Vad gör vi del CXXVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hehe det är just den jag gjort :D
Men jag får inte in varför 4x i kvadrat blir 16x i kvadrat... 4x i kvadrat borde väl bli 16x och så är det "färdigt"?
(Fick väl IG way back when av en anledning :angel:)

Om det är någon muslim (han var Perser) jag innerligen avskyr och är rasist mot är det Muhammad al-Khwarizmi, the “father of algebra” som levde på 900-talet. ;)

Må tusenfaldiga förbannelser regna över honom och boken han skrev, Kitab al-Jabr från vilket namnet algebra kommer. Han 'uppfann' dessutom algoritmer.
 
Om det är någon muslim (han var Perser) jag innerligen avskyr och är rasist mot är det Muhammad al-Khwarizmi, the “father of algebra” som levde på 900-talet. ;)

Må tusenfaldiga förbannelser regna över honom och boken han skrev, Kitab al-Jabr från vilket namnet algebra kommer. Han 'uppfann' dessutom algoritmer.

Och utan denna algebra och dessa algoritmer hade vi aldrig fått ta del av din aversion emot dem i detta forum.
 
Jag tänkte vara nyttig och gå ut på en promenad. Hann knappt hundra meter innan jag vrickade foten och skrapade upp knäet på andra benet 🙄 (en snäll förbipasserande stannade till och hjälpte mig upp) så jag fick linka hemåt.
Vet inte om jag ska ta detta som ett tecken på att utomhus är inget för mig :cautious: Det är ju uppenbarligen skadligt! :mad::meh:
 
Min "sjukskrivna" vovve börjar känna sig frisk och rastlös, hittills har jag fått ett tuggben, en flätad leksak, en halv tyganka och ett knottrigt gummiben på min laptop... :cautious:

Det här är resultatet av att uppfostra med byten, nu vill hon byta med mig :heart Nu känner jag mig som en taskig matte som "anser att inget duger" i hennes värld :arghh:
Men hon måste vara inne och still ett tag till, hur förklarar man det :meh:
 
Borsta, karda, spinn och sticka. Det sägs att kattskinn är bra vid värk så en schal eller vantar kanske skulle fungera.
Jag googlade ett tag sedan efter någon som kunde göra garn av päls, hittade en som gjorde det av hundpäls men när jag mailade och frågade om katt så var hen tyvärr allergisk 😅
Jag har tänkt att kattens päls vore lätt det bästa varma materialet!
 
Om man multiplicerar 4x^2 med talet 4 så blir det 16x^2.

4x^2 är inte lika med 16x^2.

Det är det jag tänker.. För uträkningen i videon är att 4x^2 = 16x^2 och det tycker jag inte låter rätt alls.
Kan det vara så att jag hade rätt? :cautious:

Det du skriver makes sense!

Äsch då, sedan står det (4x)^2 och DET är tydligen 16x^2 och nu hoppas jag mest att det ger med sig när jag övar mer 😂
 
Senast ändrad:
Jag googlade ett tag sedan efter någon som kunde göra garn av päls, hittade en som gjorde det av hundpäls men när jag mailade och frågade om katt så var hen tyvärr allergisk 😅
Jag har tänkt att kattens päls vore lätt det bästa varma materialet!
Blir ju dock inte speciellt hållbart garn av katt och hund. Stråna har inte dom där små hullingarna på sig som ull har. Men visst fungerar det att spinna, är dock tveksam om det är varmare än ull.

Jag har spunnit rätt mycket garn och testat olika sorters fibrer, men föredrar helt klart gotlandsull.
 
Om det är någon muslim (han var Perser) jag innerligen avskyr och är rasist mot är det Muhammad al-Khwarizmi, the “father of algebra” som levde på 900-talet. ;)

Må tusenfaldiga förbannelser regna över honom och boken han skrev, Kitab al-Jabr från vilket namnet algebra kommer. Han 'uppfann' dessutom algoritmer.

Jag är matematisk analfabet, dyskalkyli eller vad det heter. Alltså jag ser ändå mig själv som en rimligt begåvad människa inom olika områden men när det kommer till att räkna så är det liksom som att jag drabbas av någon form av selektiv sinnesslöhet. Alla mina ingenjörsvänner säger att "matte är ju kul" och jag känner bara.. ni vet uppenbarligen ingenting om att ha roligt.
 
Hehe det är just den jag gjort :D
Men jag får inte in varför 4x i kvadrat blir 16x i kvadrat... 4x i kvadrat borde väl bli 16x och så är det "färdigt"?
(Fick väl IG way back when av en anledning :angel:)
Det känns som det är någon grundkunskap som saknas, så här kommer en längre förklaring.

4x är samma sak som 4*x.

(4x)^2 = (4x) * (4x) = (4*x) * (4*x) = (4*4) * (x*x) = 4^2 * x^2 = 16*x^2
 
Det känns som det är någon grundkunskap som saknas, så här kommer en längre förklaring.

4x är samma sak som 4*x.

(4x)^2 = (4x) * (4x) = (4*x) * (4*x) = (4*4) * (x*x) = 4^2 * x^2 = 16*x^2

Kan det vara så att du har missat en parentes någonstans? Typ att det ska stå "(4x)^2" istället?

JA. TACK.

Alla grundkunskaper saknas haha :angel:
Och jag vet inte var parantesen i uppgiften kom ifrån men, woho, nu fattar jag lite, liiiite mer!
Tror att något lossnade lite nu!
 
Blir ju dock inte speciellt hållbart garn av katt och hund. Stråna har inte dom där små hullingarna på sig som ull har. Men visst fungerar det att spinna, är dock tveksam om det är varmare än ull.

Jag har spunnit rätt mycket garn och testat olika sorters fibrer, men föredrar helt klart gotlandsull.
Kan det inte vara skillnad på päls och päls hos samma art? Uppriktigt nyfiken då min katts päls är annorlunda från vanliga huskatters päls, den faller av i tussar och inte enstaka strån.
 
JA. TACK.

Alla grundkunskaper saknas haha :angel:
Och jag vet inte var parantesen i uppgiften kom ifrån men, woho, nu fattar jag lite, liiiite mer!
Tror att något lossnade lite nu!
Visst var det så att du skulle räkna ut (3+4x)^2 med hjälp av kvadreringsreglerna?

Då har vi att (a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2

I ditt exempel är a = 3 och b = 4x = 4*x

Då blir a^2 = 3^2 = 9
2ab = 2*3*4*x = 24*x = 24x
b^2 = (4*x)^2 = 16*x^2 enligt tidigare

Parentesen måste in eftersom det både är 4:an och x:et som ska kvadreras, eftersom b=4*x.

Så (4x)^2 är inte samma sak som 4x^2. I det sista fallet så är det bara x:et som är kvadrerat.
 
Visst var det så att du skulle räkna ut (3+4x)^2 med hjälp av kvadreringsreglerna?

Då har vi att (a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2

I ditt exempel är a = 3 och b = 4x = 4*x

Då blir a^2 = 3^2 = 9
2ab = 2*3*4*x = 24*x = 24x
b^2 = (4*x)^2 = 16*x^2 enligt tidigare

Parentesen måste in eftersom det både är 4:an och x:et som ska kvadreras, eftersom b=4*x.

Så (4x)^2 är inte samma sak som 4x^2. I det sista fallet så är det bara x:et som är kvadrerat.

Oh my lord, TUSEN tack!
NU fattar jag. Uppskattar verkligen att du tog dig tid :love:

15 år sedan jag ens tittade åt matematikens håll, och hoppar rätt in i detta. Så det grundläggande som man ska ha koll på innan är ju också lite ringrostigt, minst sagt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
65 66 67
Svar
1 337
· Visningar
37 192
Senast: Mia_R
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
44
· Visningar
977
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Håller på att fixa middag, det blev en lång arbetsdag idag. Katten har fått middag redan.
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
68 120
Hemmet Det finns ett utrymme på ovanvåningen av trappen i sommarstugan som fungerat som extrasäng/skrymsle under taket. Nu börjar taket behöva...
Svar
7
· Visningar
468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp