Vad gör vi? Del CLIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter och pratar med snäll vän som hjälper mig att kolla upp och klura lite på vad jag kan försöka få i lön om de nu vill anställa mig där jag var på intervju idag. Min enda tanke är "herregud vad mycket pengar!" om allt och känner mig därför tveksam till om jag faktiskt kommer våga föreslå den lönen som vännen tycker är rimlig. Usch. Jag hatar verkligen sånt här. Vill ju inte heller att de på företaget ska tänka att jag är dum i huvudet som ber om på tok för mycket pengar...
 
Inte svårt alls. Jag silar bara riset i en helt vanlig sil.

Ett sätt att minska mängden arsenik är att koka riset med stort överskott av vatten som sedan hälls bort. Då kan arsenikinnehållet i riset minska med mer än hälften.

Och

Eftersom arsenik finns naturligt i jorden går det inte att påverka halten arsenik genom att odla ekologiskt. Det gör alltså inte någon skillnad om man köper ekologiskt ris eller inte.

Källa är Livsmedelsverket: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris

Tack!
M.a.o. kanske jag ska köpa en sil istället för en riskokare... :cautious: Lär ju dessutom vara betydligt billigare. Vet dock inte hur man diskar en sil på vettigt sätt. Jag hade en som var helt hopplös att få ren. Betydligt lättare med durkslag men där åker ju riset ut.

Det är farligt att leva, en dör av det... jag kokar glatt mitt ris i riskokaren. Skulle det vara så extremt farligt med ris tror jag att människor i tex Japan inte skulle leva så länge som de gör. Klart att en ska försöka få i sig så lite skit som möjligt men det går inte att göra allt perfekt.

Däremot tycker jag absolut att små barn och yngre ungdomar inte ska äta alltför mycket ris, de är mindre rent kroppsligt plus att kroppen är känsligare innan den vuxit färdigt.
 
Kaffe är dyrt. Föreningen serverar kaffe. Så jag satte mig att googla kaffe på nätet.
Det visar sig att man kan spara en hel del genom att beställa från kontorsvarufirmor.
Hittills har vi köpt enstaka paket när det varit extrapris på nån lokal butik.
Varning: köp inte för mycket på en gång bara :p På mitt jobb beställdes det kaffe av en sort som jag absolut inte kände igen, som har just grejer till kontor osv. Det slutade med att folk började ta med sig kaffe hemifrån i termos och prata om att kaffet nog var gjort av dammet på golvet i kaffefabriken, för smaken var tydligen bedrövlig. (Jag dricker inte kaffe själv, så jag har dålig koll på sånt där)
 
Det är farligt att leva, en dör av det... jag kokar glatt mitt ris i riskokaren. Skulle det vara så extremt farligt med ris tror jag att människor i tex Japan inte skulle leva så länge som de gör. Klart att en ska försöka få i sig så lite skit som möjligt men det går inte att göra allt perfekt.

Däremot tycker jag absolut att små barn och yngre ungdomar inte ska äta alltför mycket ris, de är mindre rent kroppsligt plus att kroppen är känsligare innan den vuxit färdigt.
Jag tänker att det säkert är bättre att äta mat med ris än att äta snabbmat/färdigrätter osv, däremot om ett enkelt sätt att koka ris också minskar mängden arsenik så är det ju trevligt. (för egen del blir det snabbt mer "dålig mat" om det är för krångligt att laga eget)
 
Det är farligt att leva, en dör av det... jag kokar glatt mitt ris i riskokaren. Skulle det vara så extremt farligt med ris tror jag att människor i tex Japan inte skulle leva så länge som de gör. Klart att en ska försöka få i sig så lite skit som möjligt men det går inte att göra allt perfekt.

Däremot tycker jag absolut att små barn och yngre ungdomar inte ska äta alltför mycket ris, de är mindre rent kroppsligt plus att kroppen är känsligare innan den vuxit färdigt.
Helt sant. Dock började jag ju egentligen med att koka det så för att det var praktiskt och blev bra :) ! Jag slapp kånka fram riskokaren, osv. Så arsenik-problemet blev egentligen bara en bonus i det hela.... :)
 
Jag tänker att det säkert är bättre att äta mat med ris än att äta snabbmat/färdigrätter osv, däremot om ett enkelt sätt att koka ris också minskar mängden arsenik så är det ju trevligt. (för egen del blir det snabbt mer "dålig mat" om det är för krångligt att laga eget)

Och för mig skulle det bli krångligare att koka ris på det sättet, dvs jag skulle äta sämre. Riskokaren är typ en gåva från ovan i min värld :D
 
Helt sant. Dock började jag ju egentligen med att koka det så för att det var praktiskt och blev bra :) ! Jag slapp kånka fram riskokaren, osv. Så arsenik-problemet blev egentligen bara en bonus i det hela.... :)

Och för mig är det som sagt tvärtom, jag har tom planerat in riskokaren i skåpet så den snabbt går att få fram (plus att den lilla är som sagt smidig) :up:
 
Och för mig skulle det bli krångligare att koka ris på det sättet, dvs jag skulle äta sämre. Riskokaren är typ en gåva från ovan i min värld :D
Det var den för mig också... Jag hatade att koka ris. Det blev ALDRIG bra. Oftast blev riskornen för hårda. Mängden vatten-ris funkade aldrig för mig. Jag som ändå är hyfsat bra på att laga mat kunde verkligen inte koka ris.... :cautious: Men nu behöver jag inte ens fundera.... :)
 
Varning: köp inte för mycket på en gång bara :p På mitt jobb beställdes det kaffe av en sort som jag absolut inte kände igen, som har just grejer till kontor osv. Det slutade med att folk började ta med sig kaffe hemifrån i termos och prata om att kaffet nog var gjort av dammet på golvet i kaffefabriken, för smaken var tydligen bedrövlig. (Jag dricker inte kaffe själv, så jag har dålig koll på sånt där)
Nä, ska vi beställa kaffe så måste det vara Gevalia. :D :D
Jag bor i ett Gevalia-bälte. Här är det få som vill dricka nåt annat.
 
Jag skulle inte kunna leva utan min riskokare, särskilt som jag i princip bara lagar ris till asiatiska maträtter, stirfry, bulgogi, fried rice. Lite arsenik är bara bra för magen ;) Sedan är jag fruktansvärt miljöovänlig och sköljer riset i evigheter innan. Iofs inte pga arsenik utan för att det ska klibba på rätt sätt med varje korn separerat. @Red_Chili jag har en billig, liten, riskokare som har hållit i mer än tio år.

Förr i världen gav man väl hästar på hästmarknader arsenik eftersom det gjorde dem blanka och feta.
 
Jag skulle inte kunna leva utan min riskokare, särskilt som jag i princip bara lagar ris till asiatiska maträtter, stirfry, bulgogi, fried rice. Lite arsenik är bara bra för magen ;) Sedan är jag fruktansvärt miljöovänlig och sköljer riset i evigheter innan. Iofs inte pga arsenik utan för att det ska klibba på rätt sätt med varje korn separerat. @Red_Chili jag har en billig, liten, riskokare som har hållit i mer än tio år.

Förr i världen gav man väl hästar på hästmarknader arsenik eftersom det gjorde dem blanka och feta.
Ang att skölja riset: jag fick lära mig att om man har det i kastrullen (eller "bunken" till riskokaren), har på lite vatten, rör runt och upprepar tills vattnet inte längre blir grumligt, då är det bra. Går åt betydligt mindre vatten än att skölja under rinnande vatten och åtminstone för mig så fungerar det klockrent :) Brukar behöva skölja 3 gånger, sedan har jag perfekt ris (tack vare riskokaren...)
 
Ost är livet :love:
(så även bröd)

14B3AB13-306F-4C8D-A18D-C7317C7BBCFA.webp
 
Ang att skölja riset: jag fick lära mig att om man har det i kastrullen (eller "bunken" till riskokaren), har på lite vatten, rör runt och upprepar tills vattnet inte längre blir grumligt, då är det bra. Går åt betydligt mindre vatten än att skölja under rinnande vatten och åtminstone för mig så fungerar det klockrent :) Brukar behöva skölja 3 gånger, sedan har jag perfekt ris (tack vare riskokaren...)
Ja absolut, men vill man ha det riktigt rent så behöver det sköljas så vattnet är klart även när man rör det från botten. När jag lagar short-grained rice i min riskokare har jag lika mycket vatten som ris i och det blir perfekt om man sköljt det. Vissa förordar också att man ska låta riset stå och svälla en halvtimme efter att man sköljt det. Har gjort det några gånger och det blir faktiskt lite bättre då. Möjligtvis beror det också på att short-grained innehåller med stärkelse och därför behöver sköljas mer noggrant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Chill katt chillade imorse: Själv måste jag jobba ett tag till men sedan blir det att attackera lilla gräsmattan (den stora fixades...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
80 650
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
528
Senast: MJLee
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 684
Senast: LadySara
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp