500g 995 kr var det på supererbjudande här på Kalix i lördags. Så 1990 riksdaler per kilogram.Vad kostar ens löjrom? Kilopris?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
500g 995 kr var det på supererbjudande här på Kalix i lördags. Så 1990 riksdaler per kilogram.Vad kostar ens löjrom? Kilopris?
500g 995 kr var det på supererbjudande här på Kalix i lördags. Så 1990 riksdaler per kilogram.
https://lojromsexpressen.se/produkt/lojrom-kalix-500-gram/Det later mycket rimligare med $200 usd per kilo.![]()
Ja riktigt skönt när man bara vill ta helgOkej, vad skönt![]()
Vad är burek? Inte riktigt fattat
Börek är yufka (ungefär som filodeg men lite tåligare) med någon fyllning, ofta med fetaost, spenat och/eller köttfärs. Det är jättegott och gör en det själv fyller en med det en gillar.
Här är receptet jag brukar utgå ifrån: https://zeinaskitchen.se/borek-med-kottfars/
–En glad nyhet är att importerad sik-och löjrom från vissa delar av de stora sjöarna i USA nu får grönt ljus, säger Inger Melander.
Grönt ljus: Braxen (svenskt fiske) - Regnbåge (svenskodlad) - Sej (Barents hav & Norska havet – fiskad med ringnot) Blåmusslor (Mytilus edulis) – t ex odlade i Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike m fl - Skipjack (tonfisk) (Katsuwonus pelamis) fiskad med handlina eller spö i Atlanten, Indiska oceanen, eller vissa delar av Stilla havet, Ostron odlade i Frankrike Sötvattenskräftor (odlade Turkiet) Braxen (svenskt fiske Mälaren, Vänern och Östersjön) Amerikansk sik- och löjrom, Havsabborre (fiskad med handlina eller spö i Nordostatlanten)
Okej låter inte alls tokigt!
Och i Sarajevo är det lika vanligt med burek-ställen som det är med korvkiosker här. Det är en vanlig lunchrätt som man antingen käkar på plats eller tar med sig. I Sarajevo kunde man dessutom få lite syrad grädde över, det fick man inte i Pristina.Ja, jag tycker det är riktigt gott. Jag började göra börek efter att särbon köpt börek, tyckte det var gott och frågade mig om jag kunde göra det.