Vad gör vi? Del CLXXXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tittar på dokumentären Kungen och jag.

Har nog aldrig känt starkare att monarkin bör avskaffas bums. Hela historien om vår nuvarande kung är ju bara så otroligt tragisk på så många plan.

Håller med. Det enda riktiga argumentet är väl att om vi blir republik så behöver vi fortsatt underhålla alla kungliga slotten, plus att kungafamiljen har tid att åka runt och representera Sverige om vi inte gör som Finland, Irland mfl och väljer en mer ceremoniell president.

Och att han inte har något val är inte riktigt sant. Tre av hans farfars bröder gifte sig ju med icke-kungliga och avsade sig därmed arvsrätt. Det finns en hel del av deras avkomlingar att välja mellan om vi nu nödvändigt vis måste ha en kungafamilj. Plus att han faktiskt har fyra systrar och enligt nuvarande lagstiftning skulle Margarethas familj ärvt tronen.
 
Håller med. Det enda riktiga argumentet är väl att om vi blir republik så behöver vi fortsatt underhålla alla kungliga slotten, plus att kungafamiljen har tid att åka runt och representera Sverige om vi inte gör som Finland, Irland mfl och väljer en mer ceremoniell president.

Och att han inte har något val är inte riktigt sant. Tre av hans farfars bröder gifte sig ju med icke-kungliga och avsade sig därmed arvsrätt. Det finns en hel del av deras avkomlingar att välja mellan om vi nu nödvändigt vis måste ha en kungafamilj. Plus att han faktiskt har fyra systrar och enligt nuvarande lagstiftning skulle Margarethas familj ärvt tronen.
Ja jag känner att det är viktigt att bevara slotten eftersom monarkin ändå har spelat en så stor roll i Sveriges historia och det rör sig om oersättliga kulturarv.

Däremot blir det så himla uppenbart när man ser dokumentären (eller för all del, valfri intervju med kungen) att han är så olämplig för det här ämbetet på alla sätt och vis.

Jag kan dock tänka mig att det är ett oerhört stort kliv att bara tänka tanken på abdikation i hans läge. Det blir ju som att ta sig ur ett dysfunktionellt förhållande fast värre eftersom folk runtom honom inte uppmuntrar till det.
 
Jag gav upp på offentliga vården och valde att gambla lite (det är ju inte hundra procent säkert att det funkar privat - de gör inte riktigt lika omfattande injiceringar om jag fattade rätt)
Nu verkar det dock ha funkat, vet inte om det är 100% eller bara lindrat, men bara lindringen gör att det är värt pengarna enligt mig.
Det är som att jag andas lättare och som att ögonen är helt bekväma i sina hålor just nu. Värt pengarna hittills mao.
Jag funderar på att be om Saroten men jag tar redan så många mediciner så jag är inte så sugen på att börja med en till. Har minskat på tre psykmediciner, om jag sätter ut nån av dem helt så kanske jag testar Saroten i stället.
 
Vad tycker du det är man ser som gör honom olämplig?
För det första har han ju ingen koll. Jag vet inte hur många gånger hovets presstalesman har fått rycka ut genom åren och förklara att det var inte alls så Hans Majestät menade fastän alla förstår att jo, det var precis vad han menade men han begrep bara inte bättre än så.

För det andra tycker jag inte att han är en bra representant för ett modernt Sverige. Jag tycker att han är stapplig i ungefär alla uttalanden han gör, jag tycker inte att han framstår som särskilt intelligent och jag kan inte tänka mig att han skulle haft ett mer avancerat arbete om han hade varit en vanlig människa.
 
Ja jag känner att det är viktigt att bevara slotten eftersom monarkin ändå har spelat en så stor roll i Sveriges historia och det rör sig om oersättliga kulturarv.

Däremot blir det så himla uppenbart när man ser dokumentären (eller för all del, valfri intervju med kungen) att han är så olämplig för det här ämbetet på alla sätt och vis.

Jag kan dock tänka mig att det är ett oerhört stort kliv att bara tänka tanken på abdikation i hans läge. Det blir ju som att ta sig ur ett dysfunktionellt förhållande fast värre eftersom folk runtom honom inte uppmuntrar till det.

Kvinnliga monarker verkar allmänt ha det lättare. Cf Margarethe av Danmark och drottning Elizabeth. Viktoria verkar iaf vara ett steg framåt ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 109
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
58 59 60
Svar
1 186
· Visningar
33 055
Tjatter Vilka är era konstigaste komplimanger ni fått? Jag fick en idag jag tyckte var lite underlig. Min pappa kom till mitt jobb i ett ärende...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 760
Senast: monster1
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 656
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp