Vad gör vi? Del CCV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite märkligt. Men min infiltration kan man verkligen inte missa. Den är SUPERHÖG - ca 2 meter skulle jag tro. Ser ut som någon skum gammal gravsättning fast med en brunn och tre plaströr ovanpå... :D
Ja, mer moderna infiltrationer ligger med minst en meter till grundvatten (för att vara noga så högsta dimensionerade grundvattennivå) så då blir det såna limpor. Äldre infiltrationer gör ofta inte det och har sällan luftningsrör.

Det är kul med små avloppsanläggningar!

Fan. Fick rapporten från miljöinspektören.

Tydligen behöver jag fylla på i slänten med ett gruslass för han tror att infiltreringen går där.
Fattar inte logiken. Ingen av oss vet exakt var infiltreingen är.
Men han ska ringa upp och förklara.
Vill du ha stöttning i kommunikationen med inspektören så säg till. Har 10+års erfarenhet som inspektör på små avlopp, och vet att vissa kommuner kan ha lite märkliga idéer för sig ibland.

Vill du ha stöttning i kommunikationen med inspektören så säg till. Har 10+års erfarenhet som inspektör på små avlopp, och vet att vissa kommuner kan ha lite märkliga idéer för sig ibland.
Tack för erbjudandet!
Han verkade fullt vettig. Men vi får se vad som kommer när han ringer upp nästa vecka.

Men du kanske kan svara på hur ett lager grus förbättrar infiltrationen? Ifall problemet är att den är "mättad" som @sthu skrev - hur hjälper det att lägga grus ovanpå? Enl tillståndet ligger det 80 djupt.

Lite märkligt. Men min infiltration kan man verkligen inte missa. Den är SUPERHÖG - ca 2 meter skulle jag tro. Ser ut som någon skum gammal gravsättning fast med en brunn och tre plaströr ovanpå... :D
Hrm...
Min består av en "brunn" som ser ut att leda i två utlopp. Det ligger i en slänt.
Avlopppsbrunnarna ligger en bit högre

Tack för erbjudandet!
Han verkade fullt vettig. Men vi får se vad som kommer när han ringer upp nästa vecka.

Men du kanske kan svara på hur ett lager grus förbättrar infiltrationen? Ifall problemet är att den är "mättad" som @sthu skrev - hur hjälper det att lägga grus ovanpå? Enl tillståndet ligger det 80 djupt.
Det hjälper inte alls. Vet inte vad inspektören fått det ifrån.

Ja, mer moderna infiltrationer ligger med minst en meter till grundvatten (för att vara noga så högsta dimensionerade grundvattennivå) så då blir det såna limpor. Äldre infiltrationer gör ofta inte det och har sällan luftningsrör.

Det är kul med små avloppsanläggningar!
Jag har luftningsrör men ingen "limpa". Ligger i en slänt i sandås så var grundvattnet finns är oklart.

Har en torr brunn en bit ovanför och den är 8 m djup

Tack för erbjudandet!

Nej, ser inte vad det skulle ha för poäng. Möjligen om man sett vatten tränga ut i slänten och misstänker att det är avloppsvatten. Men då hade det varit rimligare att förbjuda dem än att lägga ett lager grus på.

Be att få bedömningen skriftlig om det är så att du vill att jag slänger ögat på den, så är det mindre risk för missförstånd och ”viskleken” :)

Jobbat hemma idag, men åkte in en kort stund för julgodisknytisfika med kollegorna 😅 Har ingen hundvakt idag, så hundarna fick sitta i bilen den stunden. Var med och organiserade fikat, så kändes kul att åka in.

Nu tittat jag på gårdagens hopppklass från SIHS och läser ikapp på buke :)

Hrm...
Min består av en "brunn" som ser ut att leda i två utlopp. Det ligger i en slänt.
Avlopppsbrunnarna ligger en bit högre
Jag har en trekammarbrunn och en pumpbrunn precis bredvid huset. Längre bort ligger infiltrationen med en fördelningsbrunn ovanpå.

När mitt badrum byggdes glömde/valde man bort en luftning på avloppet. Nu försöker jag reda ut om det behövs. Vissa säger att det absolut behövs annars slammar infiltrationen igen i förtid. Andra säger att det inte är nödvändigt. Och jag håller på att bli precis galen på att experterna säger olika... Och jag hade verkligen hoppats på att inte behöva lägga mer än de ca 130 000 kr jag redan har betalat till grävare, elektriker, rörmokare och kommunen (för tillståndet).

Hemma efter besök hos pappa. Han mådde betydligt bättre än vad jag fått höra. Får fortfarande starka värktabletter (men inte morfin vilket gjorde att han kräktes) men var glad och vi var där i nästan en timme. Pratade om lite allt möjligt. Han ligger på eget rum med tv och toa vilket känns bra.

Han ska iväg på rehab minst en vecka, men själv vill han åka hem, typiskt honom. Tack och lov är min syster läkare och hon ska dit imorgon med min bonusmamma för att prata med hans läkare så han faktiskt åker iväg på rehab och stannar där så länge det behövs, minst en vecka enligt hans läkare.

Pust. När föräldrar kommer upp i den här åldern så är man alltid rädd att det ska vara riktigt allvar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 424
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
77 171
Svar
1 945
· Visningar
53 547
Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka