Vad gör vi? Del CLXXXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många finska namn har betydelser eftersom bruket av -son respektive -dotter inte brukades där som i Sverige.

Eftersom finska är ett helt annat språk /finks-ugriskt) så är många namn svåruttalade för svenskar.
En familj Ohraaho (havreax) kallades av mannens arbetskamrater för O-haha

Mina släktingar suckade över svenskarnas uttal av Mäki -määäki. Dvs bräka. Enkeltecknade vokaler är korta. För att inte tala om Lahtis som sportkommentatorerna kallar för Laschti.
Sche-ljudet finns inte i finskan.
Nåväl, slut på rant
Jag har släktingar som heter Mäki :D och är uppvuxen i tvåspråkigt hem (svenska+meänkieli). Ja, jag stör mig också på att sportkommentatorerna inte kan uttala Lahtis och att övriga tv-folk inte kan uttala namnen på svenska orter som har namn på finska eller meänkieli.
 
Alltså. Jag har nu 2(!) lediga heldagar kvar hemma innan vi har tillträde till nya lägenheten. Sedan har jag några halvdagar på jobb, en resa inplanerad osv...

Jag har inte packat. Alltså, inte alls.
Jag har bokat tid i tvättstuga för att kunna tvätta allt så att det ska vara rent och fint innan flytt. Vi har skrivit en lista på vad som ska handlas nytt och vad som ska tas med från olika bostäder och i vilken bostad det finns. Men ja... Jag vet inte. Det känns som att det jag ska ha med antingen är möbler, sådant jag använder dagligen eller sådant som ska tvättas innan. Så vad ska jag egentligen packa? Ingen aning.

Räddningen består väl i att jag inte behöver flytta ut samma dag som vi har tillträde till lägenheten, så vi kan se till att få möblerna på plats, ta dit alla kläder och sedan röja ut resten. Men eh, ja. Lite kaotiskt känns det.
 
Efter stallet i fm/em och i väntan på att sambon skulle komma hem från plöjningen som han roat sig med och skitväder ute kände jag för ett varmt, skönt bad med ett tänt doftljus med lavendel; mysig avkoppling 😍. Till dagens middag slängde jag ihop tzatziki med lite väl mycket vitlök 😄😋😍 och det sista jag gjorde ikväll före läggdags var att åka och kvällsfodra hästarna, så harmoniskt och mysigt 🥰.
 
Barnbarnen akte hem for 10 minuter sedan ... och har sitter jag och bara andas. Det ar mycket hetsigt nar de ar har, roligt, men jag blir trott. Vi har byggt, malat, och "errupted" en vulkan. Var erruption var spektakular, det sprutade minst en halvmeter over toppen pa vulkanen och vi var alla mycket imponerade. Bada gangerna :D
Tyvarr glomde vi att filma, det blir nasta gang de kommer har vi bestamt. Barnen har ritat i sina "science note books" och beskrivit vad vi gjort. 7 aringen ville ocksa att jag skulle skriva lite sa hon kan komma ihag.:love:

Sedan gick de pa agg, den lille Nallen vinglade ut pa sidan och knackte ett par agg, daremot inte Camilla. Vi har alltsa varit super busy och haft sa himla kul.

Och nu haller jag upp ett glas vin!🍷
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
61 706
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
563
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 888
Senast: grodan21
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
12 422
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp