Vad gör vi? Del CXLVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blev det sjukstuga för en av de mörkare duvorna.

Många har ju saknade/skadade fötter och denna hade trasslat in sig i ett snöre och något annat trådliknande jättetrassligt matrial så att fötterna satt fast i varandra, plus att snöret hade virat sig runt, runt samtliga tår och skurit sig djupt in i köttet. En tå var helt klart bortom räddning och det satt fast en massa skit och smuts i trasslet med. :(

Hursomhelst, flera av de mörkare duvorna är rätt obrydda och lugna av sig (kanske något släktdrag?) och det var enkelt att bara plocka upp honom och ta fram sax, pincett och sårtvätt som jag har med mig ifall jag upptäcker sånt här - så att jag åtminstone kan göra någonting för att hjälpa dem.

Fick efter mycket om och men bort alltihop, trodde inte jag skulle lyckas när jag tittade närmare på allt trassel utan tänkte mest att jag skulle försöka få bort så mycket det gick och framförallt se till att fötterna inte satt fast i varandra längre. Men duvan var tålmodig, hade okej puls och satt stilla och fint medans jag pillade och klippte så tillslut fick jag loss alltihop!

Besparar er före-bilden men såhär blev det, tvättade och fria fossingar. Vet inte om det räcker för att den ska repa sig men hoppas det går vägen för den och att det läker så bra det kan:

VideoCapture_20220120-130050.jpg
 
Efteråt fick den sitta i knäet och proppa i sig solrosfrön. Trodde den skulle säga tack och adjö för gott iom att jag fångat den och hållt på - sårtvätten var t.ex inte uppskattad! Så det var nog inte den behagligaste upplevelsen den varit med om direkt.

Men med lite försiktigt pockande så gick den ändå med på att sitta kvar och fylla på energiförrådet ordentligt innan den flög iväg. Dessa små kämparna upphör aldrig att förvåna mig! ❤️
VideoCapture_20220120-125945.jpg
 
Idag blev det sjukstuga för en av de mörkare duvorna.

Många har ju saknade/skadade fötter och denna hade trasslat in sig i ett snöre och något annat trådliknande jättetrassligt matrial så att fötterna satt fast i varandra, plus att snöret hade virat sig runt, runt samtliga tår och skurit sig djupt in i köttet. En tå var helt klart bortom räddning och det satt fast en massa skit och smuts i trasslet med. :(

Hursomhelst, flera av de mörkare duvorna är rätt obrydda och lugna av sig (kanske något släktdrag?) och det var enkelt att bara plocka upp honom och ta fram sax, pincett och sårtvätt som jag har med mig ifall jag upptäcker sånt här - så att jag åtminstone kan göra någonting för att hjälpa dem.

Fick efter mycket om och men bort alltihop, trodde inte jag skulle lyckas när jag tittade närmare på allt trassel utan tänkte mest att jag skulle försöka få bort så mycket det gick och framförallt se till att fötterna inte satt fast i varandra längre. Men duvan var tålmodig, hade okej puls och satt stilla och fint medans jag pillade och klippte så tillslut fick jag loss alltihop!

Besparar er före-bilden men såhär blev det, tvättade och fria fossingar. Vet inte om det räcker för att den ska repa sig men hoppas det går vägen för den och att det läker så bra det kan:

Visa bifogad fil 84341
Vad fint av dig att ha med och fixa sånt! ❤️
 
Wow, 30 år! Hur gamla blir de och vilken sort är det?
Har ju absolut noll kunskap om ormar. Trodde inte de blev så gamla.
Han är en majsorm och de kan bli runt tjugofem ungefär (i fångenskap ooch om folk tar hand om dem som de ska. :cautious: ). Nipper är tjugosju i år, så inte riktigt trettio men han närmar sig ju! :)
Det är många som inte vet att ormar kan bli så gamla, även de som köper dem.. vilket är ett stort problem. :(
 
Efteråt fick den sitta i knäet och proppa i sig solrosfrön. Trodde den skulle säga tack och adjö för gott iom att jag fångat den och hållt på - sårtvätten var t.ex inte uppskattad! Så det var nog inte den behagligaste upplevelsen den varit med om direkt.

Men med lite försiktigt pockande så gick den ändå med på att sitta kvar och fylla på energiförrådet ordentligt innan den flög iväg. Dessa små kämparna upphör aldrig att förvåna mig! ❤️
Visa bifogad fil 84366
Men åh vad fint av dig! ❤️ vilken vardagshjälte du är.
 
Han är en majsorm och de kan bli runt tjugofem ungefär (i fångenskap ooch om folk tar hand om dem som de ska. :cautious: ). Nipper är tjugosju i år, så inte riktigt trettio men han närmar sig ju! :)
Det är många som inte vet att ormar kan bli så gamla, även de som köper dem.. vilket är ett stort problem. :(
Jag är rätt rädd för ormar. Så har inte läst på av förklarliga skäl.
Men en barndomsvän hade majsorm och strumpebandssnok när vi var små. De vågade t.o.m. jag hålla i. Även om jag typ vibrerade av fasa. 😂
 
Nu är tre dagar av digital närträff äntligen färdiga och jag känner mig som vanligt helt överkörda av en ångvält. Blir inte bättre när man har en sambo som har noll förståelse för att mina hundra procentiga studier kräver isch 40 timmar i veckan trots att jag sitter hemma just nu pga av Corona riktlinjerna från Universitetet :meh: :meh: Men nu ska jag dra på mig hörlurarna och låtsas att inget annat finns och läsa vidare om hållbart arbetsätt i förskolan 💁
 
Idag blev det sjukstuga för en av de mörkare duvorna.

Många har ju saknade/skadade fötter och denna hade trasslat in sig i ett snöre och något annat trådliknande jättetrassligt matrial så att fötterna satt fast i varandra, plus att snöret hade virat sig runt, runt samtliga tår och skurit sig djupt in i köttet. En tå var helt klart bortom räddning och det satt fast en massa skit och smuts i trasslet med. :(

Hursomhelst, flera av de mörkare duvorna är rätt obrydda och lugna av sig (kanske något släktdrag?) och det var enkelt att bara plocka upp honom och ta fram sax, pincett och sårtvätt som jag har med mig ifall jag upptäcker sånt här - så att jag åtminstone kan göra någonting för att hjälpa dem.

Fick efter mycket om och men bort alltihop, trodde inte jag skulle lyckas när jag tittade närmare på allt trassel utan tänkte mest att jag skulle försöka få bort så mycket det gick och framförallt se till att fötterna inte satt fast i varandra längre. Men duvan var tålmodig, hade okej puls och satt stilla och fint medans jag pillade och klippte så tillslut fick jag loss alltihop!

Besparar er före-bilden men såhär blev det, tvättade och fria fossingar. Vet inte om det räcker för att den ska repa sig men hoppas det går vägen för den och att det läker så bra det kan:

Visa bifogad fil 84341
Vilken hjälte du är!!
 
Jag är rätt rädd för ormar. Så har inte läst på av förklarliga skäl.
Men en barndomsvän hade majsorm och strumpebandssnok när vi var små. De vågade t.o.m. jag hålla i. Även om jag typ vibrerade av fasa. 😂
Haha, nej det förstår jag också att folk inte sitter och randomgooglar medellivslängden för en majsorm om de inte är intresserade, men det är ett typiskt djur som folk köper utan att läsa på och som dumpas när folk tröttnar.
Tufft gjort av dig ändå! <3 Jag tycker att de är så häftiga att hålla i. En enda lång muskel!
 
Haha, nej det förstår jag också att folk inte sitter och randomgooglar medellivslängden för en majsorm om de inte är intresserade, men det är ett typiskt djur som folk köper utan att läsa på och som dumpas när folk tröttnar.
Tufft gjort av dig ändå! :heart Jag tycker att de är så häftiga att hålla i. En enda lång muskel!
Jag tycker det är sååå obehagligt just att det är som en muskel. 😅
En av mina roligaste 2:a dejter var på Skansen-akvariet med en kille som hade spindelfobi och jag som är rädd för ormar. De hade sån ”klappstund” med en utbildad på att jobba bort fobi. Han skrattade så han höll på att dö åt oss. När dejten lyckats röra spindeln drog vi. Vem ringer han då för att berätta om bedriften? Sin MAMMA! Och jag hörde mamman säga: ”Jaha, vem fasen har fått dig att göra det. Måste vara en ny tjej vad?” 😂

Sorgligt att de köps och dumpas! 👎
Hoppas din gubborm blir minst 45 år! 🥳 🐁
 
Vad sjöng du? :D

Nä men allvarligt, så himla fint gjort av dig :heart
Graceland Too av Phoebe Bridgers. Låten påminner mig så himla mycket om bästisen och hur hon kravlat sig upp ur ett stort svart hål på sistone. Det roliga är att vi på riktigt satt på mitt rum och åt saltiner vid ett tillfälle precis efter att det hade varit totalkaos i hennes värld, och det var nära att hon gav upp.
Kan hon kravla sig ur det hålet hon var i kan hon fan ta en spruta och genomlida lite biverkningar 💪

Superblödigt och sentimentalt, men spela roll, hon fattade exakt vad som menades och det gjorde att hon tog sprutan.
 
En granne på samma plan har sålt sin lägenhet. De nya ägarna skulle hämta ngt nyss. Jag har vidöppen dörr ut till trapphuset, lagar mat och lyssnar på Army of Lovers på högsta volym. En granne står i hallen och dricker vin och snackar.
Sen dyker en tredje granne upp och ba ”Törnis är hunden här?”.
Jag kollar runt lite. ”Japp han ligger här i schäslongen”.
De nya grannarna hälsade lite försynt, och såg ut som två frågetecken.
 
Just avslutat en väldigt god middag bestående av vitlöksdoftande morotssoppa 😍 Glatt överraskad att den var så god! Ska spara resten i matlådor :angel:
Nu titta på farmen sen ska jag väcka i min säng helt slut. Har en del att göra imorgon innan jag ska åka iväg och hämta min bil på eftermiddagen :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 060
  • Låst
Tjatter Håller på att fixa middag, det blev en lång arbetsdag idag. Katten har fått middag redan.
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
68 052
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 655
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp