Samma kultur finns här uppe, tyvärr, men mitt sätt att hantera det har snarare blivit att vara en så "perfekt" cyklist som möjligt för att inte ge folk något att klaga på. Alltid hjälm, alltid massor av ljus och reflexer, alltid väldigt försiktig. Hjälmsituationen blir ju lite klurig just när det kommer till hyrcyklarna eftersom det som du säger ofta är spontant, men jag försöker att alltid ha hjälm när jag vet att jag ska cykla och när jag använder min egen cykel. Är helt övertygad om att en vettig hjälm av god kvalitet kan göra stor skillnad ifall man skulle råka vara i en olycka av något slag, och har tyvärr viss personlig erfarenhet av detta (men det förutsätter ju naturligtvis att man fortfarande beter sig vettigt som cyklist och inte ser hjälmen som en anledning att börja ta en massa dumma risker).
Jag foljer lagen, och allt jag forvantar mig ar att bilister och andra motorister gor samma, och jag tycker det ar viktigt att forsvara den principen
Problemen med iden kring att vara en "perfekt" cyklist tycker jag ar liknande iden med "den perfekta invandraren" och har paralleller med valdtackskulturen - typ "Hon var ju full och sarbar, da ar det klart att man far forvanta sig att bli sexuellt trakasserad" ar inte helt olikt "Cyklisten hade inte hjalm, reflexer och lyse, det ar val klart att bilisten kor pa dem"
(Mitt fall igar har inget med ovanstaende att gora saklart, det var bara ett sjalvforvallat "nar huvudet ar dumt far kroppen lida" - men som vuxen ar det ocksa en riskbedomning att cykla hjalmlos en som jag ar fri att gora )
((Det finns t.o.m. en forskningsstudie enligt vilken bilister kor mindre hansynsfullt kring cyklister som anvander hjalm, an de som cyklat utan hjalm!))