Sååå trött på vädret. Funderar på att flytta till Svalbard...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha! Pappas bil sa att det var -20° i somras. Det var snarare närmare 30°. Den felmarginalen kändes något orimligMin telefon säger att det är - 18 idag. Jag är klart skeptisk
De har inte heller så mycket snö, och så lägger du till polarnatt sen november.Sååå trött på vädret. Funderar på att flytta till Svalbard...
De har inte heller så mycket snö, och så lägger du till polarnatt sen november.
Lägg till isbjörnarna då! Och att hundarna sällan bor i hemmen utan i en stor gemensam hundgård.Just nu känns det bättre än kletet som är här.
Lägg till isbjörnarna då! Och att hundarna sällan bor i hemmen utan i en stor gemensam hundgård.
CAT scanKisse scannade just en tom sida på scannern/skrivaren... fråga inte
CAT scan
Men alltså vafan. Någon leverantör har ställt två gigantiska paket med skåp utanför entredörrarna och dragit iväg. De väger 55 kilo styck. Finns inte en chans att jag får in dem genom entredörrarna.
Vi har liksom 3 varuintags dörrar som är gigantiska nog
Frågan är vad jag gör nu. Jag behöver ta dem runt hela huset vilket involverar att ta dem upp och nerför backe. Det jag har till mitt förfogande är två (visserligen stora) vagnar där de nog skulle få plats på, om jag liksom lägger dem en och en över båda vagnarna. Blir svårt upp, men framförallt nerför backen. Kommer inte kunna bromsa när de börjar rulla nedåt, jag väger lika mycket som skåpet liksom.
Har även en pallyftare. Undrar om den är lättare att få stopp på (även om det inte finns en broms kanske jag kan höja den och sänka den så den når backen och därmed bromsas?). Men lär inte få den uppför backen i allt grus.
Kanske en kombination av de två
Det hade jag ingen aning om! Får ringa chefen och fråga hur han tycker jag ska lösa detta då.NEJ! Du får INTE lyfta och transportera så tunga saker själv. Max 25 kg enligt reglerna, vid enstaka tillfällen (manuellt lyft då).
Struntar man i reglerna kan det bli strul med försäkringarna om man gör sig illa.
Det hade jag ingen aning om! Får ringa chefen och fråga hur han tycker jag ska lösa detta då.
Tack!Relevanta länkar: https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/arbetsstallning-och-belastning---ergonomi/manuell-hantering/
https://www.av.se/halsa-och-sakerhe...or-och-svar-om-arbetstallning-och-belastning/
Edit: Plus att det är potentiellt livsfarligt att hantera rullvagnar/pallyftare utan broms om det är frågan om tyngre saker. Det går så snabbt att bli klämd.
Tack!
I julklapp önskar jag mig fan en liten @athena_arabians figur som innehåller alla kloka grejer du vet som jag kan fråga om råd när knasiga grejer händer.
Jag också!Tack!
I julklapp önskar jag mig fan en liten @athena_arabians figur som innehåller alla kloka grejer du vet som jag kan fråga om råd när knasiga grejer händer.