Vad gör vi häst-edition del 1

Förra veckan fick jag äntligen ridsällskap och gav mig ut i skogen med min jättegröna 5-åring, han skötte sig exemplariskt!

Så i lördags var vi in på ridskolan och hoppade lite på utebanan och igår så red jag ut för första gången med min 6-åriga dotter på världens bästa ponny. Min sambo stod beredd och filmade oss på tillbakavägen på rakbanan.

IMG_2594.webp
 
Jag har precis sorterat ut bett jag inte använder (och inte har använt på minst 10 år) 27 bett blev det! Nu får vi se hur många jag kan sälja utan alltför mycket ansträngning, resten får jag skänka till en secondhandaffär tänker jag.
 
Det blev ju ingen träning för mig i dag, men min vän red i stället och vilken träning de fick till! Var jättekul och se och jag blev ännu mer pepp på att pröva tränaren :)
 
Vi hade tandläkaren ute idag. Pensionären har ett lite krångligt bett och behöver kontinuerligt underhåll, men de andra såg bra ut så det är skönt :)
 
Jag har precis sorterat ut bett jag inte använder (och inte har använt på minst 10 år) 27 bett blev det! Nu får vi se hur många jag kan sälja utan alltför mycket ansträngning, resten får jag skänka till en secondhandaffär tänker jag.

Skänk hellre till en ridskola 😊
 
Promenerade slingan med Elsa och satte även upp efter ett tag. Andra gången vi gör det själva och hon var en pärla, även om skritt är trååååkigt enligt henne. Jag lät henne ta en sträcka i trav också som avslutning och jag hittade kantareller där jag hoppade av, 10/10 ridtur 😂
 
Jag skulle prova att rida i en ny skog idag. Det blev totalt fiasko - jag hittade inga bra stigar, vi höll på att trampa ner oss i sankmark och det började åska. Jag hade tack och lov en torr fleecejacka i bilen, men jag höll på att inte å av mig tröjan, den var lika blöt som om jag hade badat med kläderna på. Samma med ridstövlar och byxor när jag kom hem. Alla dagar kan inte vara toppen :D
 
Och rolig tråd, kanske ska försöka skriva lite här. Känner mig mer och mer udda och ensam i mitt hästliv ju ovanligare saker jag råkar ramla in på 😅 Nu ska jag fortsätta gå igenom materialet i Celeste Lazaris Masterclass i Balance Through Movement Method. Älskar att det finns så många möjligheter att dyka in i kunskap varhelst i världen numera 🤩
Vad kul att läsa att du är med där :) Jag blev medlem i november men varit lite sporadisk i träningen. Hur tycker du att det funkar?
 
Vad kul att läsa att du är med där :) Jag blev medlem i november men varit lite sporadisk i träningen. Hur tycker du att det funkar?

Min autistiska hjärna vill fatta ALLT innan jag börjar praktisera och länge hakade jag upp mig på vilket huvudlag jag skulle ha (eftersom vi har väldigt problem just med fysisk kontakt ville jag ta tag i det och inte bara fortsätta löst som jag gärna gör för att undvika det). Min häst har varit så spänd och introvert i hela sitt liv och nu med annat jobb börjat faktiskt släppa lite spänningar och gäspat MASSOR så ville inte hindra det.

Men lite lagom till att jag väl fick semester, letat upp en hyfsat rymlig och mjuk grimma och ändå haft hela tankesättet med mig i många månader så började jag nu i veckan 😁

Egentligen tror jag att jag märkte skillnad redan i början i kombination att han började få Masterson. Han fick helt plötsligt som 19 år tillgång till en helt annan avspänd resning. Istället för att högre huvud ledde till spänning och "höll honom fast".

Och nu kanske detta är ett sjukt sammanträffande men efter att testat lite statisk P1 i stallet och han gärna ville gå iväg (han brukar frysa fast så vill inte tvinga honom att stå still automatiskt). Så testade jag bara att göra fyrkanten ett varv åt varje håll i hagen med några blandade försök P1-P3 (tvärtemot alla tillvägagångssätt men jag försöker följa min magkänsla som brukar leda mig bra). Och dagen efter när jag kratsade hovarna lyfte han vänster fram och bak lika mjukt som de andra benen. De benen har krånglat i minst 1 år, tror egentligen längre men att jag inte blivit helt medveten om det förrän vi börjat med mer seriös rehab. Det var inte ens placebo för jag fick gå tillbaka till mina anteckningar om vad jag gjort och insåg då vi gjort den där fyrkanten dagen innan 😅

Tror jag ska testa vidare ute nu ett tag under semestern och se var vi landar. Behöver garanterat massa tid även bara i statisk P1 men vill känna oss fram tillsammans.

Märks det att jag inte har någon direkt att prata med om detta? 🙄 Jag skickar dig ett PM!
 
Min autistiska hjärna vill fatta ALLT innan jag börjar praktisera och länge hakade jag upp mig på vilket huvudlag jag skulle ha (eftersom vi har väldigt problem just med fysisk kontakt ville jag ta tag i det och inte bara fortsätta löst som jag gärna gör för att undvika det). Min häst har varit så spänd och introvert i hela sitt liv och nu med annat jobb börjat faktiskt släppa lite spänningar och gäspat MASSOR så ville inte hindra det.

Men lite lagom till att jag väl fick semester, letat upp en hyfsat rymlig och mjuk grimma och ändå haft hela tankesättet med mig i många månader så började jag nu i veckan 😁

Egentligen tror jag att jag märkte skillnad redan i början i kombination att han började få Masterson. Han fick helt plötsligt som 19 år tillgång till en helt annan avspänd resning. Istället för att högre huvud ledde till spänning och "höll honom fast".

Och nu kanske detta är ett sjukt sammanträffande men efter att testat lite statisk P1 i stallet och han gärna ville gå iväg (han brukar frysa fast så vill inte tvinga honom att stå still automatiskt). Så testade jag bara att göra fyrkanten ett varv åt varje håll i hagen med några blandade försök P1-P3 (tvärtemot alla tillvägagångssätt men jag försöker följa min magkänsla som brukar leda mig bra). Och dagen efter när jag kratsade hovarna lyfte han vänster fram och bak lika mjukt som de andra benen. De benen har krånglat i minst 1 år, tror egentligen längre men att jag inte blivit helt medveten om det förrän vi börjat med mer seriös rehab. Det var inte ens placebo för jag fick gå tillbaka till mina anteckningar om vad jag gjort och insåg då vi gjort den där fyrkanten dagen innan 😅

Tror jag ska testa vidare ute nu ett tag under semestern och se var vi landar. Behöver garanterat massa tid även bara i statisk P1 men vill känna oss fram tillsammans.

Märks det att jag inte har någon direkt att prata med om detta? 🙄 Jag skickar dig ett PM!
Men vad härlig att höra. Hoppas att BTMM växer i Sverige :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp