Vad gör vi? Del CLXXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samma kultur finns här uppe, tyvärr, men mitt sätt att hantera det har snarare blivit att vara en så "perfekt" cyklist som möjligt för att inte ge folk något att klaga på. Alltid hjälm, alltid massor av ljus och reflexer, alltid väldigt försiktig. Hjälmsituationen blir ju lite klurig just när det kommer till hyrcyklarna eftersom det som du säger ofta är spontant, men jag försöker att alltid ha hjälm när jag vet att jag ska cykla och när jag använder min egen cykel. Är helt övertygad om att en vettig hjälm av god kvalitet kan göra stor skillnad ifall man skulle råka vara i en olycka av något slag, och har tyvärr viss personlig erfarenhet av detta (men det förutsätter ju naturligtvis att man fortfarande beter sig vettigt som cyklist och inte ser hjälmen som en anledning att börja ta en massa dumma risker).

Jag foljer lagen, och allt jag forvantar mig ar att bilister och andra motorister gor samma, och jag tycker det ar viktigt att forsvara den principen

Problemen med iden kring att vara en "perfekt" cyklist tycker jag ar liknande iden med "den perfekta invandraren" och har paralleller med valdtackskulturen - typ "Hon var ju full och sarbar, da ar det klart att man far forvanta sig att bli sexuellt trakasserad" ar inte helt olikt "Cyklisten hade inte hjalm, reflexer och lyse, det ar val klart att bilisten kor pa dem"

(Mitt fall igar har inget med ovanstaende att gora saklart, det var bara ett sjalvforvallat "nar huvudet ar dumt far kroppen lida" - men som vuxen ar det ocksa en riskbedomning att cykla hjalmlos en som jag ar fri att gora )

((Det finns t.o.m. en forskningsstudie enligt vilken bilister kor mindre hansynsfullt kring cyklister som anvander hjalm, an de som cyklat utan hjalm!))
 
NEJ! Man ska absolut inte bära hjälm när man kör bil! Det finns en anledning till att racing-förare spänns fast i nackstödet när det tävlar, för om de krockar utan att ha huvudet fastspänt kommer risken vara stor för nackskador då huvudet blir tyngre än vad nacken/övriga kroppens muskler är vana vid..!

Det var ingen rekommendation, bara en illustration kring att det finns risker overallt i vart vardagsliv, och att en del atgarder ar rimliga for att kontrollera den risken, och andra ar inte det.
 
Äter pannkakor!
Screenshot_20230305_133357_Gallery.jpg
 
Hav förtröstan - det går över någonstans i tonåren :angel:

Jag ska snart gå och väcka min junior om det inte hörs ljud från övervåningen snart :cautious::sleep::D
Eller så går det inte över :cool: mitt ena tonåriga barn vaknar fortfarande gärna kring 6-7. Jag däremot sover gärna till i varje fall 9. Men skillnaden nu mot för 10-15 år sedan är att barnet klarar sig själv och inte för något oljud, så jag kan fortsätta sova trots barnets tidiga vanor. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
75 199
Senast: Glimra
·
Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
7 027
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
718
Senast: Svartkatt
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp