Vad gör vi häst-edition del 1

Donna fick vila förre veckan då hon varit lite trött. Men är tillbaka till sitt vanliga jag nu. Har kört några pass på lina över bommar och hon sköter det till UG. Hon är så duktig från marken nu och lyssnar på väldigt små signal och rösten. Kul att se utvecklingen!
 
Tömkörning på schemat för Ponsan. Idag va en sån där dag när man känner sig som att man inte kan nåt och typ borde ge upp allt vad hästar heter. :bag:
Ett djupt andetag och total plan ändring för passet, och några kompromisser senare och hon joggar runt i jäkla fin trav asså. Och så gjorde vi 180 slutade på riktigt bra noter. 😅

Får trösta mig med att så länge matte gör rätt så har jag en riktigt fin ponny, men jag känner att jag verkligen vill hitta någon vettig tränare att träna tömkörning för. 🙈
 
Tömkörning på schemat för Ponsan. Idag va en sån där dag när man känner sig som att man inte kan nåt och typ borde ge upp allt vad hästar heter. :bag:
Ett djupt andetag och total plan ändring för passet, och några kompromisser senare och hon joggar runt i jäkla fin trav asså. Och så gjorde vi 180 slutade på riktigt bra noter. 😅

Får trösta mig med att så länge matte gör rätt så har jag en riktigt fin ponny, men jag känner att jag verkligen vill hitta någon vettig tränare att träna tömkörning för. 🙈

Jag har en jättebra i nordvästra Skåne att tipsa om ifall det är aktuellt 😍
 
Lite lastträning igen idag. Vi tog vid där vi slutade förra gången. Målet idag var egentligen att kunna stänga luckan bakom men när vi väl kom så långt att bommen var fast så kände jag att hon inte var helt redo för luckan idag. Frågetecknet gällande känslorna inför att inte kunna komma ut var liiite för stort för att det skulle vara läge att stänga luckan också så vi lämnar det till nästa tillfälle.

20230718_161454.jpg
 
Åh vad jag är nöjd med min fjording!
Var på vår första P&J, 50 cm och hon skötte sig superbra. Lastade och åkte iväg själv. Fick lasta av och sadla i regn men det slutade lagom till vår grupp fick rida fram. Man fick hoppa hinder nr 8 ( var ej med på vår bana som bara var hinder 1-7), och så fick man hoppa nr 5 med, först som rättuppstående upp till 40 cm, sen som oxer från 50 cm. Jag hoppade det en gång på 60 cm med. Sedan banan på 50 cm och det gick alldeles utmärkt, förutom att det höll på att bli ett stopp på nr 2, men hon lyssnade på mina smackningar och bestämde sig för att hoppa. Sedan flöt det på. Jag är så glad över detta lilla gula sto!:love::love:

Hade visst stjärnglans också som kom med på fotot som jag bad någon att ta åt mig😂.
 

Bifogade filer

  • IMG_1477.webp
    IMG_1477.webp
    162,4 KB · Visningar: 75
Sticker in med en liten update angående Halle.

Håll i hatten nu hörreni. Vi har idag 20 juli 2023 galopperat för första gången uppsuttet. We did it! Helt själva i paddocken utan drag hjälp eller annat. Jag sa bara "galopp" så sprang han in i galoppen 🥳

Bara några meter på långsidan men jag är så glad över min lilla buse. Så otroligt duktig! :love:
Nu får han vila hela helgen för jag ska till fjord SM 👌

Bild på den smutsiga men ryktade coolaste Halle efter ridpasset :laugh:

20230720_200936.webp
 
Storskräcken som slutade väl!
Kom ut i hagen och hittade min pensionär upprepat rullade sig, andades tungt och var tydligt besvärad. Misstänkte kolik så fick upp henne och tog in henne i väntan på veterinär. De andra fick också komma in för att det skulle vara så lugnt som möjligt.

Veterinären kom och då måste fisen ha släppt eller något, för då hade hon piggnat till och var inte längre smärtpåverkad. Hon fick en ordentlig undersökning och för säkerhets skull lite medicin, men både vi och veterinären kunde konstatera att det verkade ha ordnat upp sig av sig självt.

Ska ha lite extra koll nu närmsta dagarna men jag håller tummarna för att min kommande räkning bara är på grund av en (numera utsläppt) fis!
 
Jag har ägnat dagen åt att snickra en trägrind. Jag är verkligen ingen van snickare och efter ett tag började jag undra varför jag inte hade letat rätt på/skaffat en vinkelhake :) Men den funkar nog ett tag och rasar den ihop har jag ju lite mer erfarenhet när jag bygger nästa!
20230721_172754.webp
 
Lite lastträning igen idag. Vi tog vid där vi slutade förra gången. Målet idag var egentligen att kunna stänga luckan bakom men när vi väl kom så långt att bommen var fast så kände jag att hon inte var helt redo för luckan idag. Frågetecknet gällande känslorna inför att inte kunna komma ut var liiite för stort för att det skulle vara läge att stänga luckan också så vi lämnar det till nästa tillfälle.

Visa bifogad fil 123790
Håller också på att lasttränar. Hästen går snällt på transporten och STÅR kvar så att jag kan stänga bom och baklem, men vi kommer verkligen inte längre :cry: jag litar verkligen inte på att vi skulle komma hem om vi åkte iväg. :cry:
 
Håller också på att lasttränar. Hästen går snällt på transporten och STÅR kvar så att jag kan stänga bom och baklem, men vi kommer verkligen inte längre :cry: jag litar verkligen inte på att vi skulle komma hem om vi åkte iväg. :cry:
Vad är det som gör att ni inte kommer längre? Vad händer i nästa steg? Får den panik när det är stängt bakom?
 
Hästen blir stressad, fortsätter gå på släpet, men går in och bakar ut direkt. Står fint på transporten.
Har du provat att inte stänga helt? Bara lyfta ett par decimeter och kanske lite mer för varje gång eller var kanske var 10e gång? Så det inte blir pang bom på en gång.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp