Vad gör vi del CLXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samma säger livsmedelsverkets vetenskapliga kunskapsöversikt från 2021.

" Det vi kan se är att det förekommer luftburen yrkesallergi, till exempel hos bagare, eller hos de som jobbar inom skaldjursindustrin eller med kryddor. Det är platser där det finns höga koncentrationer av allergen i luften och där det dammar mycket. De personerna kan drabbas av astma och hösnuva.

När det gäller samhället i övrigt är det dock ovanligt med luftburen matallergi.
– Det finns ett fåtal reaktioner beskrivna i litteraturen och då har personerna exponerats mycket nära för ett allergen, på någon meters håll och symtomen har då varit milda."
Jag får svullna läppar, svullen mun och ibland svullna luftvägar
Så jag skulle inte kalla det milda symptom.
Och då har jag varit i samma rum men inte inpå.
Men är det som du säger så borde jag kunna sitta i klassrummet om barnen äter citrus.
Jag har fått reaktioner utan att vara medveten om att det finns i samma rum så att nåt är det.
Äter väldigt rena saker för att veta vad jag stoppar i mig.
 
Happ nu har jag inte allergier som är luftburna
Vad bra
Då kan jag äta frukost imorgon då.
Tur att andra vet hur min allergi fungerar när jag själv tydligen inte vet det.
Och att läkarna som gett mig adrenalin har missbedömt min diagnos.
Bukes samlade expertis har talat.
Så nästa gång behöver jag inte åka in till akuten.
Jag kan lugnt sova vidare
 
Jag tror att jag bara kommer vara i butiken, åtminstone till en början. Det är kloklipp ibland, men vet inte riktigt vem/när/hur. Hundgodis finns bakom kassan, och de stamkunder jag träffat idag hade full koll på det :rofl: Idag var jag med på stängning. Imorgon ska jag vara med och öppna. Det ska bli intressant att se om jag kommer ihåg hur kassan och allt fungerar... Som tur är har jag en "ny på jobbet"-namnskylt :D

Klipper ni även klorna på katter? Asking for a friend :angel:
 
Nä det är döda filmstjärnor jag lackar 🙈🤣🤣
Känner att jag behöver förklara mig lite..🙈
20221010_224224.webp
 
Klipper ni även klorna på katter? Asking for a friend :angel:
Japp! Kikade lite snabbt på hemsidan nu och det verkar göras i flera butiker. Vill inte säga till någon att gå till någon specifik och bli bannad pga smygreklam :angel: Men, när jag kollar lite snabbt på hemsidan där det går att boka kloklipp så kan man välja om man bokar för katt eller för hund iaf. Gissar att det finns sådan info kring alla ställen som erbjuder kloklipp :)
 
Samma med nötter. Kan också räcka med samma rum.
Njo. Du får en lindrig reaktion. Däremot krävs väldigt lite för att sprida allergen. Tex att någon tar i exempelvis jordnötter och sedan tar i något annat. Men nötterna i sig skapar inte en reaktion så att en epipen behövs.
Man förbjuder nötter på arbetsplatser/ skolor, för att det är lätt hänt att någon äter något innehållande nötter och sedan tar på något annat som den allergiska får i sig.
 
Happ nu har jag inte allergier som är luftburna
Vad bra
Då kan jag äta frukost imorgon då.
Tur att andra vet hur min allergi fungerar när jag själv tydligen inte vet det.
Och att läkarna som gett mig adrenalin har missbedömt min diagnos.
Bukes samlade expertis har talat.
Så nästa gång behöver jag inte åka in till akuten.
Jag kan lugnt sova vidare
Nej. Jag sa vad överläkaren som haft mig, min väninna och båda våra barn, på ett stort sjukhus, sagt till oss. INTE vad du skulle göra.
Jag är inte expert. Men tror på vad en högt uppsatt läkare säger.
Man behöver ju inte agera efter vad andra säger på ett diskussionsforum..
Du känner dig själv bäst och agerar utifrån det.
 
Senast ändrad:
Happ nu har jag inte allergier som är luftburna
Vad bra
Då kan jag äta frukost imorgon då.
Tur att andra vet hur min allergi fungerar när jag själv tydligen inte vet det.
Och att läkarna som gett mig adrenalin har missbedömt min diagnos.
Bukes samlade expertis har talat.
Så nästa gång behöver jag inte åka in till akuten.
Jag kan lugnt sova vidare
Jag skulle inte kalla 2 - 3 personer på nätet för expertis, majoriteten håller med om att du bäst själv vet hur din allergi fungerar.
 
Ouch, undrade vad det var som gjorde ont, visade sig att jag har en lång och relativt djup rispa efter en vass klo eller två. Ska inte lägga in någon bild så ingen triggas. Men måste verkligen måste bli bättre, eller ja Megara lite mer medgörlig, på att klippa klor. Hon fattar definitivt sambandet kloklippning = godis, men hon anser att enbart godis är hur det ska gå till.
Vi kör efter riktig långpromenad eller efter nedvarning efter intensiv lek. Sedan mat = Sööömnig kisse, och så brukar jag random massera tassar när vi myser också.... men allt det där vet du säkert redan. Meggan verkar ju vara en sort för sig. :D
 
Jag ska få rida min fina vita galenpanna :love: min ridlärare tyckte det är hur kul som helst att jag får hjärtögon vilken häst jag än ska få rida. Sen tyckte hon att jag är underlig för jag ser sur ut sen när jag väl rider 🙈
Hon har rätt. På bild ser det ut som att jag avskyr att rida. I verkligheten är jag glad, avslappnad och fokuserad.:angel:

Nu ska jag gosa ihjäl stackars hästkraken och lägga en godis i fickan till efter lektionen!
"riding bitch face" kanske är en grej! :D
 
Tydligen går Midsomer Murders nu på förmiddagen så envis som jag är tänker jag självklart se reprisen som slutar 01.25 för avsnittet verkar intressant. Första när de bytte Barnaby också! Men koncentrationen är på topp som vanligt och nu har jag snöat in på halloweenpynt på Pinterest:angel:
:laugh:
 
Som vanligt upptäcker jag alldeles försent att jag är alldeles för trött. Ska hoppa i duschen och sedan kasa ned i sängen - har sedan lyckats jonglera jobbet så att jag kan jobba övertid imorgon eller Onsdag - bara göra halvdag Torsdag och vara ledig Fredag! Det är illa när en nästan gråter över en ledig dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 144
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
28 29 30
Svar
580
· Visningar
26 239
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 818
Senast: Inte_Ung
·
Mat Jag har läst en hel del om nyttan med riktig Kombucha. Igår drack jag en vansinnigt god sådan, i flaska, från Roots of Malmö, den hade...
Svar
10
· Visningar
566
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp