Vad gör vi? Del CXXX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle cykla och hämta ut mitt paket med medicin (plus min korsett!) körde omkull på hemvägen och skrapade sönder hela händerna och svimmade. Snälla pappa kom och hämtade mig <3, men var nog rätt dumt att jag cyklade och hämtade medicinen när jag är lite halvkrasslig. Det värsta är att min handled värker som bara den - dvs kan inte ens roa mig med att sy - och att jag funderar på om jag fått hjärnskakning. Mamma får nog kika på mig sen.
 
Var mysigt att sitta ute med kollegan och mumsa en glass. Vi har en förmåga att prata lite och sen faktiskt kunna sitta tysta och bara titta lite på fåglar.

Nu ska jag ta mig an en lite större arbetsuppgift, och hoppas på att det inte är så många som behöver hjälp medan jag fixar den. Behöver ha bra fokus när jag gör den, och hjärnan hänger inte med som den brukar.
 
Hemma från fysio och handlat. Helt otroligt men vid en ytterst mogen ålder konstaterade fysion direkt att jag har re-någonting höfter, dvs jag är naturligt ankföttad och ska ha lite klack. Att vrida fötterna framåt med hjälp av inlägg och specialskor gör att höftkulan skaver liksom att gå i helt platta skor/sandaler. Att jag dessutom har svårt att sitta prydligt som en dam med benen korsade är också helt naturligt liksom att sitta med ena benet i en vinkel över det andra är bekvämt och naturligt. Sedan är jag mycket svag och kort i ben, lår och höftmusklerna. Har fått med mig ett papper hem med en övning för att öka muskulaturen i övre delen av benen. Uff, har så fruktansvärt dålig kondis att jag skäms. Måste komma igång och hitta något vettigt sätt att träna. Att gå promenader är egentligen ingenting som fungerar bra för mig.

Känns iaf skönt att äntligen veta varför det alltid varit så kämpigt trots alla specialskor och inlägg och annat och att det alltid gjort ont hur mycket jag än gått promenader.
 
Minns att du skrivit om eventuell provtagning för något genetiskt tidigare, och bra att det kändes som ett bra samtal även om det var tung information. :( Får man fråga vad det är för sjukdom? (vill minnas att när jag fått min egen bromsmedicin pratat med någon som beskrev sin sjukdom just så, men det kanske fler liknas vid)
Dystrofia myotonika typ 1 :)
 
1-2 muskotnötter är giftigt för en vuxen människa. Eftersom jag aldrig använt muskot vet jag inte vad som är normal användning

Från giftinformationscentralen:

För mycket vatten är inte ”giftigt” men man kan få för låga halter av natrium i blodet.

Jag tänker inte diskutera semantik, det är inte riktigt den typen av tråd men nöjer du dig med att allt kan vara farligt i för stor mängd? :grin:

Jag vidhåller också att muskot i den mängd den används i mat är inte farlig, dvs det är inte galet att ha den i kryddhyllan.
 
Eftersom jag bara rasar i vikt så bestämde jag att jag skulle köpa pizza på vägen hem från stan. För pizza är ju mat man blir tjock av :D Jag äter normalt inte pizza men idag har jag pinat i mig en halv, och har en halv i kylskåpet till imorgon...

Läkaren jag träffade idag bestämde att hon kickar igång min transplantationsutredning nu. Ny njure och bukspottkörtel.
Väl hemma ringde grannen och frågade om jag kunde köra hästtransporter på fredag och måndag. Lite väl många ston som skulle iväg till semin så det behövdes en till med E-kort. Jättegärna!!

Lägger på luren och bästa farbror Gunnar knackar på och undrar om vi ska koppla in pumpen till sommarbevattningen.

Det är rena rama bygdespelet med folk och händelser här på gården idag. Känns som proppen gått ur min isolering. :love:

Haller tummar och tar for att allt ska ga bra med transplantation.

PRECIS som om "proppen gatt ur" kandes det nar Maken och jag var ute och at i helgen. Det var varmt, gatan avstangd for traffik och bord utstallda pa hela gatan. Massor av folk som skrattade och hade trevligt, det kandes sa oerhort ... normalt.:heart
 
Jag tänker inte diskutera semantik, det är inte riktigt den typen av tråd men nöjer du dig med att allt kan vara farligt i för stor mängd? :grin:

Jag vidhåller också att muskot i den mängd den används i mat är inte farlig, dvs det är inte galet att ha den i kryddhyllan.
Jag har muskot hemma. Har svårt att tänka mig en spenat och feta-paj utan den :) :d
Men @Rosett - muskot doftar man bara över maten. Som stark peppar eller chili. Större mängder skulle vara rätt äckligt.
 
Proppen har definitivt gått ur min isolering.

Var in till stan idag och besökte den stora utställningen.- Blev kvar i ett par timmar och pratade med folk. Träffade gamla vänner och uppdaterade mig om vad som hänt under tiden vi inte setts.

Helt underbart! Mänsklig kontakt. Samtal IRL. Inte bara genom en skärm.
 
Vi har bestämt att jag ska läsa fem kurser nästa år. Jag började ju året med att läsa fyra kurser, sedan började fysiken efter jullovet, så då blev det fem kurser. Jag har inte mått jättebra, men det har ändå fungerat och jag har gjort lite saker på fritiden. Så studie och yrkesvägledaren tycker att jag är redo för att läsa fem kurser nästa år. Så vi får väl se hur det går 🤷🏽‍♀️ Min mentor (och rektorn på skolan) har i alla fall sagt att jag får plocka bort en kurs om det blir för mycket… :)
 
Har lunchrast och befinner mig på kontoret för ovanlighetens skull, dock ensam. Det är lika bra det, för jag orkar verkligen inte vara social och trevlig idag. Har en Sjukt Viktig Presentation av ett Sjukt Viktigt Projekt för en Sjukt Viktig Kund kl 15 och mår lite illa av nervositet. Samtidigt är jag så trött att jag inte riktigt orkar bry mig. Är bara orolig för att jag ska tappa ord och svamla. Det är nämligen ett av de vanligaste symptomen på sömnbrist hos mig - att min förmåga att tala engelska (och ibland även svenska) försvinner. Igår satt jag på ett möte och kunde för mitt liv inte komma på ordet för "bifogad fil", eller "strategi"... 🙄 Har i alla fall laddat upp med en Snickers och iskaffe som jag ska proppa i mig precis före så att jag kan leverera presentationen under något slags sockerrus om inte annat :laugh: Håll en tumme eller två för mig är ni snälla!
 
Testat zoom för första gången; muntlig examination i engelska . Okej skitnervös vilket jag typ bad om ursäkt för, sa till och med på engelska att jag var torr i munnen och hade förberett mig och pratat bra men nu är det sååå nervöst så jag stundvis stakade mig; stundvis flöt på. Hon sa iaf att hon förstod vad jag sa; jag rättade mig där jag böjde fel vilket hon märkte (att jag rättade mig), puh kinderna hettar så pulsen har nog garanterat ökat 😅.
 
Shit somnade och höll på att missa min tvättid. Men nu är tvätten inslängd och jag har kånkat upp lite pärmar för att sätta på min nya hylla - egentligen behöver jag dem inte eftersom jag rensade som en tok när jag flyttade från Bollnäs, men de får stå där för att täppa åt så katten inte kan smita in bakom datorn och äta kablar. Tyvärr blir de nog fyllda eftersom. jag är en fenomenal papperssamlare.

Köpte massa karré på extrapris + tomater, jag kan i princip leva på det. Tomaterna ska det göras mozzarella och tomatsallad med egenodlad färsk basilika :d

PS. Muskot är otroligt gott när man tar ett eller två tag med (den fina sidan) rivjärnet. Min muskotnöt borde antagligen bytas ut eftersom jag haft den i ett antal år utan att den i princip minskat. Någon som vet hur länge man kan behålla en nöt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 190
Senast: Badger
·
  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
75 224
Senast: Glimra
·
  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 143
Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
928
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp