Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Körde denna idag på morgonen. Två glada patienter som fick varsin tom toarulle som belöning (för dom påminde mamma-tandläkaren om att man faktiskt får belöning hos tandläkaren ).När man är megasupertrött och barnen yrar omkring och man bara vill säga ”kom igen - skärp er nu - lägg av - kan vi inte bara borsta tänderna” men man vet att det bara kommer göra det värre så man kämpar fram den sista energin och säger glatt ”Välkommen till min tandläkarmottagning, var är nästa patient?” Och så låtsas man vara tandläkare en stund och säger ”oooh vilka fina tänder” och frågar hur ofta barnet brukar borsta tänderna och säger att hen måste vara riktigt bra på att borsta tänderna eftersom det inte finns några hål alls. Och så blir tänderna ändå borstade och man får klappa sig själv på axeln och låta barnen springa omkring en stund till medan man samlar liiiite lite energi till och funderar på vilken strategi som ska användas för att få på pyjamasen…
Och de var nöjda med det?Körde denna idag på morgonen. Två glada patienter som fick varsin tom toarulle som belöning (för dom påminde mamma-tandläkaren om att man faktiskt får belöning hos tandläkaren ).
Så nöjda!! Dom gjorde ett spel .Och de var nöjda med det?
Tyvärr inte ens bara det. Även föräldrar som hellre arbetar än tar hand om sjuka barn. Min handledare har grannar som lämnad in sjuka barn om inte förskolepersonalen såg att de var sjuka och vägrade ta emot dem, för det var ju så jobbigt när de var sjuka. Och nån som hade tvillingar och lämnade in ena även om andra hade kräksjuka för var väl jobbigt nog med ett barn då. Man kan ju undra hur det känns för barnen när föräldrarna uttrycker sånt öppet framför demFöräldrar som är, eller upplever sig, pressade att arbeta
Vab är verkligen inte mysigt för alla.. det trodde jag innan jag fick barn och det är för många som tror det fortfarande. Jag gillar inte att vabba, och gör det mindre och mindre tack och lov. Men håller med om ursprungsfrågan, vi lever inte i ett ekorrhjul eftersom barnets pappa är ledig (med lön) 2/3 av året, och jag har ett tämligen flexibelt jobb. Jag hade nog inte orkat göra det, utan hade nog gått i liknande tankar eller flyttat till någonstans där vädret (snö) möjliggör min hobby och man kan bo billigare.Det är ju sorgligt!
Jag har just nu barnet på föräldrakooperativ, för att de ska få upp personaltätheten och barnet ska kunna få en bättre vardag.
Jag hade så gärna betalat mer, antingen i avgift för förskolan, eller mer skatt för att alla barn ska få det bättre på förskolan!
Vabba är ju mysigt
Jag har ändå en suverän arbetsgivare som betalar 80% av lönen i tio dagar per år om jag vabbar. Jag jobbar med teknik och det är ju mycket välbetalda män där, att de så tydligt uppmuntras att vabba tycker jag är suveränt!
Okej,Vab är verkligen inte mysigt för alla.. det trodde jag innan jag fick barn och det är för många som tror det fortfarande. Jag gillar inte att vabba, och gör det mindre och mindre tack och lov. Men håller med om ursprungsfrågan, vi lever inte i ett ekorrhjul eftersom barnets pappa är ledig (med lön) 2/3 av året, och jag har ett tämligen flexibelt jobb. Jag hade nog inte orkat göra det, utan hade nog gått i liknande tankar eller flyttat till någonstans där vädret (snö) möjliggör min hobby och man kan bo billigare.
Jo men att skriva att det är mysigt att vabba ger ju eld på brasan. Sen att jag inte alls gillar att vabba är en annan femma.Okej,
Jag och mitt barn brukar ha jättemysigt på vab dagar! Såklart att det inte gäller alla, men för oss är det mysigt.
Det enda jobbiga är ju stressen med att missa jobbet
Vad är atk?För oss är det snarare så att vi inte får ihop det när barnen är sjuka just nu. Eftersom en förälder är föräldraledig så får den andre inte ta ut VAB. Samtidigt är ju våra barn väldigt små, och det går nästan inte att få ihop en hel dag ensam med dem ens när de är friska. När båda är sjuka, gnälliga och ledsna så blir det nästintill en omöjlighet. Vi har haft ganska tur med dottern, hon har inte varit sjuk mer än normalt och ofta har det infallit över långhelgen (hon är ledig på fredagar). När hon var sjuk en hel vecka i höstas och maken var på jobbresa hade jag turen att barnens mormor kunde flytta in.
Det går, om ribban är med nöd och näppe att överleva trots en hel dag med skrik. Det blir ju också oerhört påfrestande för barnen själva med den ljudnivån och ett skrikigt syskon när de själva är trötta och ledsna. Nu pratade jag med min chef morse och kunde ta ut två halvdagar med ATK. Han sa att jag bara kunde flexa också om jag ville, vilket är generöst. Men jag vet ärligt talat inte när jag skulle hinna jobba ikapp det sen. Så det får nog bli ATK.
Vad är atk?
Ja gud, jag minns när mina var små (eller ja, ännu mindre än vad de är nu) och båda var sjuka, det är hemskt att klara av två sjuka småbarn en hel dag! Vi fick också lösa det med flextid och förstående arbetsgivare, men det är ju inte alla förunnat. Det har blivit bättre nu när de är lite större men det är ju en extremt skillnad på att vabba med ett barn och skicka den andra till förskolan än när båda är krassliga (eller kanske ännu värre när en är pigg och vill hitta på saker och den andra är magsjuk).För oss är det snarare så att vi inte får ihop det när barnen är sjuka just nu. Eftersom en förälder är föräldraledig så får den andre inte ta ut VAB. Samtidigt är ju våra barn väldigt små, och det går nästan inte att få ihop en hel dag ensam med dem ens när de är friska. När båda är sjuka, gnälliga och ledsna så blir det nästintill en omöjlighet. Vi har haft ganska tur med dottern, hon har inte varit sjuk mer än normalt och ofta har det infallit över långhelgen (hon är ledig på fredagar). När hon var sjuk en hel vecka i höstas och maken var på jobbresa hade jag turen att barnens mormor kunde flytta in.
Det går, om ribban är med nöd och näppe att överleva trots en hel dag med skrik. Det blir ju också oerhört påfrestande för barnen själva med den ljudnivån och ett skrikigt syskon när de själva är trötta och ledsna. Nu pratade jag med min chef morse och kunde ta ut två halvdagar med ATK. Han sa att jag bara kunde flexa också om jag ville, vilket är generöst. Men jag vet ärligt talat inte när jag skulle hinna jobba ikapp det sen. Så det får nog bli ATK.
Ja gud, jag minns när mina var små (eller ja, ännu mindre än vad de är nu) och båda var sjuka, det är hemskt att klara av två sjuka småbarn en hel dag! Vi fick också lösa det med flextid och förstående arbetsgivare, men det är ju inte alla förunnat. Det har blivit bättre nu när de är lite större men det är ju en extremt skillnad på att vabba med ett barn och skicka den andra till förskolan än när båda är krassliga (eller kanske ännu värre när en är pigg och vill hitta på saker och den andra är magsjuk).