Vad gör vi? Del CXXIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter och vill gråta pga frustrerad och inte förstår hur el fungerar i Sverige. Jag behöver ha el när jag flyttar och har fattat att jag ska teckna eget avtal och att brfen inte har något.

Det är ju som att kliva in i någon form av taggig snårig skog? Förstår inte hur någon i hela Sverige har el typ. För det är ju helt omöjligt att förstå. Jag har suttit i 2 timmar och försökt förstå men endast blivit mer förvirrad.

Jag har luskat ut efter mycket om och men att jag ska ha elnätsavtal och elavtal. Jag har luskat ut efter mycket om och men vem som äger mitt elnät och som jag då behöver sluta elnätsavtal med. Men... De vill ha områdes-id, och anläggnings-id. Något som är helt omöjligt för mig att veta.
Så har googlat hur man hittar dessa och får bara "det kan vara svårt att veta vad man har för områdes-id och anläggnings-id. Du kan se dessa på din tidigare faktura. Vi måste veta ditt områdes-id och anläggnings-id för att skapa avtal" Jaha? Nu har jag aldrig bott där så jag äger inga fakturor på någon el på den lägenheten. Hur sjutton ska jag kunna få reda på den informationen utan att ha bott där :rage:

Slut på gnäll. MvH kommer vara el-lös om en vecka. :meh::banghead:

Kontakta någon i styrelsen?
 
@Liten @Snurrfian och @Miao
Tack snälla ni! :heart
Då förstår jag att jag behöver kontakta säljaren för anläggnings-id samt lägenhetsnummer innan jag kan gå vidare.

(tycker ändå att det är ett korkat system, vad händer om säljaren på något vis vägrar/inte kan ge en den informationen? 🤔)

Det är inte precis topphemlig information - den som egentligen har nytta av den är ju den som ska bo i lägenheten (för elavtal, flyttanmälan osv). Det är mest det här med att veta vilka uppgifter som en ska ha rätt på :) . Jag är rätt glad att de skiljer olika lägenheter åt, på alla sätt, faktiskt - jag vill ju inte "råka" få betala nån annans räkning tex ;) .

Det här fixar du, lugn och andas :heart .
 
Enligt andra idag som är känsliga så är det väldigt mycket pollen just. Extrema mängder.
Planerade till och med att åka till hästen imorgon istället för att det ska regna. Blä för pollen! Och ser det faktiskt som positivt att det ska regna lite nästa vecka också, även om jag längtar efter solen! Trodde jag klarade mig bättre i år än förra året men sen kom björken igång :meh: Och snart eken som är värst för mig…

Slut på gnäll! Tror tabletten verkat lite nu. Ska ta mig nåt att äta eller gå och lägga mig… :)
 
Så typiskt! Jag är inte sugen på något, varken chips eller den nybakade kakan :cautious:

IMG_20210508_202219.webp
 
Fastnade visst här istället, surprise :laugh:

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Sambon är iväg ikväll och tycker inte om att inte veta när hon kommer hem… vill helst sova då hon druckit. Inte för att hon blir dum eller så, men jag tycker bara inte om fulla människor. Och när hon är iväg tenderar det bli lite mer än ”vanligt”… Går nog och lägger mig istället!
 
Såg precis en igelkott när jag rastade hundarna. Otroligt dumt ställe för den att vara på, så jag kastade in hundarna och gick ut för att kolla så att den kom till något bättre ställe än en parkering. Ser den inte nu, så förhoppningsvis sprang den vidare och inte in under någon parkerad bil. Först såg den ut att vilja in i en port.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Jag funderar på vad det ska bli för middag... jag tror det blir rökta räkor.
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 383
Senast: Noxos
·
  • Låst
Tjatter Håller på att fixa middag, det blev en lång arbetsdag idag. Katten har fått middag redan.
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
68 143
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
69 70 71
Svar
1 408
· Visningar
39 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp