Vad gör vi? Del CLXXXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någonting som faktiskt är väldigt effektivt iaf på mindre gnagare, är att klippa enris och sticka in mellan panelbrädor och andra hål de kan krypa in i med taggarna utåt. Enris sticks rätt bra, barren sitter inte i par, är korta och hårda. Finns inget för små tassar att greppa eller att bita fast i för att dra loss utan gör ont.
Jag är en gammal tanta och har bott på landsbygd större delen av livet. Varit skogsägare till och med. Vet exakt vilka egenskaper enris har.
Jag skulle troligen bli tvungen att olovligen hugga alla enar inom kilometers radie för att få in ris i alla springor. De skulle ta veckor.
Det är inte på ETT ställe de kommer in. Under huset, i trossbottnen, har de fri tillgång till hela undervåningen
 
Jag är inte någon expert på ventilationssystem. Men ja, det verkar den kunna. Tyvärr.

Grannen under oss börjar röka inomhus så fort det blir lite kallare ute (resterande av året antar jag att han gör det på balkongen). Det luktar :yuck:

Tack och lov luktar det oftast inte rök i köket, utan bara badrummet. Så det går att stänga dörren. Men vi kan i perioder inte ens ha handdukar inne i badrummet eftersom de drar åt sig röklukten.
Min bror kom hem en gång och frågade förvånat mamma om hon börjat röka. Nope, bara grannen under som rökt inne i hans lägenhet 🙄
+ @Enya Då är det nog fel på ventilationen för den ska ju dra ut luften, gör den det så kommer inte luft in den vägen.
I mitt badrum luktar det ibland mat, kommer från restaurang på våningen under, men den kommer nog inte via ventilationen för den luften sugs ju ut från badrummet.
 
Haha! Helt sjukt. De skulle inte låta mig jobba kvar på jobbet pga besparingar. Men nu visade det sig att de av regler som kommunen har måste erbjuda mig en tillsvidareanställning!
Så det verkar som att jag blir kvar ändå. Så himla oväntat!

Har en kompis som jobbar fackligt inom kommunen. En person som varit timmis och visstidsanställd fick inte förlängt (de var fula som sjutton och visste att hen närmaste sig gränsen för fast anställning). Sedan ringde de in personen för att jobba några dagar. Vilket i sin tur, som min vän konstaterade, gjorde att hen kom upp i anställningstid för att få fast. Personen var glad, arbetsgivarna mindre glada.
 
Alltså, när jag var liten så brukade jag och pappa köpa en speciell choklad. Den var formad som en apelsin och varje klyfta en egen bit liksom. Smal av apelsin och så HIMMELSKT god. Sen försvann den ur sortimentet och folk hävdade bestämt att jag drömt, de kunde inte minnas den här chokladen.
För något år sedan hittade jag den på Normal, fast då enbart mörk choklad. (Jag gillar inte mörk choklad. :cautious:)
IDAG hittade jag den i rött utförande, på rusta! Åh herregud vilken nostalgi. 😍 Så nu har jag avnjutit två klyftor och tänkt på pappa som ju gick bort i augusti. ❤️

IMG_7023.jpeg
 
Ser på Lilla huset på prärien. Ska gå ut en sväng sen, varit inne hela dan och mest halvsovit. Är ganska trött. Ringde min boendestödshandläggare i morse men h*n har inte ringt upp, undrar om h*n ens jobbar idag ... brukar ringa upp rätt snabbt annars. 🤔
 
Nej, inget sådant om man läser på SKK i alla fall.

AKC sager aldrig nagot sa "negativt" om en ras som att de har hog cancer risk, men sa har sager andra.
https://www.morrisanimalfoundation....es – Bouviers are,this type of stomach cancer.Hundar med hog cancer risk

En nyfiken fråga. Klarar man sig på en bussförarlön i USA?

Utan tvekan. Bade vi skolbuss chaufforer och staden/kommunens forare har runt $30 usd i timman ... vilket blir runt $5,200 per manad, (i Svenska kronor blir det 57,878 sek). Har i Oregon far man ut ungefar $4,264 USD efter skatt, (vi betalar runt 18% i skatt, till det betalar Maken och jag runt $100 for sjukforsakring). Det blir runt 46,380 Sek i handen per manad for en 8 timmars arbetsdag.

De jag recryterar for anstallning far $27 usd i timman ... efter bara ett par ar har lonen stigit till $30/hr (vilket ar median for chaufforer hos oss just nu) och var max pa skalan ar lite over $40/hr.
 
AKC sager aldrig nagot sa "negativt" om en ras som att de har hog cancer risk, men sa har sager andra.
https://www.morrisanimalfoundation....es – Bouviers are,this type of stomach cancer.Hundar med hog cancer risk



Utan tvekan. Bade vi skolbuss chaufforer och staden/kommunens forare har runt $30 usd i timman ... vilket blir runt $5,200 per manad, (i Svenska kronor blir det 57,878 sek). Har i Oregon far man ut ungefar $4,264 USD efter skatt, (vi betalar runt 18% i skatt, till det betalar Maken och jag runt $100 for sjukforsakring). Det blir runt 46,380 Sek i handen per manad for en 8 timmars arbetsdag.

De jag recryterar for anstallning far $27 usd i timman ... efter bara ett par ar har lonen stigit till $30/hr (vilket ar median for chaufforer hos oss just nu) och var max pa skalan ar lite over $40/hr.

Behöver ni folk? 😇🫣
 
Jag gör päronmarmelad med ingefära, den är galet god till grönmögelostar men funkar till alla sorters ostar :d

Ni har ingen turkiskpeppar godis typ att köpa? Det brukar jag mortla obs inte mixa...

Tror att mamma och pappa gjorde marmelad med saffran i, blev gott :)

TACK snalla ni 🤗 Jag har ocksa funderat pa vanilj. Det blir ett himla pillande, men jag har mer paron kvar an de jag redan anvant till de 12 burkar jag har i kylskapet. Allt ska provas!

Vette fasen om de bryr sig om de visste? De sitter ju på balkongen och röker utan att bry sig om att det går ner till andra grannar och de går emot reglerna och röker utanför dörren på loftgången så att andra också drabbas. De kanske inte är så nogräknade? De slänger fimpar på marken nedanför loftgången, och slängde både fimpar och rakblad i grannens under i babypoolen de hade där.

Hoppas det inte är återkommande i alla fall.

Fast om nagon kastar rakblad i en babypool anmaler man det till polisen!

Behöver ni folk? 😇🫣

YES! Du ar valkommen :p
 
Helt galen dag. Men har bara mig själv att skylla. Jag är inte ålagd att hjälpa ”alla” men jag har förtvivlat svårt att låta bli.
Efter jobbet skyndade jag mig till affären för att köpa fika till en kompisdate. Hon skickade strax därefter att hon inte kommer pga halsont och huvudvärk. Trist men är verkligen trött och osocial så jag är inte direkt ledsen.
 
Alltså, när jag var liten så brukade jag och pappa köpa en speciell choklad. Den var formad som en apelsin och varje klyfta en egen bit liksom. Smal av apelsin och så HIMMELSKT god. Sen försvann den ur sortimentet och folk hävdade bestämt att jag drömt, de kunde inte minnas den här chokladen.
För något år sedan hittade jag den på Normal, fast då enbart mörk choklad. (Jag gillar inte mörk choklad. :cautious:)
IDAG hittade jag den i rött utförande, på rusta! Åh herregud vilken nostalgi. 😍 Så nu har jag avnjutit två klyftor och tänkt på pappa som ju gick bort i augusti. ❤️

Visa bifogad fil 130653
Den kommer jag ihåg .mums!
 
"Råkade" ta en liten eftermiddags-lur så vaknade för en stund sedan och ska nu sätta fart med att hänga upp tvätt, starta ny maskin och fixa något att äta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
78 614
Senast: Scata
·
  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
75 191
Senast: Glimra
·
  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
61 716
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 898
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp