Vad gör vi? Del CXCII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Reklamen på Buke nu lol
1709363788289.png
 
Har precis tittat pa finanserna - har nu tillrackligt med pengar pa kontot for att betala insats + advokater och andra avgifter som kommer med lagenhetskop, men sedan ar det slut!
Jag har nog minst 2 loningar till innan kopet faktiskt gar igenom, sa jag hinner spara upp lite till for flyttgubbar och lite nya mobler - helst vill jag byta ut golvet i lagenheten, men vi far se vad besiktningsmannen sager om skicket forst!

Annars ar det en trakig varvintermorgon har, det regnar och ar gratt. Ska till pole for min forsta lektion pa 3 veckor om nagon timme - strackte en magmuskel sist, sa har vilat mig i form sen dess :)
 
Har precis tittat pa finanserna - har nu tillrackligt med pengar pa kontot for att betala insats + advokater och andra avgifter som kommer med lagenhetskop, men sedan ar det slut!
Jag har nog minst 2 loningar till innan kopet faktiskt gar igenom, sa jag hinner spara upp lite till for flyttgubbar och lite nya mobler - helst vill jag byta ut golvet i lagenheten, men vi far se vad besiktningsmannen sager om skicket forst!

Annars ar det en trakig varvintermorgon har, det regnar och ar gratt. Ska till pole for min forsta lektion pa 3 veckor om nagon timme - strackte en magmuskel sist, sa har vilat mig i form sen dess :)
Behöver ni advokat för lägenhetsköp? Förstår att det skiljer sig mellan länder. Har aldrig hört talas om att det skulle behövas i Sverige 🙂
 
Behöver ni advokat för lägenhetsköp? Förstår att det skiljer sig mellan länder. Har aldrig hört talas om att det skulle behövas i Sverige 🙂

Ja det ar en helt bisarr process som jag knappt forstar sjalv.
Sjalva maklaren ar helt vardelos, bara en saljsperson - i sverige ar det val nagot man maste utbilda sig for? Har ar en stor del av maklare unga 20somethings som kor det som saljjobb efter universitet.

Sa, din advokat (solicitor) skoter allt faktiskt jobb - de gor en mangd "searches" som tittar pa allt fran byggplaner och oversvammningsrisk i omradet, till att bekrafta att saljaren faktiskt ager lagenheten och att all ar OK med kontraktet med bostadsagren. De flesta lagenheter ar "leaseholds" vilket ar ungefar som en bostadsratt, men istallet for att bostadsratten styrs gemensamt av en styrelse av de boende (sa funkar det for det mesta val?) sa ags sjalva rattigheten och skyldigheterna gallande huset och landet av en "freeholder", vilket kan vara kommunen eller ett privatbolag.
Min kompis kopte lagenhet forra aret och det som fordrojde hennes kop var att freeholdern (kommunen!) vagrade att bekrafta om husstrukturen var over 12 meter eller ej. Hade den varit det, sa hade andra brandregulationer gallt.

Finns mycket problem kring leaseholds och en nationell kampanj till att bli av med dem, eller att atminstonde regulera dem mycket hardare, men om du inte vill/har rad att kopa ett helt hus, sa har du tyvarr inte sa mycket val

Forlat - langt inlagg, men ytterliggare en bisarr gammal brittisk grej..!
 
Hårbotten ballade ur igen när jag råkade ta fel schampo igår då nu sitter jag med scrub/scalp treatment innan dusch.

Planen sen är att dra mot en större stad än jag bor i och hänga med en människa som med lite tur blir en återkommande bekantskap.
 
Behöver ni advokat för lägenhetsköp? Förstår att det skiljer sig mellan länder. Har aldrig hört talas om att det skulle behövas i Sverige 🙂

Bara en san sak att saljaren fortfarande kan andra sig och inte vilja salja till mig, men jag anda har lagt ut c 15,000 sek hittils pa an lanmaklare, besiktningsman och forsta betalning till advokaten.
Har tagit ut "housebuying"forsakring dock, sa om nagot ovantat hander som betyder att kopet inte gar igenom, sa far jag pengarna tillbaka.
"Exchange", vilket ar nar saljare och kopare blir bundna till kopet, hander inte forran efter alla searches och forfragningar kring kontraktet slutforts, vilket ofta tar 2-4 manader! I hela denna period sitter man i limbo - jag fick alltsa mitt bud mottaget 2.5 veckor sedan, och har ingen ide om nar kopet kommer att slutforas och jag faktiskt kan flytta - jag gissar pa mitten av maj om inget ovantat dyker upp!
 
Jag mår mycket mycket bättre med förkylningen. Kan nu andas genom näsan igen så jag kommer firas imorgon. Planen ser ut såhär:

Stall
Halle
Handla tårt ingredienser
Göra tårta

Vet inte vilken ordning det blir. Men det får vi se efter att Kaffe och frukost har slurpats ner. ☕🥪
 
Bara en san sak att saljaren fortfarande kan andra sig och inte vilja salja till mig, men jag anda har lagt ut c 15,000 sek hittils pa an lanmaklare, besiktningsman och forsta betalning till advokaten.
Har tagit ut "housebuying"forsakring dock, sa om nagot ovantat hander som betyder att kopet inte gar igenom, sa far jag pengarna tillbaka.
"Exchange", vilket ar nar saljare och kopare blir bundna till kopet, hander inte forran efter alla searches och forfragningar kring kontraktet slutforts, vilket ofta tar 2-4 manader! I hela denna period sitter man i limbo - jag fick alltsa mitt bud mottaget 2.5 veckor sedan, och har ingen ide om nar kopet kommer att slutforas och jag faktiskt kan flytta - jag gissar pa mitten av maj om inget ovantat dyker upp!

Åh, effektiv och modern brittisk byråkrati :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
61 699
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
71 678
Senast: Mia_R
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Tjatter Jag har ju ingen katt att ha som första bild så det får bli en midsommarfin Gräddbulle :angel: Snart dags att åka till stallet för den...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
61 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp