Vad gör vi häst-edition del 1

Regnar som tusan här. Nu har det nog lugnat sig lite. Jag var ute i stallet idag och sambon joggade runt en ridrunda medan jag tog in Halle in i det nya stallet för första gången. Lite spänd men när han fick se sig omkring så var det ingen biggie. Min fina som fått lite mash med gotti 🥹❤️

20230703_180129.webp
 
Åkte ut till stallet idag - lagom till att himlen öppnade sig.
Tyckte synd om pålle så han fick komma in på box en stund och torka lite.
Själv tog jag skottkärra och dynggrep och gick ut i hagen och mockade i ösregn och bottenlös lera 😫
Svor så att tungan svartnade när jag fastnade i leran med skottkärran🤬🤬🤬
Men jag slipper träna på gym!
 
ÄNTLIGEN slipper min häst se strasserverkad ut 😅 Nu har all sula som ackumulerats i torkan släppt så hovarna ser normala ut igen. Hovväggen blir ju liksom ändå för lång (iaf på honom) för den sitter ju inte fast i all död sula men jag är ännu inte så modig i att ta sula så har hållt tummarna alla regndagar. Han verkade bli lite mer nöjd iaf så ska nog försöka våga hålla efter sulan mera om det blir lika långa torkperioder igen.

Gud vad mycket mindre oro och jobb det var innan man lärde sig mer om hovar 😆
 
Skrittade en kort sväng med kompisen och hennes bonusdotter som promenixade med deras häst, trav-och galoppjobbade lite på ridbanan och pållan kändes fin, särskilt i galoppen för att inte säga hur härligt det var med en liten galopp på grusvägen 😍. Följde med bort till hagen och lämnade deras pålle och vägen tillbaka fick bonusdottern äran att rida min underbara häst för första gången 😊.
 
Växer den ut igen sen? Är inte så bra på pannluggar :cautious:

Det är något inneboende precis som fjordingar alltid har den där fina bollen (som min hästs pappa 😁). Hans mamma hade så lång, fin pannlugg nästan ner till nosen och jag tror han skulle kunna ha det sommartid också men när den når ögonen åker den in I dem och irriterar. Vintertid får han vinterpäls i luggen men bara halvvägs till ögonen så då är det en boll med stripor om man inre håller den lite lagom kort 😅

Såhär såg den ut innan klippning (klippt likadant ett litet tag tidigare):
20230702_180529.webp
 
Igår red jag Freja och ryktade Halle. Tanken var att jag skulle rida Freja först men då Halle kom fram till mig i trav så tänkte jag att då får jag ta in honom först och mysa osv. Lägger in bild längst ner hur det brukar se ut när vi kretsar hovarna. 🤣

Vilken skillnad det är på Freja och Halle när man rider. På Freja måste jag ha sporrar för att hon ska gå framåt, hon är tyvärr till vippen till skänkeldöv. Jag ska jobba med det på Mona dagar då jag ogillar att rida med spö och sporrar. I början kändes hon otroligt seg och bara körde med mig. Hon kör med "nya" ryttare som inte ridit henne på ett tag. Å då behöver man tyvärr vara envis tills hon ger sig.

När jag rider Halle så behöver jag inte ens skänkla, han går fram med bara tanken. Å han är så känslig för vikterna också. Helt olika hästar. Iofs får jag ju en del gratis av att Halle har en egen motor medan Freja behöver motivation till att lyfta fötterna. 🙈
Screenshot_20230706_003002_Gallery.webp
 
B har blivit lite friserad idag, nacken klippt och hovskägget trimmat så nu ser hon lite ordentlig ut. Jag har inget emot hovskägg men de där små tofsarna är inte så smickrande.

20230706_160253.webp
 
Red i paddocken idag för första gången på vad som känns som en evighet (i ärlighetens namn, borde max vara några veckor). Supernöjd med min lilla häst, som trots att det var lite ovanligt (paddockens ägare har klippt buskar) skötte sig alldeles ypperligt och slappnade av inför det ovanliga ganska snabbt.

Skärmdump så ursäkta kvaliteten :angel:
1688738828879.png
 
B har fått på sig sitt väl begagnade flugtäcke för första gången. Fick det som en generös donation av en bekant förra våren men B är inte så känslig mot insekter så det har inte använts. Men i år känns det som att knotten är på en helt annan nivå än förra sommaren.
 
Fick bli ett svettigt dressyrpass på ridbanan; både jag och pållan var lite sega (heller inte jätteinspirerande att trimma i bomlösa sadeln då den ju är i westernstuk och jag främst rider ut i den) i värmen men eftersom det åskade från två håll ville jag inte ge mig ut ☺️. Var inte bara åskan som smällde- vi ryckte till ordentligt när en salut sköts plötsligt 😅. Pållan blev nöjd mot slutet när hon fick galoppera på mer fritt och vi lattjade mest 😄😍.
 
Upp tidigt idag och körde ett dressyrpass i ridhuset. Har inte ridit på en vecka eftersom hon varit utlånad på ridläger och hon fick vilodag i går. Hon kändes trevlig och med på noterna. Red mycket övergångar och serpentiner. Lite enkla byten på serpentinerna och avslutade med lite öppna och tagen bakdel i skritt.

Efter det lite dikesbetning och sen blev det nya skor. Inte en dag för tidigt!
 

Bifogade filer

  • IMG_1465.webp
    IMG_1465.webp
    637,2 KB · Visningar: 20
Idag blev det "ponnyridning" jag hade ställt upp en bana de skulle rida i skritt. Jag satte på bettlöst på Freja så hon inte fick drag i munnen i onödan. Det blev lyckat med fika paus. Hästen fick morötter, vattenmelon och massa mys under fika pausen. Glad kusin och kusinbarn. 🥰👌

Barnet på bilden vågade inte rida om inte hennes pappa var med så därför fick de rida två. Hon red sen ensam efter en boost med modig självkänsla.

Funkade jättebra. Freja är verkligen en riktigt bra fjording ❤️
20230709_125704.webp
 
Jag fick hjälp av min vän I dag igen. Så det blev runt 30 min träning i värmen, ridhuset är dock rätt tacksamt eftersom det är så luftigt så det kändes faktiskt svalare där än utanför.
Min häst fortsätter vara duktig och ambitiös :heart I galoppen har vi ridit i ett ganska friskt tempo, men nu börjar vi reglera tempo och språng lite mer, och han tycker det är jobbigt men kämpar på fint :love:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp