Vad gör vi häst-edition del 1

Dag två i att Tanten får skrittas uppsuttet. Blir varannan dag ungefär.

Hade hon kunnat bita kompisen i arslet för att hon skulle gå snabbare före ut från stallet hade hon gjort det. Sedan sprang hon ut genom dörren och rivstartade så fort jag satt i sadeln.

Att hon är glad över att vara ridhäst igen, nä då, kan jag väl aldrig tro...
 
Eftersom vi skulle iväg ikväll så fick det bli stallet på fm. "Passa på att rida innan värsta värmen" nja hamnade nääästan i den 🤪.
Hästarna stod och svalkade sig i skogen men kom i full galopp när jag ropade på dem 😍. Eftersom det var 25 grader i skuggan tog vi en lugn sväng en halvtimme utmed sjön i skritt och en galopp; pållan kasta sig inte in i den så visst tusan var det varmt där solen brände på 😆🥵.
 
Igår körde vi ett litet pass med bommar hemma, jätteduktig tjej :love: Hon har ju tyckt att det varit lite stressigt, så vi har lagt ner kraven och kör nu typ ett pass i veckan med skrittbommar. Stora framsteg! Igår kunde vi till och med flytta en bom mitt i passet och det gick bra att gå över den med, innan har det varit väldigt läskigt med bommar som flyttar på sig.

Idag tog vi en tur ut i skogen på 1h 45 min. Mycket glad häst som ville testa alla småvägar.
 
1688995046255.webp

Här ansåg fröken att vi hade tappat bort husse (som likt bilden skvallrar om gick på andra sidan om den lilla sjön) och att vi borde leta rätt på honom innan vi gjorde något annat. Glädjen var stor när vi mötte husse på "andra sidan" (dvs efter att säkert ha gått 100 meter själva :p
 
Har spenderat dagen i Falsterbo och tittat på mycket fint, både materiellt och fyrbent. Är det någon mer än jag som tycker det är roligare att sitta vid framridningen och titta där än att titta på själva tävlingsritten? :rofl:
 
Tigers sommarpresent kom lagom 2 dagar innan min semester börjar! Ser framemot 4 veckor med mer tid, ro och energi i kroppen över till att träna efter hans dagliga pyssel med lymfmassage och rehabövningar. Han som inte gillar att man är i hans fejs eller saker på huvudet gav presenten så bra betyg att han somnade trots att jag fipplade och fotade massa när jag fick hjälp av @mily att ställa in den 🥰

20230712_202031.webp
 
Kom till stallet och reagerade direkt på att pållans hagkompis inte alls var sig lik så tror det var mycket därför och inte bara hällregnet som gjorde att jag fick övertala henne att lämna stallet (och nej hagkompisen blev inte lämnad ensam!) ❤. Gjorde en kompromiss; skrittade barbacka och en liten,liten galopp längs grusvägen 😍 innan vi fortsatte med en liten stunds longering i alla gångarter och beta lite gräs också 🥰.
 
Kom till stallet sent efter en hel dags videomöte (från 9-18.30). Var inte säker på om jag skulle orka rida eller om det skulle bli en (till) vilodag. Pållan fick vila i tisdags pga heldagsmöte då med och min tur att ta in och kvällsfodra hästarna. Bestämde mig dock för att rida lite, hade tänkt skritta ut bara. Men det blåste lite mycket så det blev ett halvdant dressyrpass på utebanan i stället. Det verkar finnas fjordhästätande monster på kortsidan längst bort, särskilt när det blåser. Orkade inte bråka om det så det blev en massa åttvolter och serpentiner mer i mitten av banan. När jag inte har ridit på ett tag måste jag ägna nästan hela ridpasset till att lossa vänstersidan så dessa övningar (i alla gångarter) passade perfekt. Avslutade när det började småregna och hon var väl lösgjord och gick i fin form.
 
Blev sen till pållan ikväll och eftersom pållan fått stå inne i boxen sen igårkväll och hållt hagkompisen sällskap som har boxvila behövde hon ju motion åtminstone en timme ☺️. Så lät vännens bonusdotter få låna henne och rida med ut I alla gångarter en sväng innan jag kom och så red jag med barbacka I alla gångarter men då var inte min häst glad åt att lämna kompisen; gnäggade 🥰 så höll oss på ridbanan förutom de kanske 5 min hagkompisen fick sträcka på benen; mycket mer nöjd pålla ❤. Fina regnbågar när vi red 😍.
 
Jaha, då ska jag på tredagars hoppläger till helgen, dumt att ligga på latsidan :bump:
Fantasiskt roligt läger! 🤩 Hade med mig min häst, han fick bara gå 3 pass då han inte är igång ordentligt efter olyckan. 2 riktiga dressyrpass på en fin fux och 2 hopp-pass på en mörkbrun stjärna 😍 Hon tog mig över hur jag än kom, jag hade mycket rädslor sedan olyckan och stor orutin på att hoppa bana, så hon passade mig som handen i handsken.
Det var torsdag-söndag, jag kunde inte gå ordentligt fören i onsdags och skavsår överallt, tom på ryggen efter sport-bhn :D
 

Bifogade filer

  • 7E66273C-4CFB-4F5D-8174-6BCF8F68BE75.webp
    7E66273C-4CFB-4F5D-8174-6BCF8F68BE75.webp
    124,4 KB · Visningar: 31

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp