Vad gör vi? Del CXCI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men hjälp så du har det! Är det "bara" astman som är så svår eller nått annat med som bråkar?
Akuten uteslöt att det var hjärtat eller en propp i lungan, så teorin är att det "bara" är astman som blev väldigt svårbehandlad efter en luftvägsinfektion i december. :(
Nu har läkaren ringt iaf och jag ska få ytterligare en inhalator med en annan typ av luftrörsvidgande medicin. Håller tummarna för att den ska funka!
 
Kolla vilken fantastisk lädersoffa som bortskänktes helt gratis??? Kostade bara min rygg i kånkande 😂

20240209_142720.jpg
 
Akuten uteslöt att det var hjärtat eller en propp i lungan, så teorin är att det "bara" är astman som blev väldigt svårbehandlad efter en luftvägsinfektion i december. :(
Nu har läkaren ringt iaf och jag ska få ytterligare en inhalator med en annan typ av luftrörsvidgande medicin. Håller tummarna för att den ska funka!

Fast bröstsmärtor och hjärtrusning är inget som är typiskt för astma.
Inte ens svårbehandlad sådan i kombination med bakteriell lunginfammation när man verkligen får andnöd pg a lungorna är fulla med slem och luftrören är som sugrör. (Got that t-shirt)

Be om att iaf få göra en spirometri.
 
Akuten uteslöt att det var hjärtat eller en propp i lungan, så teorin är att det "bara" är astman som blev väldigt svårbehandlad efter en luftvägsinfektion i december. :(
Nu har läkaren ringt iaf och jag ska få ytterligare en inhalator med en annan typ av luftrörsvidgande medicin. Håller tummarna för att den ska funka!

Okej, skönt det även om det givetvis låter oroväckande med så pass svår astma ❤️ även om jag tycker det låter knas någonstans...Håller alla tummar i världen att den hjälper dig! Vid 35 tycker man ju kroppen ska hyfsat på topp ändå....
 
Fast bröstsmärtor och hjärtrusning är inget som är typiskt för astma.
Inte ens svårbehandlad sådan i kombination med bakteriell lunginfammation när man verkligen får andnöd pg a lungorna är fulla med slem och luftrören är som sugrör. (Got that t-shirt)

Be om att iaf få göra en spirometri.
Jag ska få göra en. Om två månader... :cautious: :(
De ville se om medicinerna gjorde nytta först.
Jag är också lite förvirrad, men VC tyckte inte att jag behövde utredas mer just nu. Ekgt och några hjärtprover såg bra ut, så de bedömde det som att det var min astma som var orsaken ändå. Hmm. Vi får väl se. Jag vill gärna kunna gå med hunden utan att låta som att jag sprungit ett maraton efter bara några hundra meters långsam promenad.
 
Fast bröstsmärtor och hjärtrusning är inget som är typiskt för astma.
Inte ens svårbehandlad sådan i kombination med bakteriell lunginfammation när man verkligen får andnöd pg a lungorna är fulla med slem och luftrören är som sugrör. (Got that t-shirt)

Be om att iaf få göra en spirometri.

Tänker samma sak....!
 
Jag ifrågasatte också just den biten. Men det hjälpte inte. "Prova det här först."
Om det nu inte kommer vidare därifrån så tänkte jag precis på att postcovidmottagningen Huddinges uppdrag nyligen utökats och de bedömer nu alla postinfektiösa tillstånd och använder sig av flera lite o-standard undersökningar av lungor/andning/luftvägar som visat sig hitta (delvis behandligsbara) orsaker som inte fångas upp i standardundersökningar. De tar egenremiss.

Men hoppas såklart att du får den hjälp som behövs oavsett och att det blir ordning på det där. Hatar att inte kunna andas.
 
Pga fallande Pepsi och blixtreflexer har jag i dag lyckats slänga ner pekfingret så fort i en metallkant, givetvis mellan nageln och fingertoppen.
Det var mycket blod sen 😅
Det gjorde ont.

Har nu packat in fingret och ligger på soffan med katten. Försöker förklara för henne att en tröja inte är som ett täcke. Går liksom inte att lyfta på så hon kan krypa in under. Katt mkt kränkt och försöket gräva sig under eftersom matte fattar trögt.
 
Efter en intensiv vecka är jag relativt däckad. Borde röja upp här hemma men får ta det imorgon. Då ska jag ha middagsbjudning. Testade att göra en gryta med madeira, dock blev den inte helt lyckad veg (jag tycker alltid att kött-substitut har en lite shady bismak). Överväger nu att istället safea och göra en paj av ngt slag.
 
Tror jag får åka och handla lite i morgon. Har ingen ost och vill ha ost till min pasta. Vad är pasta utan ost liksom. jo jag vet, jag åt just upp en bit ost bara sådär, kanske inte borde gjort det, men.... Jag var sugen, okej! ;)
Tänkte annars göra någon pastarätt med mina hemlagade köttbullar i frysen från i julas och en burk sådan vegetariskt pålägg med vitlök och örtsmak som smakar alldeles för mycket för att ha på macka för mig. Det får vänta tills i morgon.

Får ta en matlåda, har flera att välja mellan- korvgryta, annan slags komponerad gryta, fiskpudding, hemgjord pizza... jag är sugen på fiskpuddingen dock trots det tidigare i dag...

Funderar på att baka muffins, är sugen på något, har som vanligt inget hemma ju.
 
Nu har jag släppt ut en ledsen hund ur tvättstugan. Hon har varit tyst ett tag, så jag trodde att hon sov. Sen hörde jag förtvivlad gråt och lite krafs på en dörr. Då hade hon stängt in sig där och kom inte ut. 😅
Kissarna skänker henne en tanke. Men vi hälsar att det var matte som gjorde det. Vi vet hur det är att vara instängda och det är alltid slavarnas fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
78 610
Senast: Scata
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 990
Senast: hundtant
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
540
Hemmet Jag har en soffa (futon-ish) som behöver nytt överdrag. Den är ny och inte sliten, men jag fick en väldigt bra deal på den modell jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp