Vad gör vi? Del CXXIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi ska lämna in ”diskussion” på måndag, handledning på onsdag (tror jag) och sen bestämmer handledaren på fredag om han släpper eller inte (vi får skicka in ändå). Sen har vi en till inlämning på måndag (17e), slutlig handledning på tis (18e) och sen ska vi maila examinatorn 25/5 😱 Opponering 3-5/6 och en veckas ”final touch” innan inlämning för betyg.

Problemet för mig är att det är så långt till sista att min ”deadline-inspiration” inte har infunnit sig 🙄🥴

Haha jösses! Det var inget generöst schema inför opponeringen... :eek:
 
Sitter och vill gråta pga frustrerad och inte förstår hur el fungerar i Sverige. Jag behöver ha el när jag flyttar och har fattat att jag ska teckna eget avtal och att brfen inte har något.

Det är ju som att kliva in i någon form av taggig snårig skog? Förstår inte hur någon i hela Sverige har el typ. För det är ju helt omöjligt att förstå. Jag har suttit i 2 timmar och försökt förstå men endast blivit mer förvirrad.

Jag har luskat ut efter mycket om och men att jag ska ha elnätsavtal och elavtal. Jag har luskat ut efter mycket om och men vem som äger mitt elnät och som jag då behöver sluta elnätsavtal med. Men... De vill ha områdes-id, och anläggnings-id. Något som är helt omöjligt för mig att veta.
Så har googlat hur man hittar dessa och får bara "det kan vara svårt att veta vad man har för områdes-id och anläggnings-id. Du kan se dessa på din tidigare faktura. Vi måste veta ditt områdes-id och anläggnings-id för att skapa avtal" Jaha? Nu har jag aldrig bott där så jag äger inga fakturor på någon el på den lägenheten. Hur sjutton ska jag kunna få reda på den informationen utan att ha bott där :rage:

Slut på gnäll. MvH kommer vara el-lös om en vecka. :meh::banghead:
 
Sitter och vill gråta pga frustrerad och inte förstår hur el fungerar i Sverige. Jag behöver ha el när jag flyttar och har fattat att jag ska teckna eget avtal och att brfen inte har något.

Det är ju som att kliva in i någon form av taggig snårig skog? Förstår inte hur någon i hela Sverige har el typ. För det är ju helt omöjligt att förstå. Jag har suttit i 2 timmar och försökt förstå men endast blivit mer förvirrad.

Jag har luskat ut efter mycket om och men att jag ska ha elnätsavtal och elavtal. Jag har luskat ut efter mycket om och men vem som äger mitt elnät och som jag då behöver sluta elnätsavtal med. Men... De vill ha områdes-id, och anläggnings-id. Något som är helt omöjligt för mig att veta.
Så har googlat hur man hittar dessa och får bara "det kan vara svårt att veta vad man har för områdes-id och anläggnings-id. Du kan se dessa på din tidigare faktura. Vi måste veta ditt områdes-id och anläggnings-id för att skapa avtal" Jaha? Nu har jag aldrig bott där så jag äger inga fakturor på någon el på den lägenheten. Hur sjutton ska jag kunna få reda på den informationen utan att ha bott där :rage:

Slut på gnäll. MvH kommer vara el-lös om en vecka. :meh::banghead:

Jag ska flytta vid månadsskiftet, och fick anläggningsID för den nya lägenheten av företaget som har elnätet när jag ringde dem för att ordna med just elnätsavtalet. För att kolla det behövde de adress och lägenhetsnummer (det som gäller hos Skatteverket, inte värdens interna numrering). (Provade att ringa hyresvärden först, samma som jag hyr av nu, men de hänvisade dit eftersom de inte har de uppgifterna.)
 
Jag ska flytta vid månadsskiftet, och fick anläggningsID för den nya lägenheten av företaget som har elnätet när jag ringde dem för att ordna med just elnätsavtalet. För att kolla det behövde de adress och lägenhetsnummer (det som gäller hos Skatteverket, inte värdens interna numrering). (Provade att ringa hyresvärden först, samma som jag hyr av nu, men de hänvisade dit eftersom de inte har de uppgifterna.)
Konstigt att information om detta inte finns någonstans när man googlar. Hur tar man reda på lägenhetsnummer hos skatteverket då? :nailbiting:

Jag ska iofs inte hyra så det kanske är annorlunda.
 
Sitter och vill gråta pga frustrerad och inte förstår hur el fungerar i Sverige. Jag behöver ha el när jag flyttar och har fattat att jag ska teckna eget avtal och att brfen inte har något.

Det är ju som att kliva in i någon form av taggig snårig skog? Förstår inte hur någon i hela Sverige har el typ. För det är ju helt omöjligt att förstå. Jag har suttit i 2 timmar och försökt förstå men endast blivit mer förvirrad.

Jag har luskat ut efter mycket om och men att jag ska ha elnätsavtal och elavtal. Jag har luskat ut efter mycket om och men vem som äger mitt elnät och som jag då behöver sluta elnätsavtal med. Men... De vill ha områdes-id, och anläggnings-id. Något som är helt omöjligt för mig att veta.
Så har googlat hur man hittar dessa och får bara "det kan vara svårt att veta vad man har för områdes-id och anläggnings-id. Du kan se dessa på din tidigare faktura. Vi måste veta ditt områdes-id och anläggnings-id för att skapa avtal" Jaha? Nu har jag aldrig bott där så jag äger inga fakturor på någon el på den lägenheten. Hur sjutton ska jag kunna få reda på den informationen utan att ha bott där :rage:

Slut på gnäll. MvH kommer vara el-lös om en vecka. :meh::banghead:
Ring och prata med elbolaget, de brukar vara väldigt hjälpsamma. Vi hade det sjukt rörigt men de fixade det utan problem! :)
 
Ring och prata med elbolaget, de brukar vara väldigt hjälpsamma. Vi hade det sjukt rörigt men de fixade det utan problem! :)
Problemet är att jag inte har något elbolag eftersom jag flyttar hemifrån (bor hos mamma nu), eller menar du att jag ska ringa till elnätsleverantören?
 
Konstigt att information om detta inte finns någonstans när man googlar. Hur tar man reda på lägenhetsnummer hos skatteverket då? :nailbiting:

Jag ska iofs inte hyra så det kanske är annorlunda.

Det bör din brf kunna ge dig. I mitt fall står det ditskrivet på hyreskontraktet, ihop med värdens interna (hyresvärden har egna nummer för sitt eget system). När du har anläggnings-id och områdes-id (jag fick båda i samtal med elnätsleverantören. Anläggnings-id är en massa siffror och områdes-id några bokstäver, i mitt fall) kan du teckna ett elavtal.

Det här blir min tredje lägenhet (sedan 2012), men jag får ändå ringa lite samtal för att få ordning på grejerna. Typ "Hej, jag ska flytta! Ge mig info, tack :D ".
 
Senast ändrad:
Problemet är att jag inte har något elbolag eftersom jag flyttar hemifrån (bor hos mamma nu), eller menar du att jag ska ringa till elnätsleverantören?

Du börjar alltid med att göra en inflyttningsanmälan till elnätsbolaget som äger elnätet där du bor. AnläggningsID och områdesID ska du kunna få av säljaren, det står på deras elnätsfaktura.

Man kan kortfattat säga att anälggningsID är din anläggnings ”personnummer”, så elnäts samt elhandelsbolag kan identifiera vilken mätare som är ”din” och därmed kunna se vilken förbrukning du ska betala för :).

Efter att din inflyttningsanmälan är registrerad, så kan du teckna elhandelsavtal med vilken elhandlare som helst i Sverige. Du behöver då ange ditt anläggningsID till det elhandelsbolag du vill teckna avtal med.
 
Tänkte på @athena_arabians idag när jag räddade en gammal assiett för 25 kr... :) Cirka 100 år gammal, tror jag....
20210508_124350.webp
 
@Liten @Snurrfian och @Miao
Tack snälla ni! :heart
Då förstår jag att jag behöver kontakta säljaren för anläggnings-id samt lägenhetsnummer innan jag kan gå vidare.

(tycker ändå att det är ett korkat system, vad händer om säljaren på något vis vägrar/inte kan ge en den informationen? 🤔)
Som sagt, det brukar lösa sig, elbolagen är betydligt mer kundinriktade än sophämtningen 🙄😁
 
Sitter och vill gråta pga frustrerad och inte förstår hur el fungerar i Sverige. Jag behöver ha el när jag flyttar och har fattat att jag ska teckna eget avtal och att brfen inte har något.

Det är ju som att kliva in i någon form av taggig snårig skog? Förstår inte hur någon i hela Sverige har el typ. För det är ju helt omöjligt att förstå. Jag har suttit i 2 timmar och försökt förstå men endast blivit mer förvirrad.

Jag har luskat ut efter mycket om och men att jag ska ha elnätsavtal och elavtal. Jag har luskat ut efter mycket om och men vem som äger mitt elnät och som jag då behöver sluta elnätsavtal med. Men... De vill ha områdes-id, och anläggnings-id. Något som är helt omöjligt för mig att veta.
Så har googlat hur man hittar dessa och får bara "det kan vara svårt att veta vad man har för områdes-id och anläggnings-id. Du kan se dessa på din tidigare faktura. Vi måste veta ditt områdes-id och anläggnings-id för att skapa avtal" Jaha? Nu har jag aldrig bott där så jag äger inga fakturor på någon el på den lägenheten. Hur sjutton ska jag kunna få reda på den informationen utan att ha bott där :rage:

Slut på gnäll. MvH kommer vara el-lös om en vecka. :meh::banghead:
Natomraden.se
Eller ring brf?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Jag funderar på vad det ska bli för middag... jag tror det blir rökta räkor.
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 383
Senast: Noxos
·
  • Låst
Tjatter Håller på att fixa middag, det blev en lång arbetsdag idag. Katten har fått middag redan.
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
68 143
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
69 70 71
Svar
1 408
· Visningar
39 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp