Vad gör vi häst-edition del 1

Hovslagaren har varit ute idag, B var inte alls på humör att stå ordentligt men med lite godismuta gick det bra. Skulle misstänka att väderomslaget från tryckande hetta till svalka och regn gett dem myror i brallan, pojkvännen for runt som en tossing och skrek i hagen medan B fick sin pedikyr i stallet.
 
Hihiiii snart kan jag berätta om roliga hästrelatarede nyheter som jag nämnt tidigare i tråden. Jag tror det var denna tråd iaf :cautious:

Har också i semestern här uppe i Jämtland skrikit ut "HÄST" så fort jag sett en. :rofl:

Går också i tankarna att börja "vlogga" mitt hästägande för att kunna spara det som minnen. Så nu har jag klickat hem en gopro hero 9. Jag gör ju lite vloggande typ på mitt tikt*k konto för mun egen skull. Men nog har man blivit viral ibland med halle som stjärna. Tur man kan titta på bilder och videos på sin semester :love:
 
Fick bli promenad i regnuppehållet där vi provade en ny del av rundan där livsfarliga konstiga saker som kallas islandshästar kom springandes i en hage bredvid. Trots detta överlevde vi, men att få ett foto som inte skriker "upprörd tonåring" är svårare. Jag lovar, hon tycker inte allt är skit egentligen men det är det enda som fastnar på foto 😂
20230627_173448.webp
 
Hovslagaren har varit ute idag, B var inte alls på humör att stå ordentligt men med lite godismuta gick det bra. Skulle misstänka att väderomslaget från tryckande hetta till svalka och regn gett dem myror i brallan, pojkvännen for runt som en tossing och skrek i hagen medan B fick sin pedikyr i stallet.
Jag läste det först som att din pojkvän sprang runt och skrek 😂
 
Var med på hoppträningen idag. Ville egentligen vara med på markarbetet, men det var bara jag som var anmäld. Så det fick bli hoppningen istället, men det var typ markarbete/ hoppning med travbommar i s- båge efter uppvärmningen. Hästen var seg och hade en massa konstigheter för sig på ena kortsidan och trängde in med bogarna hela tiden. Lyckades iallafall galoppera i båda varven. Sedan hoppade vi ett våghinder och 7 galoppsprång och en oxer sedan snett igenom och tre låga studs. Vi fick sänkt när alla andra hoppat klart och först blev det Slow- motion stopp på våghindret, men funkade på andra försöket, oxern gick det bra på och sedan trängde hon fruktansvärt i svängen och så blev det stopp på studsen, två gånger och då sänkte vi med även dom och då kom vi över. Gick lite bättre andra gången. Sedan lade vi på en grind på andra snett igenom och oxern igen. Funkade hyfsat! Kul att hon hoppade grinden med bara lite tvekan. Sen tog vi andra långsidan där det var galoppbom, kryss, ett galoppsprång, litet sockerbitshinder, tre galoppsprång och en oxer. Fick Slow-motion stopp på första försöket och kom bara över första på andra försöket så jag fick komma i trav och kom då över alltihop, om än lite långsamt och inga stilpoäng :laugh:. Sedan var jag nöjd! Trött häst som ändå gjort bra ifrån sig på våghinder och grind!
 
Pållan hade passat på att sova en stund i boxen innan jag kom 🥰 och så fick hon galoppera lös några minuter på ridbanan och blåste ur näsborrarna mot slutet 😄 och så en kort promenix för att få ner andning och puls igen innan hon fick krubbskrammel och gå ut i hagen igen 😊, fick bli bra så efter ett par dagars lättare ridning I värmen.
Någon som inte galopperar lika snabbt just nu är en av shettisarna som är högdräktig och som snart ska föla 😍
 
Det blev 1 mil ridning idag, jag glömde sätta på equilaben så den mätte bara 8.5 km. Vi red äntligen över till Haga Slott. Gick superfint förutom några få incidenter knappt värda att nämnas. 🤭 vi kan säga såhär att vi har galopperat uppsuttet en liten sträcka pga en fågel som Freja blev skraj för.

Men så fin tur vi hade, glada och pigga fjordingar. Halle verkar ha jättemycket energi också... 🤣

Men till de här goda nyheterna då som jag dragit på att säga. Nu är allt klart. V som har fenix på foder ska även ha Freja på foder och på Freja är jag också med och betalar det som behövs så hon är delad mellan mig och V. Superkul! 😍🤘 Jag har ju mest Halle dagar såklart och har endast två riddagar/pysseldagar på Freja eller som vi känner för. Så himla glad att allt bara går på räls. Så nu har jag en egen häst och en delad häst med V❤️

Bild från Haga turen idag där vi har korsat 55an två gånger.
20230629_111740.webp
 
Lasttränat idag, måste bli bättre på att göra det oftare. B gick från att inte kunna stå kvar i släpet mer än 10 sekunder till att stå kvar tills jag ber henne backa ut. Kunde ganska snabbt också skicka in henne ensam. Nästa gång ska vi sätta i inredningen och sen är vi snart redo att börja stänga och köra.

20230629_135155.webp
 
Precis hemma från en tur på 1h 50 minuter.

Det blåser som satan här idag, och det var en lätt överdramatisk fröken som begav sig ut på vägarna :D Men sisådär en tredjedel in vände det, och hem kom en häst som inte var det minsta nipprig. Det är märkligt vad det kan göra att få blåsa ut lite knasighet med ett par rejäla galopper :angel:
 
Jag har gjort sista arbetsdagen före semestern idag! På kvällen har jag lastat in halva årsförbrukningen av hösilage och fått löfte om att en omgång till av samma är tingat till mig. Jag tog analys på fältet på detta och riktigt bra värden! Eventuellt tar bonden lite torrhö om ca 2 veckor också och i så fall får jag tre rundbalar som vi kan börja med under hösten. Så skönt! Efter det ett dressyrpass med mycket skolor och förvänd galopp - ett sånt där arbetspass liksom där jag bara sitter och varierar form, böjning och riktning. En bra dag!
 
Nyss tagit in tjejerna från betesdelen innan jobb. Otroligt intressant när de springer ifrån och man tänker åh nej, måste jag jaga ifatt er. Men det dem gör är att springa in till rätt hage så jag antar att jag ska tacka dem? 😅
 
Red lite markarbete på utebanan idag. La bommar i en fyrkant och tre travbommarna på ett voltspår. Klantade mig lite med avståndet mellan båda övningarna men vi fixade det bra ändå! Mariella var lagom pigg och gjorde det jag bad om.
Men kortsidan är läskig fortfarande!

Friserade fjordman sen, men glömde fota!
 

Bifogade filer

  • IMG_1439.webp
    IMG_1439.webp
    314,9 KB · Visningar: 38
Jag och en kompis red en härlig tur på 90 min i regn. Dyngsura, men glada över att det regnar förstås. Och med 16 grader i luften är regnet inte något större problem. Värre var det när vi galopperade på rad, jag bakom, och jag fick lersprut i ögat så jag blev helt förblindad! Fick ropa på kompisen att stanna för jag inte såg något :D
Hästarna verkade tycka att det var lika skönt som vi när vi lät dem sträcka ut i bredd på några ställen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 582
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp