Vad gör vi häst-edition del 1

Pållan stod och sov när vi spände för henne framför rockarden 🥰. Provade bara att köra några minuter i värmen med sambon i vagnen och mig brevid ifall vi behövde stanna och rätta till någon rem eller så. Var ju ändå i våras senast vi körde när pållan var lite "full i fan och exploderade" av överskottsenergi pga mina ständiga infektioner från föris 😆. Men aldrig att jag ångrat mitt köp av guldhästen även om jag första tiden undrade vad jag gav mig in på med unghäst när hon sprängde både boxdörr och hage innan hon hade landat efter flytten hemifrån ❤.
 
Nybadad och jätteglad cob säger hej!
1694337072400.webp
 
Min häst har hopptävlat idag med sin medryttare. Först en LE på 60 cm där det först blev ett stopp på första hindret men sedan gick hon fint resten av rundan. Efter en paus red de sedan en LD på 70 cm. Även här stopp på första, verkar vara en grej för henne. Men efter det kändes hon seg och ryttaren valde att utgå innan banan var avklarad. Trött, varmt men glad häst! Jag är så nöjd med både häst och ryttare!
 
Min häst har hopptävlat idag med sin medryttare. Först en LE på 60 cm där det först blev ett stopp på första hindret men sedan gick hon fint resten av rundan. Efter en paus red de sedan en LD på 70 cm. Även här stopp på första, verkar vara en grej för henne. Men efter det kändes hon seg och ryttaren valde att utgå innan banan var avklarad. Trött, varmt men glad häst! Jag är så nöjd med både häst och ryttare!

En del verkar vara lite av utbrytare 😄, bra kämpat av dem iaf :).
 
Har varit hemma hos min farmor och plockat äpplen, till hästarnas stora förnöjelse. Min farmor har nämligen introducerat konceptet "hästäpple" - äpplena som inte är lika snygga, och som därför sorteras ner i påsen speciellt dedikerad till just hästdjuren :rofl:

Så nu blir det syrliga, goa äpplen till mineralerna :D
 
Varit iväg och tränat WE på ny bana, hästen behöver stärka sig för att orka hålla galoppen igenom parallellslalomen, så träna mer ”piruetter”. Resten skötte han med barvur :love: Kunde spola av honom där, skönt för vi har bara benspol i stallet.
 
Men vilket konstigt väder, nån sorts skum varm, dimmig, storm, jättestarka byvindar. Tog in hästarna, dom var helt skärrade.

Det här var exakt varför jag byggde två ordentliga sjukboxar. Kunna ta in dom med dessa konstiga väder.

Såg nåt på Reddit om att Stockholmsområdet hade dimma imorse pga sahara-damm, så det är väl det som är här nu.
 
Igår red vi ut barbacka. När vi kom till paddocken så såg Halle de nya bokstäverna jag snickrat upp. Alltså ögonen blev stora som fat på honom 😂 idag ska han få nosa lite på dem och sen ska vi duscha hela kroppeeen.
 
Jag har varit iväg på jobb och inte haft möjlighet att rida på i princip två veckor. Men igår var jag hemma och kom iväg! Vi tog en sväng i skogen. Hästen tyckte att vi inte galopperat på länge, så det skulle vi ta igen. Det var ju dessutom rätt fuktigt i luften så vi blev rejält svettiga.
376364314_253603027646117_7399059847340008964_n.webp
 
Idag var hovslagaren på besök. Lily var först ut att skötte sig rätt bra, sista hoven var hon uttråkad på och stod och hoppade. Men lagom till att hovslagaren tog häst nr 3 så hörde vi en liten trött unghäst lägga sig i boxen 🥰
 

Bifogade filer

  • DB9272B0-D3CF-44DF-ABA0-5DA521456F4A.webp
    DB9272B0-D3CF-44DF-ABA0-5DA521456F4A.webp
    490,4 KB · Visningar: 25
Senaste gången jag red min häst var i fredags. Hade verkligen ingen ork/lust under helgen, vilket var sjukt trist då jag nu gått och blivit blivit rejält förkyld och har på riktigt knappt ork att mocka hennes box, än mindre rida, vilket verkligen suger då vi har dressyrträning på söndag och måste öva. Dessutom har jag i dagarna blivit varse om att müslin min häst ätit har blivit infesterat med kvalster eller nåt annat äckligt och behövt sanera både foder i stallet och kläder hemma som kommit i kontakt med fodersäckarna jag haft i garaget 🤢🤢🤢
 
Senaste gången jag red min häst var i fredags. Hade verkligen ingen ork/lust under helgen, vilket var sjukt trist då jag nu gått och blivit blivit rejält förkyld och har på riktigt knappt ork att mocka hennes box, än mindre rida, vilket verkligen suger då vi har dressyrträning på söndag och måste öva. Dessutom har jag i dagarna blivit varse om att müslin min häst ätit har blivit infesterat med kvalster eller nåt annat äckligt och behövt sanera både foder i stallet och kläder hemma som kommit i kontakt med fodersäckarna jag haft i garaget 🤢🤢🤢

Måste och måste, är man sjuk är man å hälsan går väl först dvs försök nöj dig med skötseln som måstes. Krya på dig 🤗
 
16BF9DEF-1975-427F-863F-8EA86323598E.webp

Igår tog vi vår första galopp tillsammans på tu man hand och det gick jättebra! Har jättesvårt med galoppen pga min värk i kroppen så jag har medvetet låtit bli att galoppera ute, men igår gjorde vi det och det gick bättre än jag trodde så kanske att jag vågar mig på det fler gånger. Är så kär i den här hästen som alltid ställer upp ❤️
 
Mariella vikarierade som ridskolehäst i går. Men jag hade kvällsfodring och stängning av stall så jag blev inte ledig från stallet ändå. Kom dit precis när hennes sista lektion var klar så inte fick jag se henne gå lektion heller. Men ryttarinnan var nöjd med henne i allafall. De hade haft markarbete med tre små upphöjda galoppbommar på medellinjen där de skulle variera galoppsprången mellan. Jag var tvungen att vänta ut sista gruppen innan jag kunde låsa stallet så jag såg övningen (men utan Mariella då). De gick på 6 eller 7 galoppsprång emellan. Fick höra att Mariella gärna ångade på med 5 språng när hon fick välja själv (Mariella är c-ponny och gick i storhästgrupp). Pigg, glad, snäll och verkade tycka det var kul sammanfattade ryttarinnan det hela.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 583
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 899
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp