Vad gör vi? Del CXXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tröttnade på det centimetertjocka lager damm som finns överallt här, så påbörjade lite städning.
Ska även plocka bort i alla fall 30 av de 35 kaffekoppar vi har här nere där det bara är 4 st som arbetar, och kanske 20 av de 24 tallrikarna. Det svämmar liksom över i det enda skåp vi har. Men jag tycker det är så sjukt trist att det bara är jag och en annan kollega som är lite renliga och fixar sånt. De mest grisiga kollegorna skiter fullständigt i det :banghead:
Ska prata lite med dem.

I övrigt ska jag laga ett fönster som inte går att stänga och kolla upp en rapport om någon form av skadeinsekter i ett av studentköken. Det tänker jag dock inte göra förrän någon timme efter lunch :D Studentköken är allmänt vidriga så jag vill inte gärna se dem direkt innan eller direkt efter jag ätit.
 
Men alltså vafan. Någon leverantör har ställt två gigantiska paket med skåp utanför entredörrarna och dragit iväg. De väger 55 kilo styck. Finns inte en chans att jag får in dem genom entredörrarna.
Vi har liksom 3 varuintags dörrar som är gigantiska nog :rage:

Frågan är vad jag gör nu. Jag behöver ta dem runt hela huset vilket involverar att ta dem upp och nerför backe. Det jag har till mitt förfogande är två (visserligen stora) vagnar där de nog skulle få plats på, om jag liksom lägger dem en och en över båda vagnarna. Blir svårt upp, men framförallt nerför backen. Kommer inte kunna bromsa när de börjar rulla nedåt, jag väger lika mycket som skåpet liksom.
Har även en pallyftare. Undrar om den är lättare att få stopp på (även om det inte finns en broms kanske jag kan höja den och sänka den så den når backen och därmed bromsas?). Men lär inte få den uppför backen i allt grus.
Kanske en kombination av de två 🤔
 
Men alltså vafan. Någon leverantör har ställt två gigantiska paket med skåp utanför entredörrarna och dragit iväg. De väger 55 kilo styck. Finns inte en chans att jag får in dem genom entredörrarna.
Vi har liksom 3 varuintags dörrar som är gigantiska nog :rage:

Frågan är vad jag gör nu. Jag behöver ta dem runt hela huset vilket involverar att ta dem upp och nerför backe. Det jag har till mitt förfogande är två (visserligen stora) vagnar där de nog skulle få plats på, om jag liksom lägger dem en och en över båda vagnarna. Blir svårt upp, men framförallt nerför backen. Kommer inte kunna bromsa när de börjar rulla nedåt, jag väger lika mycket som skåpet liksom.
Har även en pallyftare. Undrar om den är lättare att få stopp på (även om det inte finns en broms kanske jag kan höja den och sänka den så den når backen och därmed bromsas?). Men lär inte få den uppför backen i allt grus.
Kanske en kombination av de två 🤔

NEJ! Du får INTE lyfta och transportera så tunga saker själv. Max 25 kg enligt reglerna, vid enstaka tillfällen (manuellt lyft då).

Struntar man i reglerna kan det bli strul med försäkringarna om man gör sig illa.
 
Det hade jag ingen aning om! Får ringa chefen och fråga hur han tycker jag ska lösa detta då.

Relevanta länkar: https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/arbetsstallning-och-belastning---ergonomi/manuell-hantering/

https://www.av.se/halsa-och-sakerhe...or-och-svar-om-arbetstallning-och-belastning/

Edit: Plus att det är potentiellt livsfarligt att hantera rullvagnar/pallyftare utan broms om det är frågan om tyngre saker. Det går så snabbt att bli klämd.
 
Relevanta länkar: https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/arbetsstallning-och-belastning---ergonomi/manuell-hantering/

https://www.av.se/halsa-och-sakerhe...or-och-svar-om-arbetstallning-och-belastning/

Edit: Plus att det är potentiellt livsfarligt att hantera rullvagnar/pallyftare utan broms om det är frågan om tyngre saker. Det går så snabbt att bli klämd.
Tack!
I julklapp önskar jag mig fan en liten @athena_arabians figur som innehåller alla kloka grejer du vet som jag kan fråga om råd när knasiga grejer händer. :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 329
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 171
Senast: Acto
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
737
Senast: Svartkatt
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp