Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är uppväxt på andra sidan Skåne mot där du var. Jag har aldrig kommit i kontakt med ordet annat än i hästsammanhang.Jag har pratat om ballarna i hela mitt liv. Tror alla infödda skåningar, precis som jag, är uppfödda med orden balle och ballarna, där det inte menas något könsord alls.
"Du har en fläck på höger balle"- fläck på byxorna på höger skinka.
"Jag blev stucken av en geting på ballen när jag satte mig på gräset"- hände mig, satte mig och blev stucken av en geting på ena skinkan, fullständigt normalt att säga för 11-åriga jag utan att tänka att balle plötsligt skulle tolkas som något annat av andra.
"Han sitter på ena ballen"-hunden sitter på ena delen av rumpan sådär lite på sniskan.
Balle är ett neutralt ord för minst ett helt landskap, känns märkligt att man ska sluta använda det för att någon annan tänker på andra saker.
Att det för övrigt används som förkortning för balkong är inte ovanligt heller, hör flera använda det, kanske för att så mycket från andra landskap flyttar till Skåne så vi är van vid att ta till oss andra uttryck också.
Men visst. Min hund är hädanefter på balkongen. Och sitter på skinkan.
Då är det bara jag och min familj då.Jag är uppväxt på andra sidan Skåne mot där du var. Jag har aldrig kommit i kontakt med ordet annat än i hästsammanhang.
Haha, verkligen inte. Använder också ballen när jag pratar om rumpan.Då är det bara jag och min familj då.
Sedan barnsben precis som jag? Jag har inte mött någon skåning som inte vetat vad jag menat och balle är ju ett ord som alltid kommer upp när man pratar om skånska ord, vanligare än rullebör ju, och det är nog det ordet för skinkorna som jag hört mest av andra skåningar ord (jämfört med skinkor/stjärt). Och gump för rumpan. Det säger min 22 åriga son för att han tycker är så sött, gumpen (och ballen/ballarna av samma orsak utan att ha en tanke på något könsord).Haha, verkligen inte. Använder också ballen när jag pratar om rumpan.
Jag tror att vi är många som uppskattar det.Men visst. Min hund är hädanefter på balkongen. Och sitter på skinkan.
Jadå, sedan barnsben. Gump också!Sedan barnsben precis som jag? Jag har inte mött någon skåning som inte vetat vad jag menat och balle är ju ett ord som alltid kommer upp när man pratar om skånska ord, vanligare än rullebör ju, och det är nog det ordet för skinkorna som jag hört mest av andra skåningar ord (jämfört med skinkor/stjärt). Och gump för rumpan. Det säger min 22 åriga son för att han tycker är så sött, gumpen (och ballen/ballarna av samma orsak utan att ha en tanke på något könsord).
Jag får komma ihåg att använda skånskan när jag pratar med min familj för att inte bli mobbad och kallas utlänning och 08, och inte använda den när jag pratar med någon av annan dialekt för att inte riskera orsaka kränkning.
Det här fick mig för övrigt att skratta högt! Jag bodde ju mitt i Skåne så på "andra sidan Skåne", är ju precis var som helst Himla roligt när man tänker på vilken beskrivning du gavJag är uppväxt på andra sidan Skåne mot där du var. Jag har aldrig kommit i kontakt med ordet annat än i hästsammanhang.
"Du har en fläck på höger balle"
"Jag blev stucken av en geting på ballen
"Han sitter på ena ballen"
Ja det är bäst att vi lär de obildade skåningarna hur man pratar alltså, inte ok att lära sina barn könsord! Regeringen borde införa SFI för skåningar!* du har en fläck på höger pungkula
* jag blev stucken av en geting på pungen
* han sitter på ena pungkulan
Är hur det tolkas som av mig och förmodligen de allra flesta människor (finns säkert några undantag) som bor norr om skåne.
Ja det är bäst att vi lär de obildade skåningarna
Det var du som kom in efter alla andra och slängde ur dig, inklusive efter ett inlägg där jag skrivit att jag inte ska använda det.Mtp hur det för dig är totalt främmande att andra tycker det ser illa ut att skriva balle, fast flera påtalat det, så är det nog som du (och enbart du) säger här ovan...
Det VAR avslutat....Alltså, jag bryr mig inte om någon säger balle eller inte i denna tråden, men ämnet känns snart rätt uttömt. Kanske dags att avsluta, eller bryta ut det om diskussionen ska fortgå?