Vad gör vi? Del CCIX

Sovmorgon, stallet med en ytterst pigg ponnyhingst, mathandling, dusch, utflykt till Katrinetorp inkl räkmacka och blötsnöig promenad, sporttittande och kvällsmat.
Strax melodifestivalen och glass :d

Visa bifogad fil 162433

Inte bara min som for I luften alltså 😅, dock tacksam att ha häst i ponnyhöjd o inte "brun älg" för bocka vid sidan är lite sisådär 😆

Men det är ju kallt även i januari och då är det dessutom kortare dagar?

Förstår att det kan vara jobbigt att det är kallt men jag upplever inte att februari brukar vara kallare än andra vintermånader.

Tycker ofta (iaf förr var det många gånger så) att februari är den kallaste månaden men å andra sidan börjar solen värma alltmer ju närmare mars vi kommer o så längre dagar är ju härligt 😊

Symmetriska temperaturer idag -14 ute och +14 inne!. @Krålus , vad säger dina experter om detta! Om jag går in och ut och ut och in så ändrar sig inte temperaturen kring mig eftersom den går vare sig upp eller ned?

Lika kallt här ute men har runt 18- 19 grader på nedervåningen tack vare de två elementen gassar på. Strax tända brasan. Eldar ni enbart? Med tanke på så kallt inne?☺️

Sitter och tittar på när surdegsfrallor gräddas i ugnen.
Ang temperaturen vid 5 i morse när jag gick upp var det -14 och nu -11... Har inte kollat däremellan så vet inte om det blev kallare.

Ja, direktverkande el som varit huvudsaklig värmekälla stängdes av när elpriserna skenade. Så nu är det ”bara” luftvärmepump och braskamin.

Men är luftvärmepumpen igång och ändå inte varmare då? Eller vänta nu, den är bara effektiv ner mot typ 10 minus eller hur var det ? Hade ju sån i förra boendet, men den var nog inte direkt ny. Åh direktverkande el är ju svindyrt, förstår då ja! I nuvarande boende sen några år har vi braskaminen som stöd till de två oljelementen som är på. Den förra braskaminen var eg mer för uppvärmning så då kunde man spara el på att slippa elementen och ta lite lätt kallare inne men de va då. Ändå glad att vi fortfarande har braskamin (även om nackdelen ju är den torra luften 🙃😄). Uppväxt med panna och vattenelement 😊.

Köldrekord för denna säsong hos mig med ca -10 nu, så "vinterns ankomst" kommer i mina trakter att inträffa typ 11 februari, efter att vi tuggat oss igenom december och januarimörkret i plusgrader och gyttja.

Och ordet vi söker på vågrätt fyra är alltså "ONÖDIGT". Får i alla fall hoppas på en mkt kort vinter ("vinter") nu då...

Uj det var en gammal hund! Ras? 🥰
Hon är en shipperke
IMG_0624.webp

Inte bara min som for I luften alltså 😅, dock tacksam att ha häst i ponnyhöjd o inte "brun älg" för bocka vid sidan är lite sisådär 😆
Jag hade ju en "brun älg" som studsade rätt bra, gav mig en kospark i baken och sen drog järnet i 180 för att sen ta en runda till men sakta av när hon passerade mig så jag skulle hinna ifatt och få tag i svansen så hon kunde hoppa jämfota och pipa. :laugh: Rödfuxmärrar är "lite" speciella.:D

Jag hade ju en "brun älg" som studsade rätt bra, gav mig en kospark i baken och sen drog järnet i 180 för att sen ta en runda till men sakta av när hon passerade mig så jag skulle hinna ifatt och få tag i svansen så hon kunde hoppa jämfota och pipa. :laugh: Rödfuxmärrar är "lite" speciella.:D

Aoch! Menar; man måste ju känna sig så jäkla liten när halvblod osv börjar sådär 🫣. Haha fuxar är ju överlag lite speciella och lägg på sto på det så kan jag förstå ja 😅.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
78 352
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen!
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
56 017
  • Låst
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
58 131
Senast: Krålus
·
  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 071
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka