Vad gör vi? Del CXVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Voeux

Om jag inte minns helt galet skulle ni gifta er i Paris? Nu vet jag inte om butiken finns kvar, men mellan Hotel Citadines Saint-Germain des Pres och Pont Nuef fanns en butik med fantastisk vackra bröllopsklänningar men även otroligt snygga cocktailklänningar i både enklare snitt och mer utbroderade. Jag vet inte om den finns kvar men jag hade alltid svårt att slita mig när jag gick förbi där när jag var till Paris några gånger om året och bodde på Citadines.
 
Nja, det är mest för att jag egentligen inte är synskadad. Min egentliga styrka är 2.2+ eller något sådant, dvs helt inom det normala spannet. Mitt problemet är att pupillerna rullar runt ofrivilligt konstant om jag inte kisar/fokuserar, jag blundar i princip alltid med ett öga för att underlätta lite men det innebär överansträngning, ergo huvudvärk (och enligt den samlade expertisen verkar det inte vara så mycket mer de kan göra, anser de). Om jag har båda ögonen öppna och avslappnade så ser jag fyrdubbelt (fråga mig inte hur) vilket gör att jag har noll avståndsbedömning, därav att jag trillar och snubblar och inte 'ser' eftersom jag inte kan bedöma var saker och ting är i relation till mig själv. Tex är det vanligt att jag missar ett trappsteg och tror att det nedanför är nästa = trilla. Jag 'ser' inte heller höjdskillnader, ergo trottoarkanter.

Just nu spikar jag, borrar och annat hemma och behöver inte nagellack efter alla gånger jag slagit mig själv på fingrarna. :meh:
Har du fått någon ordentlig läkarundersökning för att få ordning på varför din syn är som den är?

Och inte för att vara "dum" på något vis, men på ett sätt så är det ju då en synnedsättning du har. Om vi tar min mor som fortsatt exempel, så har hon så skarp syn att hon inte hade haft något problem att köra bil - där hon ser. Hon har dock blinda "prickar" i synfältet och det tar lång tid för ögonen att ställa om sig från mörker till ljus och tvärt om. Lite liknande var det för en av hennes bekanta. Han berättade att en bra dag (mulet så att det inte blir för mycket kontraster osv) så kunde han med lätthet cykla till förskolan där han hämtade sitt barn. En dålig dag (med tex stark sol) så fick han gå med vit käpp för att alls kunna ta sig fram. Han skrattade lite och sa att andra måste tro att han är tokig med tanke på vilka skillnader det kunde vara från dag till dag.

Det är absolut inte så att alla som har vit käpp är blinda. Många som har vit käpp kan ockås utan större problem använda datorer, smartphones, skriva, måla och pyssla med allt möjligt kreativt som kräver fungerande syn. Men eftersom deras syn på något sätt fungerar så att det blir problem för dem att navigera ute i samhället så blir de hjälpta av en vit käpp, och då får de ha det om de vill.
 
Du smutsade ner! :nailbiting::rage:
Ja, så förfärligt hemsk jag är! Tur att hankatten fick lite smuts han med sen, så nu är det omvända roller och ordningen är återställd :D
En av mina birmor var förfärligt noga med sin päls gud nåde om du hade handkräm eller än värre var blöt och smutsig om händerna och skulle klappa henne eller ta i henne ;) Om blickar kunde döda:D
 
Bor ni så att ni är i farozonen?
Hemskt oavsett! Så hemskt med alla drabbade! :(

Just nu ar vi inte nara, men de har branderna sprider sig mycket fort i torkan. Det har inte regnat alls sedan ett par mycket latta duggregn i Juni, sa det ar torrt har.

Manga vi kanner har evakuerat ... en Svensk mil eller tva harifran och branderna sprider sig mycket, mycket fort. Den ena branden kom nastan in i sjalva Portland innan de fick hejd pa den sidan ... men det finns inte brandsoldater nog att stoppa alla brander.
Vi har firefighters fran massa stallen (de som kan skicka nagra hit har gjort det) i USA, Militara firefighters, de har kommit hit fran Mellan och Syd Amerika, fran Israel, Australien, och sedan minns jag inte varifran andra har kommit.

Nu har svärmor somnat in för gott. 😔 Det hade varit lugnt och stilla så det känns skönt. Nu ska vi bara försöka planera en begravning med gigantisk släkt, coronasäkert 🙈 Det är många som vill ta ett avsked så det är svårt att begränsa.

Jag beklagar verkligen 😥

Vad i hela friden är en vrålande kleptoparasit?? :confused:
Just. :D

Wikipedia skriver om kleptoparasitism: ”Kleptoparasitism, som betyder parasitism genom stöld, är en teknik för födosök där ett djur stjäl byte ifrån det djur som fångat, insamlat, förberett eller förvarat födan. [...] Fördelarna för kleptoparasiten är att den tillskansar sig föda som den annars inte skulle kunna få tag på, eller att den sparar tid och energi genom att själv slippa anskaffa födan.”

Låter rätt likt det odjur jag väcks av i tidig gryning varenda jefla dag. Inte är det den gosiga, spinnande pälsbollen jag går och lägger mig tillsammans med i alla fall.

Det later som en siames jag hade i min ungdom. Hon stal som en skata. Aldrig mat, daremot blanka foremal. Helst smycken, (mammas guld smycken var mycket populara nar de kom och sov over) men allt som blankte gillade hon. Vi hittade det inte forran vi flyttade ut fran lagenheten och jag upptackte att man kunde ta av framstycket pa badkaret ... dar, langts bak i det morkaste hornet hade hon sin skatt gomma.
Det var mamma katten jag avlade pa ... jag kande en av hennes soner langt upp i aldern, han stal kaffe skedar. Nar familjen som hade honom dukade kaffe bordet och la skedar pa faten gick han dit och smallde till andan pa skeden sa den hoppade av, sedan tog han skeden och gomde den mellan vaggen och torkskapet.:rofl:
 
Har du fått någon ordentlig läkarundersökning för att få ordning på varför din syn är som den är?

Och inte för att vara "dum" på något vis, men på ett sätt så är det ju då en synnedsättning du har. Om vi tar min mor som fortsatt exempel, så har hon så skarp syn att hon inte hade haft något problem att köra bil - där hon ser. Hon har dock blinda "prickar" i synfältet och det tar lång tid för ögonen att ställa om sig från mörker till ljus och tvärt om. Lite liknande var det för en av hennes bekanta. Han berättade att en bra dag (mulet så att det inte blir för mycket kontraster osv) så kunde han med lätthet cykla till förskolan där han hämtade sitt barn. En dålig dag (med tex stark sol) så fick han gå med vit käpp för att alls kunna ta sig fram. Han skrattade lite och sa att andra måste tro att han är tokig med tanke på vilka skillnader det kunde vara från dag till dag.

Det är absolut inte så att alla som har vit käpp är blinda. Många som har vit käpp kan ockås utan större problem använda datorer, smartphones, skriva, måla och pyssla med allt möjligt kreativt som kräver fungerande syn. Men eftersom deras syn på något sätt fungerar så att det blir problem för dem att navigera ute i samhället så blir de hjälpta av en vit käpp, och då får de ha det om de vill.

Yup, de har gjort i princip allt som kan göras enligt expertis på St. Eriks. De filmade mina ögon (med någon slags underlig kamera jag hade på huvudet) och gud vet hur många besök jag hade där de prövade något nytt. Personen som tydligen är den absolut största experten och jag höll på i över ett år tills han sa att det finns inget mer jag eller någon annan kan göra och skickade mig till Stockholms syncentral för att se hur mycket de kan mildra problemen. Han lovade dock att ta upp det i gruppen vad nu det betyder och följa upp. Har bett om en remiss till honom igen för att se till att han inte glömmer bort mig eller har några nya idéer.

Jag har noll mörkerseende och mitt synfält är begränsat. Glasögonen jag har (gratis) eftersom de klassas som hjälpmedel är tintade för att få bort överkänsligheten för ljus men det hjälper inte själva problemet med avståndsbedömningen, dubbelseende och skelningen tyvärr.
 
Nu händer det igen. Snubbe ringer:
”Hej är du xxxx , journalist på Hänt Extra?”
Jag: ”svar nej”.
Han ba ”ok vad konstigt. För jag hade bara lite frågor om en intervju”.
Jag: ”nej inte speciellt...”
Han: ”försöker du bara slingra dig nu”?
Jag: ”näää. Kan även meddela att den jag tror du söker inte heller är journalist på Hänt Extra”.
Han: ”hur kan du veta vem jag söker”?
Jag: ”Ja alltså vi har samma namn och det händer rätt ofta att folk blandar ihop oss”.
Han: ”hmmm ok men då kanske du kan berätta lite stories om det? Tex vem är den mest kända personen som ringt dig?”

Jag ba: ”nej tack hejdå”.

Seriöst hur mkt nyhetstorka har folk :rofl:

(Minns ju även Anita som skrev ett sviiiiinlångt sms ang ”min” artikel i Hänt Extra :rofl: Vem fan läser ens sagda tidning?! )
 
Senast ändrad av en moderator:
@Voeux

Om jag inte minns helt galet skulle ni gifta er i Paris? Nu vet jag inte om butiken finns kvar, men mellan Hotel Citadines Saint-Germain des Pres och Pont Nuef fanns en butik med fantastisk vackra bröllopsklänningar men även otroligt snygga cocktailklänningar i både enklare snitt och mer utbroderade. Jag vet inte om den finns kvar men jag hade alltid svårt att slita mig när jag gick förbi där när jag var till Paris några gånger om året och bodde på Citadines.

Bra tips! Vi kommer dock dit dagen innan vigsel så det kan bli tight att hitta en klänning där :D Med det sagt kan man ju ändå spana förbi bara för saken skull :love:

Längtar verkligen dit, jag älskar Paris. Utöver att gifta mig med denna eminenta man så är Paris det enda som känns enkelt med det här. Vi ska bara äta, sjukt mycket mat och bakelser, dricka champagne i hotellsängen och släpa oss till ambassaden nyktra nog för att säga ”ja”. Vi har hyrt en liten juniorsvit med balkong där jag tänker att vi kan äta långa frukostar. Mmmmm :love:
 
Hon äter/gnager på sladdar och kablar och sandsten och papper och kartonger och plast och dataskärmar och mig. Inte metall så vitt jag vet men har kanske fått smak på något nytt :nailbiting:
Man behöver ju inte äta upp det för att man lägger det så matte inte tappar bort det. Se @hastflickas katt, alla hennes mammas smycken låg i säkert förvar under badkaret, bakom plåten. :angel:
 
Kollar Efter fem.
Ringde till vc förut och bad om att dr skulle beställa sköldkörtelprover, h*n beställde en massa andra prover i vintras men jag har inte varit iväg och lämnat blodprov än. 🤪 Fick en telefontid. Eller tid och tid, det blev ett fyratimmarsspann.
Förstår att de kan ha svårt att säga en exakt tid men fyra timmar? :cautious:
 
Nu händer det igen. Snubbe ringer:
”Hej är du xxxx , journalist på Hänt Extra?”
Jag: ”svar nej”.
Han ba ”ok vad konstigt. För jag hade bara lite frågor om en intervju”.
Jag: ”nej inte speciellt...”
Han: ”försöker du bara slingra dig nu”?
Jag: ”näää. Kan även meddela att den jag tror du söker inte heller är journalist på Hänt Extra”.
Han: ”hur kan du veta vem jag söker”?
Jag: ”Ja alltså vi har samma namn och det händer rätt ofta att folk blandar ihop oss”.
Han: ”hmmm ok men då kanske du kan berätta lite stories om det? Tex vem är den mest kända personen som ringt dig?”

Jag ba: ”nej tack hejdå”.

Seriöst hur mkt nyhetstorka har folk :rofl:

(Minns ju även Anita som skrev ett sviiiiinlångt sms ang ”min” artikel i Hänt Extra :rofl: Vem fan läser ens sagda tidning?! )

De som går till tandläkaren!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 057
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 026
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 105
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 595
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp