag var hagen full av tjurar. Ganska rejäla och tuffa tjurar, som inte såg någon större anledning att flytta sig för en häst. En av dem gick mot min häst med bestämda steg och sänkt huvud. Hästen vände sig så de stod öga mot öga, ca 1.5 m från varandra. De stirrade varandra i ögonen en stund. Sen tog min häst ett bestämt steg framåt. Tjuren kastade sig om och drog. Sen skulle vi öppna grinden och rida ut. Min häst tyckte det var rätt störigt att ha tjurar som nosade honom i rumpan när han var upptagen med att öppna grind, men han hanterade det bra med. Ibland är det bra att ha en lusitano, och ibland är min lusitano faktiskt ganska tuff.

Vilken cool häst!
 
5C58DEB5-0635-4B51-AC37-07BB43512314.webp

Så himla glad att ha en häst som man kan rida ut på ensam och som är helt trygg i varje steg ❤️
 
Idag är jag så stolt över min lilla häst!

Hon har ju varit väldigt spänd vad det gäller bommar. Hoppa är kul, men hon hetsar upp sig väldigt för traditionella hinder och bommar som ligger på marken är potentiellt livsfarliga. Jag kom fram till att jag ville ge henne trygghet så att hon inte behöver bli så nervig kring dem, och även ha möjlighet att jobba med typ cavalettis för att kunna bygga därifrån.

Vi hade börjat göra lite grund när jag skadade mig förra året, men efter skadan var jag inte i skick mentalt att vara hennes trygghet ett tag. Så det blev nu till sommaren som jag började projektet. Fokus har varit enkelt: att jobba med bommar på ett sätt som gör att hon alltid får känna att hon lyckas. Tidsplanen "det får ta den tiden det tar".

Nu har vi någon gång i veckan haft bommar på marken hemma. Tränat korta pass för att alltid låta henne sluta innan hjärnan är full. Från att helst vilja frysa fast, gå runt bommarna eller möjligtvis springa snabbt över (eller hoppa) så kan vi nu skritta på långa tyglar över enstaka bommar med några meter emellan. Husse kan flytta runt bommarna och de blir inte läskigare att gå över för den sakens skull (innan var det fruktansvärt läskigt när bommarna flyttade sig).

Idag kunde jag be henne att gå fram och göra halt över en bom när jag satt upp. Och så tog vi oss över två bommar på skrittavstånd från varandra. Lugnt och sansat, med en häst som tänkte på var hon satte fötterna men inte spände sig utan bara var nyfiken på vad matte skulle be om härnäst.

Det må vara en liten sak i den stora världen, men jag är glad! :love:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp