Vad gör vi? Del CXI (111)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hyresvärden har avtal med Anticimex, som täcker sanering av fastigheten (och alltså lägenheten). Det täcker inte sanering av möbler/lösöre, dock, så jag hoppas verkligen att malen inte går på sängen eller katternas klösmöbler (dammsuger dem också, självklart). Det gjorde de inte sist, men då hade de tillgång till kläder etc att flytta in i.. Men nej, jag betalar inte Anticimex. Bokar själv, men räkningen går inte till mig.

Däremot får jag ju göra allt jobb med att städa som en galning (det har gått över ett år nu..och de senaste veckorna städar jag varje dag - det tar massor med tid..), ta ledigt från jobbet för att passa Anticimex, fixa sovplats på annat håll när de ska komma (jag har katt och de får inte vara i lägenheten medan medlet härdar, vilket tar ett dygn), och leva med ångesten..
Och betala allt extra som blir (en jävla massa dammsugarpåsar, mycket större slitage på dammsugaren, bytte ut garderoben mot täta plastlådor, mycket mer tvättmedel eftersom jag tvättar oftare osv). Det är minst sagt knäckande att jag riskerar ett nytt angrepp (dvs att de etablerar sig genom att lägga ägg..), trots alla åtgärder som jag ständigt gör..jag vill verkligen inte ha skadedjur hemma, även om de inte sprider några smittor. Jag har blivit ännu sämre i utmattningen av det här nu, det blir förstås inte bättre av att min ena katt är dålig och mycket på jobbet osv osv.

Pratade med hv idag och de ska skriva nåt brev med information och skicka ut till de boende i porten. Med förhoppning om att även grannarna ska städa och hålla koll och ringa Anticimex om de ser fjärilar.

End of långt gnäll..
Fy vad jobbigt det låter. :heart Undrar om hemförsäkringen täcker det som inte hv står för(?)
 
Kan man inte få reseersättning när sånt sker?
Jag vet inte om du bor i Sthlm med iaf för några år sedan kunde man ju få taxi etc bekostat om man skulle bli mer än x antal minuter sen pga förseningar i SLs trafik.
Jodå. Jag har sökt för reseersättning ett par gånger men man får ju rätt fjantiga summor. Typ 20 kronor. Taxi hade varit en bra idé :up:
 
Jodå. Jag har sökt för reseersättning ett par gånger men man får ju rätt fjantiga summor. Typ 20 kronor. Taxi hade varit en bra idé :up:
Man kan ta taxi.
Generella regler
Du kan få ersättning med upp till 1 185 kronor för resa med taxi, egen bil eller SJ/annat trafikbolag som kör motsvarande sträcka som du skulle ha rest med SL om du riskerar att bli mer än 20 minuter försenad. Ersättningen blir inte högre om du samåker med någon annan.

Om du blir försenad och inte begär ersättning för en alternativ resa, till exempel med taxi, kan du få tillbaka del av eller hela biljettpriset, beroende på hur mycket du blir försenad.”

Det står mer på SLs hemsida.
 
Varit och handlat på apoteket och ICA. Suck, kommer snart vara uppe i frikort. Massa grönsaker på ICA samt varmkorv och bröd, lätt att fixa när det är varmt. Helt ok i mitt arbetsrum som vetter mot nordöst och har ett stort träd utanför, plus att det blåser lite svagt och med fönstret på glänt så. Däremot steker det i vardagsrummet som är sydväst med stora fönster. Puh.
 
Fy vad jobbigt det låter. :heart Undrar om hemförsäkringen täcker det som inte hv står för(?)

Tveksamt, hittills iaf.
Möbler (garderoben, som vid isärmontering visade sig vara äcklig pga mallarvernas leverne och då åkte ut) och kläder som åkt ut var rätt gamla, och min säng har egentligen passerat bäst före med råge (den är dock inte angripen, ännu, som det verkar så den är ju kvar), så jag skulle nog få ut väldigt små schablonbelopp. Och jag har inte kvitton osv, så det blir nog väldigt mycket jobb och den orken har jag inte pga detta. Inte för att få ut några hundralappar. Och städgrejer, vakuumpåsar och sånt tror jag inte att de ersätter, faktiskt. Men men, bara jag vore av med malarna och de inre kommer tillbaka efter mindre än ett år som nu (Anticimex sprayade mot mal i augusti sist, jag observerade första malen i år i maj. 2st i maj, sen i juni har det varit många fler. Såg i trapphuset idag..). Så får det vara värt det. Om det räckte med att städa säg 3ggr/veckan, tvätta 1-2ggr/veckan..fortfarande mycket mycket jobb, men ändå.

Om mina måttade, unika sadlar (ja, de är hemma, inget val) angrips så lär jag försöka få ersättning från hemförsäkring för sanering åtminstone. Om de tål det, det är värmetält och grejer och det har inte ens Anticimex hos det kontor som kommer hit... De förvaras i platsbyggd garderob, inplastade. När jag plastade dem så sprayade jag insektsspray i också. Så jag hoppas verkligen verkligen att de är skyddade. De klarade sig sist utan skydd, och i de där skåpen (som jag städade ur och sprayade senast för en månad sen) har jag aldrig sett nån mal. Eller fått nån i fällorna som hänger i skåpen. Att få sadlarnas verkliga värde (om jag måste riva av allt material från bommarna för att få bort ett angrepp..) kan jag nog glömma - de är gjorda av mig. Men, där är det inte ännu, jag hoppas verkligen att jag kan skydda dem som sagt!
 
Hittade precis ett skumgummibett? Det ser hur konstigt ut som helst - och obekvämt som attan :confused:
EBX77_1_m.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 089
Senast: Rie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 918
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Han somnade in i förrgår bara, min älskade älskade Beauceron Reeko. Han skulle precis fylla 13, hade problem med jättesvag bakkärra...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 882
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 404
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp