Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej. inga biodlare där jag bodde förr. Det tystnade gradvis. Det brukade vara vårens första glädje - det där ihärdiga surrande under den gigantiska lönnen på gården.Det är inte så att det har funnits en biodlare i närheten som har lagt ner? Vi märkte stor skillnad när den närmsta slutade. Nu funderar maken på att starta upp med biodling igen, vilket jag hejar på. Med tanke på den mängd honung vi konsumerar så skulle det vara bra.
Köp inte, gör ett själv! Dom du köper färdiga är ofta helt fel, då man har blandat med hål i olika stl, kottar mm som är till för olika insekter, men olika insketer bor inte ihop på det där viset - en del är t.o.m revishävdande.
Det är väldigt enkelt att göra ett eget och billigare, kolla pinterest för inspiration (fast då kanske man inte vill göra de enkla längre... )
Ja riktigt kvavt här idag.Fuktigt och varmt ute idag. Kom en rejäl hagelskur vid lunch
Tagit spruta nr 2 nu. Och är på väg hem
Säker på att den inte var inklippt?Slentriankollade trött gårdar på Hemnet och tyckte jag såg ngt konstigt på en bild och reagerade liksom efter jag gått vidare några bilder. Går tillbaks och jo.. Det står ta mig fasen en Zebra på bilden. Det är alltså en vanlig hästgård som säljs och inte Kolmården liksom.
Visste inte att man fick ha sådana som husdjur i Sverige. Men tydligen..
Med hål (borrade eller bambu) så blir de bebodda, ja. Särskilt med åldern.Jag är lite sugen på att köpa ett par sådana där insektshus som verkar säljas överallt just nu, är nyfiken på om det faktiskt hjälper för pollinatörerna!
Ja 16 grader nuJa riktigt kvavt här idag.
Läst att det kan vara dåligt för vildbina med bikupor, men är osäker på sanningshalten i det.Ang pollinatörer får man såklart fler individer med bikupor, men det gynnar inte de vilda arterna.
Yes. Forskningen kring det är rätt ny men alltfler studier tyder på det.Läst att det kan vara dåligt för vildbina med bikupor, men är osäker på sanningshalten i det.
Med hål (borrade eller bambu) så blir de bebodda, ja. Särskilt med åldern.
Ännu viktigare för att hjälpa är att ha gott om blommor. Majoriteten av bina bor faktiskt i sand så en sån kulle är också bra, om man har möjlighet. Tar ju lite mer plats och insats att få till.
Den ser rätt riktig ut. De verkade ha några kameler också.Säker på att den inte var inklippt?
Det är tydligen (av instagram att döma) en grej för lägenheter i stan att ha så konstiga saker som möjligt på bilderna.
Den ser rätt riktig ut. De verkade ha några kameler också.
Googlade och hittade en artikel om något par som hade en halv-zebra(zorse) och en riktig zebra i Sverige. Det var lagligt att ha Zebra om den inte fångats in från det vilda. Och så var man tvungen att hålla dem på visst sätt.