Vad gör vi häst-edition del 1

En sista skogsrunda innan jag drar på lite semester och pålle får helvila några veckor. 😊
 

Bifogade filer

  • IMG_2222.webp
    IMG_2222.webp
    510,1 KB · Visningar: 11
Lite promenad idag också. Det blåste satan så B var allmänt på tårna och bjöd bitvis på väldigt energiska sidvärtsrörelser. Det var nästan så hon var lite småsvett när vi kom hem trots att det bara var en kort skrittrunda.
 
Träning i dag. Min häst fortsätter att vara en stjärna. Vi börjar hitta ett travtempo som inte blir överilat men ändå god bjudning i och galoppen går framåt. Formen som han i början ville vara djup och låg (och paddla på på frambenen) har vi allt eftersom lyckats ändra så att vi får lite mer bakbensaktivitet och med näsan framme :up:
 
Jag har också varit och tränat. Tyvärr jobbar jag för mycket och kommer för sällan iväg till min tränare, så det var rätt länge sedan. Men det var så kul, och vi fick beröm för att vi utvecklas mellan träningarna även om det går ett tag emellan. Nu har jag semester och skrev direkt när jag kom hem att jag gärna vill ha en träning till kommande vecka. Då tar jag ev med unghästen som tränaren aldrig sett också. Jag har hållit på och letat begagnade titanbett till ett kandar, och dessutom behövde jag ett nytt kandar med lite andra proportioner än de jag hade innan. Nu har jag fått till det, och dessutom ett riktigt blingigt pannband, blingigare än jag någonsin haft innan :D Det var första träningen med kandaret, och det funkade verkligen bra - min häst gillar verkligen de lätta titanbetten och med de här blev det inte munnen full för honom med två bett.
 
Jag har också varit och tränat. Tyvärr jobbar jag för mycket och kommer för sällan iväg till min tränare, så det var rätt länge sedan. Men det var så kul, och vi fick beröm för att vi utvecklas mellan träningarna även om det går ett tag emellan. Nu har jag semester och skrev direkt när jag kom hem att jag gärna vill ha en träning till kommande vecka. Då tar jag ev med unghästen som tränaren aldrig sett också. Jag har hållit på och letat begagnade titanbett till ett kandar, och dessutom behövde jag ett nytt kandar med lite andra proportioner än de jag hade innan. Nu har jag fått till det, och dessutom ett riktigt blingigt pannband, blingigare än jag någonsin haft innan :D Det var första träningen med kandaret, och det funkade verkligen bra - min häst gillar verkligen de lätta titanbetten och med de här blev det inte munnen full för honom med två bett.
Detdär blingiga kräver ju nästan en bild 🤩
 
Spöregn i går förmiddag när jag var i stallet. Så den planerade promenaden/uteritten i skogen uteblev och jag red ett dressyrpass i ridhuset istället. Byggde på det jag påbörjade förra gången och ställde ut koner i en fyrkant i mitten av ridhuset. Använde dem flitigt i diverse övningar, som framdelsvändningar i skritt, flytta för skänkel till och från med rakriktning emellan i skritt och trav, volter runt osv. Körde också på med lite galopp på båge runt konerna. Hon gillar galopparbetet och särskilt om man låter henne gå på lite på en diagonal, men jag måste jobba med att ta tillbaka henne utan att det blir avbrott till trav. Lyckades få henne ordentligt lösgjord och hittade en fin form och lyckades också få till öppna i skritt och trav och fina volter runt konerna i trav. Försökte få till några steg i sluta också och det känns som om vi kommer hitta rätt så småningom om vi fortsätter träna. Det är så kul när man märker att systematiskt träning med genomtänkta övningar ger resultat! Svårt att tro att detta är samma häst som för drygt 3 månader sedan var stört omöjlig att ställa och böja i en vänstervolt.
 
Har äntligen SEMESTER! Inledde med att verka ena hästen igår och andra idag så min arma kropp är helt död nu 😅 Men båda två verkade nöjda i alla fall, det är det viktigaste 🥰 Nästa vecka kommer hovis så får vi se vad hon säger då!
 
Idag var en sån där blåsig dag då jjag avstod från att rida, trots att jag var rätt pepp efter lektionen igår. Jag vet ju att min häst blir väldigt spänd i blåsten och det blir inga konstruktiva pass.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp