Vad gör vi del CXXVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan det inte vara skillnad på päls och päls hos samma art? Uppriktigt nyfiken då min katts päls är annorlunda från vanliga huskatters päls, den faller av i tussar och inte enstaka strån.
Det är definitivt skillnad på päls och päls. Ska man lyckas spinna något vettigt så behövs det dessutom en viss längd på stråna. Någonstans har jag för mig att jag har läst 3 cm som en sorts minimigräns.
 
Men jag blir tokig. Muttern till blomsterpålen var helt igenrostad, jag inköpte rostbortagare, nepp, fick inte upp den. Jag (ja jag vet) fixade det med ivar bokhyllshållare och tejp. Fick fast den strålande till slut - ca 10 cm på fel ställe. Grubblar nu på hur jag ska försiktigt knacka den med hammare på plats. Vilket innebär stege, vilket innebär svindel. Och jag lovar att hela eländet kommer trilla ner så jag antingen krossar fönstret eller den åker ner på balkongen under och krossar deras fina möblemang och blomlådor. :nailbiting: :meh:
 
Idag har varit en lagom lugn dag på jobbet! :). Men jag kommer aldrig vara överens med chefen om att det är sånt här sjukt tempo som många gånger är i htj är normalt. Så många som kraschar i väggen pga htj talar för hur sjukt detta är. För många gånger. Så är det bara.
 
Ljusslinga inplockad. Fick även städa upp ölburk och cigaretter som jag "fått" av granne ovanför. Hoppas verkligen det är tillfälligheter och slutas med, då jag gärna vill använda min uteplats ifred.

Var skönt ute, snart dags att iordningställa inför sommaren. Rensa bort barr, planera hur jag ska ställa möblerna för sommaren så jag får plats med mina plantor mm. Ska bli spännande. Får dock bli ett projekt för en annan dag.

Nu ska jag hitta någonting att äta till lunch och sen tror jag det blir lite Ring Fit Adventure.
 
Jag är matematisk analfabet, dyskalkyli eller vad det heter. Alltså jag ser ändå mig själv som en rimligt begåvad människa inom olika områden men när det kommer till att räkna så är det liksom som att jag drabbas av någon form av selektiv sinnesslöhet. Alla mina ingenjörsvänner säger att "matte är ju kul" och jag känner bara.. ni vet uppenbarligen ingenting om att ha roligt.

Matte ÄR roligt. Tråkigt nog är jag vansinnigt ringrostig och min utbrända hjärna som varit in i väggen för många gånger orkar inte fräscha upp kunskaperna (jag hade MVG i Matematik E en gång i forntiden...) :(

Men vissa saker sitter som berget, tex grundläggande algebra, procenträkning och kvadreringsreglerna ;)
 
Du är inte ensam om de. Kan knappt vara ute utan att ta astmamedicin. Så här illa har de aldrig varit tidigare, ögonen rinner och de sätter sig på luftvägarna ...

Samma här, jag är dödstrött och vet inte om det är pollen eller allergimedicinen (förmodligen en kombination :meh:). Sticker jag ut näsan rinner det från den och ögonen samt att lungorna börjar pipa :cautious:
 
Visst var det så att du skulle räkna ut (3+4x)^2 med hjälp av kvadreringsreglerna?

Då har vi att (a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2

I ditt exempel är a = 3 och b = 4x = 4*x

Då blir a^2 = 3^2 = 9
2ab = 2*3*4*x = 24*x = 24x
b^2 = (4*x)^2 = 16*x^2 enligt tidigare

Parentesen måste in eftersom det både är 4:an och x:et som ska kvadreras, eftersom b=4*x.

Så (4x)^2 är inte samma sak som 4x^2. I det sista fallet så är det bara x:et som är kvadrerat.
1618403573162.webp
 
Tappade just all motivation till jobb. De ska ta bort en tjänst i min enhet på jobbet, min enhet har fått kämpa som satan hela jävla tiden - vi behöver den där extra personen! Försvinner den personen får vi gå tillbaka till basics och har inte en enda suck att lyckas utveckla något alls till det bättre.
Det är lite som att ledningen typ "vi testar att ta bort en tjänst här och ser om de klarar sig". Helt utan att titta på vad vi egentligen har för arbetsbelastning för att bilda sig en uppfattning om tjänsten behövs.
Vi kommer klara oss bara för att enheten består av personer som helt enkelt löser det och vrider ut och in på sig själva för att det ska funka, men ändå.
Ännu värre är att den person som ska bort är fantastiskt pålitlig, kunnig, positiv och trevlig att jobba med.

Jag vet precis varför de vill ha bort hen, och det är riktigt jäkla surt. Vill inte :arghh: Så fruktansvärt trött och ledsen och arg.:(:rage:
 
Men jag blir tokig. Muttern till blomsterpålen var helt igenrostad, jag inköpte rostbortagare, nepp, fick inte upp den. Jag (ja jag vet) fixade det med ivar bokhyllshållare och tejp. Fick fast den strålande till slut - ca 10 cm på fel ställe. Grubblar nu på hur jag ska försiktigt knacka den med hammare på plats. Vilket innebär stege, vilket innebär svindel. Och jag lovar att hela eländet kommer trilla ner så jag antingen krossar fönstret eller den åker ner på balkongen under och krossar deras fina möblemang och blomlådor. :nailbiting: :meh:
Please don´t :heart
Vi vill inte ha fler rapporter från ev sjukhusvistelse (missförstå mig rätt här!!) ;)
INGA STEGAR!!! :devil::heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
65 66 67
Svar
1 337
· Visningar
37 192
Senast: Mia_R
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
44
· Visningar
977
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Håller på att fixa middag, det blev en lång arbetsdag idag. Katten har fått middag redan.
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
68 120
Hemmet Det finns ett utrymme på ovanvåningen av trappen i sommarstugan som fungerat som extrasäng/skrymsle under taket. Nu börjar taket behöva...
Svar
7
· Visningar
468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp