Vad gör vi? Del CLIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter och tittar på bebis ❤️
Jobbat sedan sju i morse så nu försöker jag fylla på lite energi så jag orkar skriva på tentan när jag kommer hem 🤪 Börjar inte för ens kvart i tio imorgon.

Trodde energin skulle komma tillbaka nu när bebis äntligen hittade ut ur mamma häst 😂 Men den är fortfarande bortsprungen 6 dagar efteråt. Och idag hade vi ju fotografering med barnen och jag som hade tänkt försöka åla mig ur det fick ju snällt ställa upp på gruppbilden 😬
 
:rofl: Sitter och kollar på riskokare. Det finns en hemma, men den är så onödigt stor! Hittar att den rymmer 1,8 liter och tänker att hälften vore mer än nog. Jag hamnade nu på någon sida som testat olika riskokare och när jag läste deras motivering till den som var bäst i test så hittades följande: "Jämfört med andra riskokare på marknaden så rymmer denna betydligt mer än vanligt, vilket är 4,75 liter."

VARFÖR ÄR ALLT SÅ JÄKLA STORT?!
Nu kanske inte detta är rätt lösning för dig, men jag "kastade ut" min riskokare när jag började koka basmatiris i en massa vatten a la koka pasta, typ. Det ska tydligen dessutom vara nyttigare, eftersom man blir av med mer av arseniken som kan förekomma i ris....
 
Bet av en bit tand i eftermiddags och ringde folktandvården. Inga tider före september - bara akuttider.... Ring igen om du får ont, typ. Nåja, de lyckades sedan skaka fram en tid den 7/7, så bättre blev det ju. Men det känns lite märkligt att betala för en tandvårdsförsäkring när man inte kan få komma och laga en tand på över en månad :meh:?? Så...jag får väl tugga försiktigt fram tills dess....
 
Känner mig ledsen och udda. Ska på bröllop men trivs verkligen inte i klänning. Bestämde mig för att jag skulle köpa en snygg jumpsuit men det fanns bara en enda på hela centret och den passade inte.
Kommer få avboka bröllopet om jag inte kan rota fram ngt ur garderoben. Hatar kläder, hatar att jag aldrig passar in i lite finare sammanhang.
 
Bet av en bit tand i eftermiddags och ringde folktandvården. Inga tider före september - bara akuttider.... Ring igen om du får ont, typ. Nåja, de lyckades sedan skaka fram en tid den 7/7, så bättre blev det ju. Men det känns lite märkligt att betala för en tandvårdsförsäkring när man inte kan få komma och laga en tand på över en månad :meh:?? Så...jag får väl tugga försiktigt fram tills dess....
Om du har någon vass kant eller om det ilar så tipsar jag om Cavit W som man kan köpa på apoteket. Man gör sin egen, temporära lagning med den. Jag tycker den fungerar jättebra!
 
Nu kanske inte detta är rätt lösning för dig, men jag "kastade ut" min riskokare när jag började koka basmatiris i en massa vatten a la koka pasta, typ. Det ska tydligen dessutom vara nyttigare, eftersom man blir av med mer av arseniken som kan förekomma i ris....
Nyttigare än..? :D Jag kör bara på ekologiskt jasminris. Vet inte hur det är med arseniken där men hoppas att det åtminstone är något bättre än med icke-eko. Sköljer alltid riset först, men har inte testat att koka det i "för mycket" vatten. Känner spontant att det kan vara svårt då att hälla bort vattnet utan att samtidigt hälla bort ris?
 
Nyttigare än..? :D Jag kör bara på ekologiskt jasminris. Vet inte hur det är med arseniken där men hoppas att det åtminstone är något bättre än med icke-eko. Sköljer alltid riset först, men har inte testat att koka det i "för mycket" vatten. Känner spontant att det kan vara svårt då att hälla bort vattnet utan att samtidigt hälla bort ris?
Inte svårt alls. Jag silar bara riset i en helt vanlig sil.

Ett sätt att minska mängden arsenik är att koka riset med stort överskott av vatten som sedan hälls bort. Då kan arsenikinnehållet i riset minska med mer än hälften.

Och

Eftersom arsenik finns naturligt i jorden går det inte att påverka halten arsenik genom att odla ekologiskt. Det gör alltså inte någon skillnad om man köper ekologiskt ris eller inte.

Källa är Livsmedelsverket: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris
 
Inte svårt alls. Jag silar bara riset i en helt vanlig sil.

Ett sätt att minska mängden arsenik är att koka riset med stort överskott av vatten som sedan hälls bort. Då kan arsenikinnehållet i riset minska med mer än hälften.

Och

Eftersom arsenik finns naturligt i jorden går det inte att påverka halten arsenik genom att odla ekologiskt. Det gör alltså inte någon skillnad om man köper ekologiskt ris eller inte.

Källa är Livsmedelsverket: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris
Tack!
M.a.o. kanske jag ska köpa en sil istället för en riskokare... :cautious: Lär ju dessutom vara betydligt billigare. Vet dock inte hur man diskar en sil på vettigt sätt. Jag hade en som var helt hopplös att få ren. Betydligt lättare med durkslag men där åker ju riset ut.
 
Tack!
M.a.o. kanske jag ska köpa en sil istället för en riskokare... :cautious: Lär ju dessutom vara betydligt billigare. Vet dock inte hur man diskar en sil på vettigt sätt. Jag hade en som var helt hopplös att få ren. Betydligt lättare med durkslag men där åker ju riset ut.
Jag brukar bara skölja ur min sil under kranen, och ibland slänger jag in den i diskmaskinen. Ja, sedan jag "upptäckte" det här sättet att koka ris på har jag inte brytt mig om riskokaren alls.... :) Och det var innan det här med arseniken kom, så när det hände blev jag ännu gladare att jag hade bytt metod!
 
Känner mig ledsen och udda. Ska på bröllop men trivs verkligen inte i klänning. Bestämde mig för att jag skulle köpa en snygg jumpsuit men det fanns bara en enda på hela centret och den passade inte.
Kommer få avboka bröllopet om jag inte kan rota fram ngt ur garderoben. Hatar kläder, hatar att jag aldrig passar in i lite finare sammanhang.

Är den här för mönstrad/blommig? (De har en till med lite mindre mönster men den ser ut som en klänning på en bild och det kanske inte var tanken när man inte vill ha klänning. Å andra sidan, på bilden framifrån ser den inte ut som en klänning :) Men svårt att avgöra på en beställning utan att prova antar jag)

https://tanthulda.se/collections/klanningar/products/nadine-jumpsuit-blommig-popsoda
 
Är den här för mönstrad/blommig? (De har en till med lite mindre mönster men den ser ut som en klänning på en bild och det kanske inte var tanken när man inte vill ha klänning. Å andra sidan, på bilden framifrån ser den inte ut som en klänning :) Men svårt att avgöra på en beställning utan att prova antar jag)

https://tanthulda.se/collections/klanningar/products/nadine-jumpsuit-blommig-popsoda
Nej jättefin. Men bröllopet är på lördag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Chill katt chillade imorse: Själv måste jag jobba ett tag till men sedan blir det att attackera lilla gräsmattan (den stora fixades...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
80 654
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
528
Senast: MJLee
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 684
Senast: LadySara
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp