Vad gör vi? Del CLXXXIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag använt Bank ID för att legitimera mig när jag ska hämta paket, men tidigare var han alltid noggrann med att påpeka att jag skulle stoppa undan körkortet på direkten, så jag inte tappade bort det.
"Jaja, farbror L! Jag SKA vara rädd om körkortet." :rofl:
Han har gett mig en del tips när det gäller mat och produkter. Hoppas han får vara pigg och ha kvar sin älskade affär i många år till. :love:
Jag som kände till honom före -94 misstänker jag. Kan säga att han var lika då.
 
Fick visst min julklapp från jobbet med Early birds i morse, hade valt en paellapanna tydligen, så har diskat den och tänkte att middagsförslaget kanske är klart? Nu vet jag ju att det "ska" vara med typ kyckling eller skaldjur (googlade), men tja en hemmasnickrad variant med julskinka går väl kanske att äta? Alla maträtter är ju "hemmasnickrade" innan de blev "maträtter" på recept för alla ju.
Ja, blåmusslor, räkor och kyckling eller fisk - men en hemmasnickrad variant är ju skitkul!
 
Ja, blåmusslor, räkor och kyckling eller fisk - men en hemmasnickrad variant är ju skitkul!
Ja, jag får testa med fisk eller kyckling en dag! Har aldrig gjort det själv, men det är ju gott.

Min variant var inte fy skam faktiskt, och en bit av julskinkan gick åt. Eftersom jag inte ville betala skitmycket för typ 300 gram skinka som egentligen hade räckt till mig i jul, valde jag att betala lite mindre för en på 2,2 kg istället. Det är ju mat det också- pastarätter, pizza, paj osv. Så idag blev det min hemmasnickrade variant på en bit av skinkan, som räckte till middag och 4 matlådor som hamnade direkt i frysen. Kunde haft lite mer kryddor kanske, tror grönsakerna tog åt sig mer än jag räknat med, men jag kanske kan krydda lite när jag värmer i efterhand? Hade zucchini i och det är nog den godaste grönsaken jag vet, har aldrig ätit det förrän i somras, men den äter jag i allt nu, har gått förbi sparris och svamp till och med, och gjorde verkligen sig med saffran!
 
Äter ostbågar och bjuder några på spionen. Det låter så härligt när han äter dem, knaprar var och en så noga :D

Börjar bli lite hungrig känner jag, allt funderande på zucchini och saffran.... kanske ska strunta i ostbågarna och äta en kavringsmacka med leverpastej istället. Eller ost. Eller halva vardera eftersom jag nog vill ha båda! Och båda skulle behöva ätas.

Tittar på Dödligt vapen serien på Viaplay, såg att den bara finns kvar en månad till så bäst att se klart. Stör mig på att de tar bort filmer och serier lite grann, som McLouds döttrar. Även om jag har hela serien på DVD, men jag ville titta på en sådan lättsam australiensisk serie som handlar om landet och gårdar liksom. Och så var den borta. Har inte DVDspelare i denna datorn och inte inkopplad i TVn, men det tar väl 5 minuter att koppla in...men ibland är det skönt att bara starta något på datorn och liksom nästan lyssna sig igenom istället för att titta, då är allt bök för att göra det just bökigt. Köpte en extern DVDspelare för några år sedan till min förra dator men fick aldrig den att fungera så den ligger här i en låda oanvänd, kanske ska testa den i morgon.

På tal om bök... Det moderna med hörapparater är visst bluetooth när man kopplar till saker. Tidigare hade jag ju en streamer/compilot som kopplades via hörlursuttaget på datorn och så hängdes den runt min hals och så fick jag datorljudet i öronen via slinga. På så vis kunde jag använda min "förstärkare" (förstärker ljud jag ska höra i diktat och dämpar ljud jag inte ska höra) också så den (streamern) kopplades till den så den (förstärkaren) kopplades till datorn via hörlursuttaget.

Nu fungerar alltså inte förstärkaren eftersom den inte har bluetooth...
Och att koppla hörapparaterna till datorn fungerar utmärkt hemma, men på jobbet där det är ett måste är bluetooth spärrat för att användas, säkerhetsgrej antar jag. Men sjukt bökigt att få ordning på. Man KANSKE kan skaffa en bluetooth-dongel, om det ens finns alltså, med sämre ljudkvalitet och uppdateringsproblem och drivrutinsproblem och blaha blaha. Eller byta till en lap top där det inte är spärrat... men då måste det köpas in en nyare variant + att mitt förstoringsprogram återigen ska installeras.

Jag hävdade att med tanke på att regionen ska spara en himlans massa pengar vore det ju smidigare att "öppna" min möjlighet till att använda bluetooth på datorn jag redan har eftersom det ju faktiskt finns. Slipper köpa ny dator, installera förstoringsprogram och krångla med mindre bra lösningar.... Det är trots allt ett arbetshjälpmedel och ingen leksak jag vill koppla in.

Återstår att se om regionen håller med om detta eller om de hellre bekostar ny dator till mig. Jag har visserligen inget emot ny lap top, men det känns onödigt när jag fått en ny stationär just för att mina program ska fungera... som ju krånglade massor ihop med det uråldriga journalsystemet.
 
Min fina häst uppskattade garanterat att komma direkt in i boxen till höet ikväll 🥰. Fick sällskap av älsklingen till stallet när han kom hem; hjälptes åt att fixa boxen och ta in en spånbal från logen genom snön 😊.
Smidigt och gott med tacos ikväll med och soffhäng till samma serie som igår 😊.
 
Senast ändrad:
Klockan har passerat midnatt och det är nyårsafton! Det är alltid med blandade känslor vi byter år..."Deprimerande" med att alla blir äldre; men hallå alla blir inte det på stört- inte jag iallafall som nyss fyllt år 😂. Det roliga är ju att planera 3-rätters till nyårsmeny och att summera året som gått och lixom den lilla nystart ett nytt år ger 😁 minus att jag inte har planerat med middagen denna gång då (grannarna bjuder 🥰).

Och jösses vad tiden går!! Redan 7 år idag som lyckligt förlovad med den finaste karln ❤ och redan 6 år sedan lyckan över att min älskade häst klarade sig och vi fick hämta hem henne från UDS (kolit) efter en tuff tid innan ❤.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
54 55 56
Svar
1 113
· Visningar
31 182
  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
61 716
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 898
Senast: grodan21
·
  • Låst
Tjatter Jobbar som vanligt. Kisse tyckte det var roligt när jag grävde kring rosorna:
100 101 102
Svar
2 025
· Visningar
66 173
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp