Vad gör vi? Del CLXXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Väntar på att pizzan i ugnen ska bli färdig. Köpepizza så inget avancerat. Åt ingen frukost endast kaffe så tänkte bra få i mig något nu.
Partner är i stallet och fixar men han tar ju betydligt längre tid på sig än mig så jag hinner nog både äta i lugn och ro innan han fixat färdigt för EN häst :rofl:
Sen blir det en liten uteritt helt ok väder idag. Men undviker skogen är det inte jakt på gång nu eller är det nästa vecka? Tyckte grannen pratade om det
 
Lite frigolit gör skillnad även om du krockar med en lastbil.

Visst KAN det gora skillnad, men det finns massor med sakerhetsatgarder som man kan ta i livet, vilka man far vaga mot riskerna och "kostnaden" for atgarden;
Jag skulle ju kunna ga runt me knasnydd och handledsskydd hela tiden om jag skulle trilla, eller bara hjalm i bilen (huvudskador ar vanligare hos bilister an cyklister), men det kanns inte vart besvaret vs risken.

Jag cyklar mycket, inklusive "oplanerat" cyklande dar jag hoppar pa en hyrcykel, sa att konstant slapa runt en hjalm ar inte nagot som jag ar villig att gora


(Om jag latar militant sa ar det for att jag ar sa van vid en strong "anti-cycling" kultur har, dar cyklister ses som roten till allt ont i varlden, och ett vanligt argument ar att en cyklist utan hjalm fortjanar typ allt elande - jag forstar att du sakert ar mycket mer valmenande!)
 
Senast ändrad:
Åh vad jag funderade på vad en skål choklad kunde vara när man ligger i sängen. Varm choklad som du äter med sked? Nån chokladröra kanske? Men sen insåg jag att det nog var chokladbitar i en skål.

Kändes otroligt extravagant att ha varm choklad i en stor skål 😁
Haha! Nä det här var verkligen inget mer extravagant än ett par rader Marabou salta mandlar uppbrutna i bitar och lagda i en enkel skål :D
 
ALDRIG hört.....
Du bor för långt bort

VARFÖR KALLAS NORRKÖPING FÖR PEKING?​

Norrköping har en gemensam nämnare med den kinesiska huvudstaden Peking och där man faktiskt använder sig av samma namn. Detta i form av att Norrköping i folkmun brukar kallas just Peking – inte vice versa – och här finns det en intressant historia bakom detta.

Många tror att det handlar om utseende, arkitektur eller att Peking/Norrköping är exempelvis vänorter; men så är inte fallet. Namnet kommer istället från att Peking betyder den Norra Staden på kinesiska och och att kopplingen till namnet Norr (köping) gjordes av några pojkar på läroverket.
 
Visst KAN det gora skillnad, men det finns massor med sakerhetsatgarder som man kan ta i livet, vilka man far vaga mot riskerna och "kostnaden" for atgarden;
Jag skulle ju kunna ga runt me knasnydd och handledsskydd hela tiden om jag skulle trilla, eller bara hjalm i bilen (huvudskador ar vanligare hos bilister an cyklister), men det kanns inte vart besvaret vs risken.

Jag cyklar mycket, inklusive "oplanerat" cyklande dar jag hoppar pa en hyrcykel, sa att konstant slapa runt en hjalm ar inte nagot som jag ar villig att gora


(Om jag latar militant sa ar det for att jag ar sa van vid en strong "anti-cycling" kultur har, dar cyklister ses som roten till allt ont i varlden, och ett vanligt argument ar att en cyklist utan hjalm fortjanar typ allt elande - jag forstar att du sakert ar mycket mer valmenande!)
Samma kultur finns här uppe, tyvärr, men mitt sätt att hantera det har snarare blivit att vara en så "perfekt" cyklist som möjligt för att inte ge folk något att klaga på. Alltid hjälm, alltid massor av ljus och reflexer, alltid väldigt försiktig. Hjälmsituationen blir ju lite klurig just när det kommer till hyrcyklarna eftersom det som du säger ofta är spontant, men jag försöker att alltid ha hjälm när jag vet att jag ska cykla och när jag använder min egen cykel. Är helt övertygad om att en vettig hjälm av god kvalitet kan göra stor skillnad ifall man skulle råka vara i en olycka av något slag, och har tyvärr viss personlig erfarenhet av detta (men det förutsätter ju naturligtvis att man fortfarande beter sig vettigt som cyklist och inte ser hjälmen som en anledning att börja ta en massa dumma risker).
 
Jag myser i soffan efter att ha sovit ända till halv tio (:love:) och funderar på vad jag vill göra med min lediga dag. Maken är i vanlig ordning iväg och surfar så jag har lite egentid för första gången på ett par veckor, skönt även om jag gärna hade haft honom hemma då vi inte sett så mycket av varann på senaste. Tror det får bli en promenad i det fina vädret, en sväng förbi gymmet på väg hem för att simma några längder, och sedan mera ost och frukt (dock ej vin 🤪 ) framför något bra på TV. Innerst inne känns det som att jag borde göra något mer produktivt än så, men jag får kanske se dagen som en övning i att hålla prestationsprinsessan i schack :)
 
eller bara hjalm i bilen (huvudskador ar vanligare hos bilister an cyklister)
NEJ! Man ska absolut inte bära hjälm när man kör bil! Det finns en anledning till att racing-förare spänns fast i nackstödet när det tävlar, för om de krockar utan att ha huvudet fastspänt kommer risken vara stor för nackskador då huvudet blir tyngre än vad nacken/övriga kroppens muskler är vana vid..!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
75 193
Senast: Glimra
·
Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
7 027
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
717
Senast: Svartkatt
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Tvättstugedrama
  • Redigera video

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp