Vad gör vi häst-edition del 1

Har du provat att inte stänga helt? Bara lyfta ett par decimeter och kanske lite mer för varje gång eller var kanske var 10e gång? Så det inte blir pang bom på en gång.
Det verkar vara själva åkandet som är problemet :down: det verkar stressa, hur försiktigt jag än kör.
 
Aha. Har du provat åka i släpet själv? Kan ju vara nåt som låter, kanske nåt som sitter löst, eller nåt hål där det viner in luft?? Griper efter halmstrån här men man vet aldrig.
Får försöka få med sambon att kolla. Har nyss monterat in ventiler på släpet, pga dålig ventilation då släpet är gammalt och saknar öppningsbara fönster. Dock i bra skick!

Turen igår var första på över ett år.
 
Haft Bootcamp med liten gul under några dagar när matten varit bortrest. Tant har INTE uppskattat det. 😤
Mycket tydlig med att jag tog fel häst ur hagen samt att hon har stått och tittat på mig hela tiden vi var i paddocken, synlig från sommarhagen.
😳
 
79485D2D-1304-45FB-A63B-2F466766BD0B.webp

Vi galopperar! ✌️
Eftersom jag har svår värk i kroppen och därför dålig balans och hållning, och en svag högerskänkel, har jag avvaktat med att galoppera till nu. Men nu så, nu gör vi det. Äntligen.
 
I går red jag ut, sambon promenerade med tillsammans med hunden. Min häst var jättepigg första halvan och skrittade på rejält! Sen tog orken slut så det blev mer normalt på hemvägen :) I dag var han nog lite mör så det blev 20 min I ridhuset där vi bara checkade av några övergångar :)
 
Det verkar vara själva åkandet som är problemet :down: det verkar stressa, hur försiktigt jag än kör.
Kan tipsa om bomull i öronen om du inte provat det förstås.
En häst, som jag för många år sen hjälpte till med, utsattes för en mkt oansvarig körning och var helt hysterisk efter det. Vi la ner mkt tid på lastträningen och hon gick efter ett tag iaf lugnt o fint in i transporten men var ändå helt sjöblöt av svett de gånger vi åkte iväg, då var det krypkörning de lux. Testade bomull i öronen och självklart fortsatt mkt försiktig körning och det gick så mkt bättre. Hon var mycket lugnare när vi kört och det höll i sig hela hästens livstid.
 
Varit hos tränaren med två hästar. Den äldre gjorde fina piruetter och travslutor och några byten till förvänd (vilket han tycker är rätt förvirrande). Den yngre jobbar med att hitta formen, att göra stabila skänkelvikningar omställ ingar och flytta lite på volten. Båda hästarna superduktiga, så glad för min duktiga tränare som lockar fram det bästa ur oss alla. Det var dessutom första gången tränaren såg den yngre, hon tyckte vi valt bra!
 
Varit hos tränaren med två hästar. Den äldre gjorde fina piruetter och travslutor och några byten till förvänd (vilket han tycker är rätt förvirrande). Den yngre jobbar med att hitta formen, att göra stabila skänkelvikningar omställ ingar och flytta lite på volten. Båda hästarna superduktiga, så glad för min duktiga tränare som lockar fram det bästa ur oss alla. Det var dessutom första gången tränaren såg den yngre, hon tyckte vi valt bra!

Vem är det du tränar för (om man får fråga det här och du vill svara såklart!)? :)
 
SÅ LESS. Vi hann röja sadelkammaren och gå igenom all utrustning jag samlat på mig genom åren (inte rensat på 10 år 😅) när mamma var nere förra veckan för att hjälpa till. Jättekul och så luftigt och härligt i sadelkammaren nu så man är så träningssugen 😍 Men sedan fick jag halsfluss tror jag och det går ju fan inte över 🥲 Får åka till stallet mellan värktabletterna och göra det viktigaste men hade ju så många planer för semestern 😭
 
Men positivt att hovis var här idag och tyckte min häst såg jättefin ut i fötterna. Väldigt lite som var skevt och det jag hade tänkt verka i helgen om jag inte vore sjuk var precis samma hon tyckte jag kunde tagit mer av och vi tänkte samma om planerna framåt också.

Hade varit ännu bättre om jag orkade kolla lite på alla timmars videomaterial om verkningsmetoden nu när jag är sjuk också men det brukar inte bli så mycket hjärnkapacitet kvar efter att ha ätit mat, värktabletter och försökt sova 🙃
 
Jag tänkte skritta ut en lugn runda efter två dagars vila. Trollet gick rätt hårt förra veckan så vilan var välbehövlig. Men skritta lugnt idag? ICKE :mad: Önskade att jag hade tänkt ett steg längre och longerat innan :bag: Efter mycket om och men (och alla möjliga gångarter) kunde vi skritta hem i alla fall :angel:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp