Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hehe det är just den jag gjort
Men jag får inte in varför 4x i kvadrat blir 16x i kvadrat... 4x i kvadrat borde väl bli 16x och så är det "färdigt"?
(Fick väl IG way back when av en anledning )
Om det är någon muslim (han var Perser) jag innerligen avskyr och är rasist mot är det Muhammad al-Khwarizmi, the “father of algebra” som levde på 900-talet.
Må tusenfaldiga förbannelser regna över honom och boken han skrev, Kitab al-Jabr från vilket namnet algebra kommer. Han 'uppfann' dessutom algoritmer.
Men kan han förklara för mig varför 4x^2 blir 16x^2 så är han förlåten!Och utan denna algebra och dessa algoritmer hade vi aldrig fått ta del av din aversion emot dem i detta forum.
Jag googlade ett tag sedan efter någon som kunde göra garn av päls, hittade en som gjorde det av hundpäls men när jag mailade och frågade om katt så var hen tyvärr allergiskBorsta, karda, spinn och sticka. Det sägs att kattskinn är bra vid värk så en schal eller vantar kanske skulle fungera.
Men kan han förklara för mig varför 4x^2 blir 16x^2 så är han förlåten!
Om man multiplicerar 4x^2 med talet 4 så blir det 16x^2.
4x^2 är inte lika med 16x^2.
Blir ju dock inte speciellt hållbart garn av katt och hund. Stråna har inte dom där små hullingarna på sig som ull har. Men visst fungerar det att spinna, är dock tveksam om det är varmare än ull.Jag googlade ett tag sedan efter någon som kunde göra garn av päls, hittade en som gjorde det av hundpäls men när jag mailade och frågade om katt så var hen tyvärr allergisk
Jag har tänkt att kattens päls vore lätt det bästa varma materialet!
Om det är någon muslim (han var Perser) jag innerligen avskyr och är rasist mot är det Muhammad al-Khwarizmi, the “father of algebra” som levde på 900-talet.
Må tusenfaldiga förbannelser regna över honom och boken han skrev, Kitab al-Jabr från vilket namnet algebra kommer. Han 'uppfann' dessutom algoritmer.
Det känns som det är någon grundkunskap som saknas, så här kommer en längre förklaring.Hehe det är just den jag gjort
Men jag får inte in varför 4x i kvadrat blir 16x i kvadrat... 4x i kvadrat borde väl bli 16x och så är det "färdigt"?
(Fick väl IG way back when av en anledning )
Kan det vara så att du har missat en parentes någonstans? Typ att det ska stå "(4x)^2" istället?Det är det jag tänker.. För uträkningen i videon är att 4x^2 = 16x^2 och det tycker jag inte låter rätt alls.
Kan det vara så att jag hade rätt?
Det du skriver makes sense!
Det känns som det är någon grundkunskap som saknas, så här kommer en längre förklaring.
4x är samma sak som 4*x.
(4x)^2 = (4x) * (4x) = (4*x) * (4*x) = (4*4) * (x*x) = 4^2 * x^2 = 16*x^2
Kan det vara så att du har missat en parentes någonstans? Typ att det ska stå "(4x)^2" istället?
Kan det inte vara skillnad på päls och päls hos samma art? Uppriktigt nyfiken då min katts päls är annorlunda från vanliga huskatters päls, den faller av i tussar och inte enstaka strån.Blir ju dock inte speciellt hållbart garn av katt och hund. Stråna har inte dom där små hullingarna på sig som ull har. Men visst fungerar det att spinna, är dock tveksam om det är varmare än ull.
Jag har spunnit rätt mycket garn och testat olika sorters fibrer, men föredrar helt klart gotlandsull.
Absolut!Kan det inte vara skillnad på päls och päls hos samma art? Uppriktigt nyfiken då min katts päls är annorlunda från vanliga huskatters päls, den faller av i tussar och inte enstaka strån.
Visst var det så att du skulle räkna ut (3+4x)^2 med hjälp av kvadreringsreglerna?JA. TACK.
Alla grundkunskaper saknas haha
Och jag vet inte var parantesen i uppgiften kom ifrån men, woho, nu fattar jag lite, liiiite mer!
Tror att något lossnade lite nu!
Visst var det så att du skulle räkna ut (3+4x)^2 med hjälp av kvadreringsreglerna?
Då har vi att (a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2
I ditt exempel är a = 3 och b = 4x = 4*x
Då blir a^2 = 3^2 = 9
2ab = 2*3*4*x = 24*x = 24x
b^2 = (4*x)^2 = 16*x^2 enligt tidigare
Parentesen måste in eftersom det både är 4:an och x:et som ska kvadreras, eftersom b=4*x.
Så (4x)^2 är inte samma sak som 4x^2. I det sista fallet så är det bara x:et som är kvadrerat.