Vad gör vi? Del CLXXXVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är jag förvirrad. En sköterska från ortopeden ringde upp. Enligt henne ska jag absolut inte ha linda eller stödstrumpa nattetid? Verkar konstigt.. Läkaren borde ju sagt det i så fall. Nu vet jag inte hur jag ska göra..
Det är väl för att de inte ska stasa benet och iom det öka risken för blodpropp.

Jag hade varit lind och stödstrumpefri nattetid och pallat upp benet i högläge med kuddar.
 
Det är väl för att de inte ska stasa benet och iom det öka risken för blodpropp.

Jag hade varit lind och stödstrumpefri nattetid och pallat upp benet i högläge med kuddar.
Det är uppallat, så fort jag sitter eller ligger. Hjälper noll och inget mot svullnad och smärta. Ja, benet är över hjärtat när jag ligger ner.
 
Fryser om knäna efter att ha stått i kylan i ca 30 min. Korkskalle som åker i klänning, thights och stövlar på en intervju när jag redan visste att det är kallt dit jag skulle. Ingen exakt tidtabell för bussen heller så jag vågade jag inte gå därifrån ifall den skulle komma och jag inte stod där. 🤪
 
Steker frikadeller. En provsats innan de jag ska göra till på tisdag till jobbet. Ser goda ut och luktar gott. Frågan är om de blir det.... Fick receptet av mamma, min danska farmors recept och första gången någonsin jag gör det.

Har varit hemma pga epanfall i dag och är trött och slö men kände att jag var tvungen att göra provsats så jag vet hur det går. Får handla i helgen eller helst i morgon.
 
Det är som i USA, public schools har mycket mindre resurser än privata skolor. Skillnaden är att i Sverige behöver man inte betala för privatskolan.

Public schools har i Oregon (och Maryland och South Carolina dar jag haft insikt i public schools) har vikarier for nar nagon blir sjuk, assistenter till hela klasser och till enskilda elever.

Det vore kanske battre att lagga kommunen's resurser pa kommunala skolor och lata foraldrar betala sjalva om de vill ha barnen pa privata skolor?
 
Normalt sett har de det, men sonen har autism och därför en resursperson. Nu går det covid bland personalen så det är rejält manfall på personalen, inkl resursperson + reservresurs…

En sanning med modifikation. Eftersom sonen har autism får skolan extra bidrag för honom och för att han ska få resurs. Vilket han har. 🙂
Det hjälper ju dock inte när det går covid bland personalen och resursen + reservresursen och halva personalgruppen ligger sjuka. 🤷🏻‍♀️

Jag säger ingenting om det, folk blir sjuka. Men det funkar ju inte att jag måste stanna hemma från jobbet för att de inte kan lösa hans situation i skolan vid sjukdom.

Jag kor en liten skulbuss, som har plats for 10 elever, eller 20 om alla kan dela sate och sitta bredvid en annan elev, nagot som inte alla barn med autism klarar. (De stora bussarna tar 50-60 elver.) Forr i varlden hette de "short bus" och det blev ett uttryck for "dum i huvudet", numera kor lilla bussen de som behover, oavsett vad problemet ar.

Jag har 3 autistiska elever med assistent och resten pa bussen ar "gen ed" och gar i vanlig klass. (Jag kor tva elever for att mamman levde i ett forhallade dar hon blev misshandlad och behover bo langre bort fran skolan och de inte kan ga dit nu. Foster barn aker liten buss om det kanns tryggare, mobbnings offer aker liten buss dar det ar lattare att halla koll pa sadant, jag har en pa min buss.)

Om en assistent ar borta sa har de vikarier, skulle de inte kunna hitta vikarier har jag varit med om dar jag jobbat att allt fran mat personal till rektor har ryckt in. Krisar det sig totalt kan det handa att tva elever far ha samma assistent, eller att tva klasser far filmdag medan man trollar fram sa alla barn som har den hjalp de behover.

Det far inte ga ut over barnet om skolan inte klarar sin uppgift.
 
Public schools har i Oregon (och Maryland och South Carolina dar jag haft insikt i public schools) har vikarier for nar nagon blir sjuk, assistenter till hela klasser och till enskilda elever.

Det vore kanske battre att lagga kommunen's resurser pa kommunala skolor och lata foraldrar betala sjalva om de vill ha barnen pa privata skolor?
Det pågår ganska livlig politisk debatt här i Sverige om skolor och utbildning.

Själv tycker jag att det är trist att olika kommuners budget kan avgöra resurserna till skolor.
Samtidigt vet jag - ännu - inte riktigt vad jag tycker om förstatligande av skolan.
 
Jag är av ngn oklar anledning lite sugen på att shoppa. Överväger denna. Men blir kanske för trist även om man stylar den?

IMG_5306.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 162
  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
61 766
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
570
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 998
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp