Vad gör vi? Del CCXI

En medelålders dam bestämde sig för att det var jättebra att elda skräp (det var i alla fall så det luktade när jag körde förbi) i trädgården igår, trots att min telefon plingar varje dag med meddelanden om varning för gräsbrand. Såg att det rök där idag också. Nu har det inte blivit någon brand utanför hennes lilla tomt tack och lov, men jag fattar inte hur folk vågar...??
Tja. Jag vågar.
Under förutsättning att det är absolut vindstilla, jag har en vattenslang beredd och jag krattat undan allt brännbart inom ett par meter.
Gör en liten brasa som jag fyller på vartefter det brinner upp.

Så har jag eldat i minst 30 år och aldrig varit med om att elden stuckit.

Här vid huset är det mängder av lönnar och ekar runt om. Mängden löv är inte hanterbar, så jag eldarr upp dem.

Tja. Jag vågar.
Under förutsättning att det är absolut vindstilla, jag har en vattenslang beredd och jag krattat undan allt brännbart inom ett par meter.

Här vid huset är det mängder av lönnar och ekar runt om. Mängden löv är inte hanterbar, så jag eldarr upp dem.
Hennes lilla tomt ligger precis vid hyfsat stor väg, granne med en skola, och med stackars grannar mitt emot. Som det stank var jag glad att jag bara passerade förbi. Tveksamt om det ens är godkänt att elda på det viset, om man bortser från brandrisken. Och skräp får man väl inte elda?

Tja. Jag vågar.

Jag eldade en jätte brasa häromdagen, noll vind och som du en slang igång, passade även på att svedja gräset i en träddunge 🙈 där gäller det att vara väldigt vaken o snabb
Och det var endast gräs o ris i min brasa.

Hennes lilla tomt ligger precis vid hyfsat stor väg, granne med en skola, och med stackars grannar mitt emot. Som det stank var jag glad att jag bara passerade förbi. Tveksamt om det ens är godkänt att elda på det viset, om man bortser från brandrisken. Och skräp får man väl inte elda?
Nej, inte skräp men trädgårdsavfall. Blöta löv är inte så roligt.

Nej, inte skräp men trädgårdsavfall. Blöta löv är inte så roligt.
@tanten och @dobbis

Från och med den 1 januari 2024 gäller nya bestämmelser och det är inte längre tillåtet att elda grenar, löv och annat trädgårdsavfall i trädgården.

Från och med den 1 januari 2024 gäller nya bestämmelser för bioavfall. Bioavfall innefattar matavfall, men även trädgårdsavfall. Trädgårdsavfall består framför allt av växtdelar, gräsklipp, löv och grenar som det ofta blir lite extra av nu på våren när många vill göra fint i sina trädgårdar.

Nu är det inte längre tillåtet att elda upp grenar, löv och annat trädgårdsavfall på den egna tomten. Avfallet ska i första hand materialåtervinnas, vilket innebär att trädgårdsavfall ska komposteras på tomten, lämnas till en återvinningscentral, eller samlas in av kommunen.

https://www.sopor.nu/nyheter/nu-faar-du-inte-laengre-elda-upp-ditt-traedgaardsavfall/#:~:text=Trädgårdsavfall består framför allt av,trädgårdsavfall på den egna tomten.

Toppen :) !!

@tanten och @dobbis

Från och med den 1 januari 2024 gäller nya bestämmelser och det är inte längre tillåtet att elda grenar, löv och annat trädgårdsavfall i trädgården.

Från och med den 1 januari 2024 gäller nya bestämmelser för bioavfall. Bioavfall innefattar matavfall, men även trädgårdsavfall. Trädgårdsavfall består framför allt av växtdelar, gräsklipp, löv och grenar som det ofta blir lite extra av nu på våren när många vill göra fint i sina trädgårdar.

Nu är det inte längre tillåtet att elda upp grenar, löv och annat trädgårdsavfall på den egna tomten. Avfallet ska i första hand materialåtervinnas, vilket innebär att trädgårdsavfall ska komposteras på tomten, lämnas till en återvinningscentral, eller samlas in av kommunen.

https://www.sopor.nu/nyheter/nu-faar-du-inte-laengre-elda-upp-ditt-traedgaardsavfall/#:~:text=Trädgårdsavfall består framför allt av,trädgårdsavfall på den egna tomten.

den är ändrad igen

Nya regler: Då får du elda ris i trädgården​

1:51 min

• Dela
Publicerat lördag 15 mars kl 05.56
  • Ny lagstiftning som i princip förbjöd eldning av trädgårdsavfall skapade debatt och förvirring förra året. Nu har nya regler trätt i kraft.
  • Kommuner tolkade lagen på olika sätt och regeringen utlovade ett förtydligande. Sedan den 18 februari i år är det tillåtet att elda grenar, löv och annat trädgårdsavfall – under vissa förutsättningar.
  • Men det är viktigt att kolla med kommunen där man bor exakt vilka regler som gäller, förklarar Milla Sundström på Naturvårdsverket.

Jösses vad det blåser ute! Det har blåst hårt hela dagen och jag skulle vilja åka till hästarna och se hur de har det istället för att sitta hemma. Jag vet att de har det bra, stor halmad ligghall, vatten och foder men från att varit till dem varje dag i hur många år som helst är det lite stressande att jag inte sett dem sedan förra måndagen. :(

Tydligen har nästan hela min arbetsgrupp varit på spa. Ingen frågade mig om jag ville följa med :( Jag borde inte bry mig, men jag blir ledsen. De är verkligen väldigt sammansvetsade och det händer massor som jag inte får veta. Som rör arbetet också.
Jag sitter där i min egen bubbla och vet ingenting om vad som händer i övrigt..
Att de umgås privat gör egenligen inget men jag känner mig så utanför.

Och ja, jag har sagt att jag vill att arbetsrelaterade grejer tas upp med hela gruppen. Men jag tror de glömmer att jag faktiskt jobbat med samma sak som dem.

Det gör ju jag alltid :D Så trendigt av mig! Den följer aldrig med mig, om jag inte ska till jobb eller så, men ut med hundarna? Telefon hemma... :D

Efter hjartattacken och samtal till ambulans har Jag alltid telefonen nara till hands och absolut med mig ut pa promenader. Oftast ar mina earpods I oronen ocksa, men det ar bara for att Jag ska kunna svara om ett viktigt samtal kommer utan att krangla upp telefonen. OM Jag svarar sa stannar jag och satter hunden jag har med mig medan Jag pratar

Nar Jag ar ute med hunden sa vill jag agna mig at honom/henne. Jag ville vara uppmarksam pa om han/hon spanner sig, ser osaker ut, eller bara glad och tillfreds. Det ar var tid tillsammans och jag inte bara lar mig massor av dem, Jag vet ocksa om det finns risk for att de reagerar negativt pa nagot och kan avleda och se till att det varken blir utfall eller att de blir radda.

Usch blev alldeles ledsen och ångestig.
Och arg.

Prata med din chef, eller facket. Jag skulle lagga det mest pa att job-grejor inte fungerar for att de inte delar med sig, du behover ta upp det.
Om det blir battre och det kanns som om det bara ar tankloshet som far dem att inte inkludera dig skulle jag fortsatta med kommentarer till dem det beror som, "Oj vad kul det later som om ni haft, Jag skulle jatte garna vilja vara med om ni gor om det,"

@tanten och @dobbis

Min kommun har förtydligat. Så jag är inte orolig för attbli anmäld.

Tror kommunen skulle skratta om jag bad dem hämta mina löv.
Det är tjocka mattor av löv i skogen intill. Jag vill inte vada i löven på tomten också.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 180
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
362
Senast: zassoo
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer. 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
60 207
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen! 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
56 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka