Nasonex säger jag
Jag hade sett en annons på en isabellfärgad shetlandsponny som jag var sugen på att titta på och eventuellt köpa, pratade med hon som har stallet som säger:
”Dels har vi fullt och så ...ehm... är tyvärr våra hästar lite rasistiska...”
Hon har alltså ponnytravare, shetland och russ. Mestadels svarta och bruna
När jag just hade fått hem min häst, som då var 4 år och inte min utan en lite knepig träningshäst, red vi på ena utebanan. Vi hade just ridit förbi ena ridhuset som var bredvid. Och börjat svänga så vi skulle få det bakom oss. Då kliver det absolut läskigaste och farligaste fuxätade monstret i världen fram bakom hörnet. Dvs en liten appalosa-fläckig A-ponny som leddes i skritt.
Min häst fick PANIK! Svansen rätt upp och drog iväg i full galopp med huvudet som en giraff. Imponerande nog kunde han kuta full fart zick-zack för att kunna vrida huvudet och se hästen i ett öga i taget för full koll. Kände mig som en slalomåkare som drog på i full fart nedför hemskaste utfarten typ.
Det blev ett spännande ridpass på samma bana som den där. Han upplevde klart obehag så fort han såg den i säkert någon månad.
Den här hästen har då alltså skrämt slag på diverse rutinerat hästfolk, andra hästar och nu även attackerat 2 älgar i sin hage.
Men prickig A-ponny eller ännu värre; fläckig 3-kilos Papillon är ren fasa! Min lilla hund är den läbbigaste han vet. Och det vet hon och njuter av att terrorisera honom om jag inte håller koll.