Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha jag har frågat mig samma sak i helgen. Lilla är snart 2,5 och alltså hon är SÅ rolig och söt och mysig och påhittig men också SKITJOBBIG 🤣
Det ritas på allt utom papper inkl sig själv, det kastas saker, ska bli buren ÖVERALLT och har lärt sig öppna barngrinden nere och går upp på övervåningen titt som tätt, men vill inte gå ner själv (tack och lov iofs) så då får man komma och rädda... Sen får man en knytnäve i huvudet rätt vad det är medan minihuliganen asgarvar. Hon vägrar hålla handen i trafiken och springer iväg hela tiden. I helgen har hon dessutom börjat flytta stolar och klättra upp och äta det hon hittat på köksbänken, tex en stooor rulle tuggummi som var storebrors 🙈 Och storebror var inte såhär bra på att säga osanningar som denna unge, tex "jag har inte en penna i handen" som kom i helgen, medan hon försökte gömma en tuschpenna bakom ryggen och gå iväg och hitta på jäkelskap 🤣

Och sen smäller det till och man får en blöt puss och en trött liten tjej i knät som vill gosa. Och man förlåter allt.
Så det är komplext 😁 Hon är underbar men kan inte sticka under stol med att jag ser fram emot nästa fas...
Hahaha åh jösses 😂 tur att min inte har lärt sig öppna barngrinden :eek: Men han är överallt han också, det är både otroligt utmattande och helt fantastiskt på samma gång 🥰

(Jättefantastiskt tyckte jag dock inte att det var i natt 02:30 när han satt och skrek, försökte slå mig i ansiktet och sa ”sluta mamma sluta mamma sluta mamma” 😬 Men sen vaknade vi på morgonkvisten och han var helt ljuvlig och allt förlåtet.)
 
Våra underbara tvillingkillar är snart 16 månader. Det är ovanligt att någon av dem sover längre än 1-1,5 tim mellan uppvak - vilket naturligtvis sker både helt osynkat och synkat (när en väcker den andre). I praktiken betyder det att vi själva sällan sover längre än 30-45 minuter i sträck, sedan ett halvår.

Det finns hur mycket som helst att skriva om det, om jag hade orkat. Huvudvärk, hypertoni, arytmier, gastrit, bara preciiis näsan över ytan för oss båda föräldrar.

Jag ska börja jobba igen i april efter 8 mån föräldraledighet, men ser inte hur det kommer att kunna vara möjligt. Mitt jobb kräver att hjärnan är med, hela tiden.

Visst är det underbart också. Och det som inte dödar, det härdar. (Ja, om det inte dödar då förstås).
Det låter väldigt tufft ❤️ Kan ni få hjälp via vården på något vis? Jobba heltid låter omänskligt i ert läge. Hoppas barnen börjar sova mer stabilt snart, det måste bli mer än dubbelt så tufft när de är två, just med sömnen.
 
Det låter väldigt tufft ❤️ Kan ni få hjälp via vården på något vis? Jobba heltid låter omänskligt i ert läge. Hoppas barnen börjar sova mer stabilt snart, det måste bli mer än dubbelt så tufft när de är två, just med sömnen.
Vi har rätt bra dialog med BVC men det är svårlöst, inga självklara teorier.
Och ja, just sömnen upplever vi som mer än dubbelt så påfrestande som med ett barn. De väcker varandra ibland, redan där är man ju över en fördubbling...
(Även vanliga syskon väcker ju förstås varandra ibland.)
 
"Man väntar läääänge med att skaffa tvåan så ettan hinner bli vettig" samtidigt som stora satte sig i bilen själv och tog på sig bältet. 😁
Det var ju lite så vi resonerade när stora fick bli storasyster som nybliven sjuåring 🙈 Ser ibland hur folk kämpar med små barn i nära ålder och känner mig tacksam över att stora kan göra magiska saker som att kompromissa, göra sitt eget mellis, vänta lite eller för all del passa lillasyster i tio minuter medan jag rastar hunden. Herreguuuud vad mycket lättare det är. Alla med täta barn är typ övermänniskor, det är inte jag… 🙃
 
Det var ju lite så vi resonerade när stora fick bli storasyster som nybliven sjuåring 🙈 Ser ibland hur folk kämpar med små barn i nära ålder och känner mig tacksam över att stora kan göra magiska saker som att kompromissa, göra sitt eget mellis, vänta lite eller för all del passa lillasyster i tio minuter medan jag rastar hunden. Herreguuuud vad mycket lättare det är. Alla med täta barn är typ övermänniskor, det är inte jag… 🙃
Eller hur.. en bekant till mig fick två barn tätt ganska ung och sen en sladdis med ny man när barnen var 14 och 12. Hon var tveksam till att börja om men det var ju all skillnad i världen. Minns att hon utropade :jag kan gå själv till Ica!! När barnet var typ 3 månader. Nu var den storasystern (framförallt) otroligt hjälpsam, det kan man ju inte förlita sig på såklart, men lite så kände jag när vårat barn var ett och var med sin barnkära 9-åriga kusin som är otroligt ansvarsfull.
 
Våra underbara tvillingkillar är snart 16 månader. Det är ovanligt att någon av dem sover längre än 1-1,5 tim mellan uppvak - vilket naturligtvis sker både helt osynkat och synkat (när en väcker den andre). I praktiken betyder det att vi själva sällan sover längre än 30-45 minuter i sträck, sedan ett halvår.

Det finns hur mycket som helst att skriva om det, om jag hade orkat. Huvudvärk, hypertoni, arytmier, gastrit, bara preciiis näsan över ytan för oss båda föräldrar.

Jag ska börja jobba igen i april efter 8 mån föräldraledighet, men ser inte hur det kommer att kunna vara möjligt. Mitt jobb kräver att hjärnan är med, hela tiden.

Visst är det underbart också. Och det som inte dödar, det härdar. (Ja, om det inte dödar då förstås).
Måste du börja jobba då? Huvudvärk, hypertoni, arytmi och gastrit och dessutom trötthet som är så stor att man knappt orkar ha näsan över ytan låter inte som en arbetsför kropp, det låter som skäl till sjukskrivning om det inte blir bättre till april ❤️ Kommer barnen börja förskolan då? Kanske kan det bidra till bättre sömn för båda? Många barn sover bättre efter en dag i förskolan, med all stimulans det innebär.

Fram tills dess… hur sover ni i dagsläget? Om barnen väcker varandra, kan det vara en idé att dela på er föräldrar och sova med varsitt barn i varsitt rum? Alltså, jag fattar att ni säkert redan har provat allt, så ni har säkert redan testat och avfärdat det… men man vill så gärna hjälpa till att problemlösa när någon mår skräp 💔
 
Vi har rätt bra dialog med BVC men det är svårlöst, inga självklara teorier.
Och ja, just sömnen upplever vi som mer än dubbelt så påfrestande som med ett barn. De väcker varandra ibland, redan där är man ju över en fördubbling...
(Även vanliga syskon väcker ju förstås varandra ibland.)
Med hjälp från vården tänkte jag egentligen mest på hjälp för er föräldrar. Sjukskrivning, åtminstone deltid, är det möjligt?

Förstår verkligen att det är otroligt jobbigt för er. Jag har inga råd gällande barnens sömn (och jag gissar att ni har testat det mesta redan) men önskar för er skull att det blir bättre snart.
 
Måste du börja jobba då? Huvudvärk, hypertoni, arytmi och gastrit och dessutom trötthet som är så stor att man knappt orkar ha näsan över ytan låter inte som en arbetsför kropp, det låter som skäl till sjukskrivning om det inte blir bättre till april ❤️ Kommer barnen börja förskolan då?
Ja, sjukskrivning behöver det nog landa i om sömnen inte blir bättre.
Den andra föräldern kommer att vara FL under resten av våren, sen täcker vi sommaren med semestrar fram till inskolning i höst.
Fram tills dess… hur sover ni i dagsläget? Om barnen väcker varandra, kan det vara en idé att dela på er föräldrar och sova med varsitt barn i varsitt rum?
Vi har inte riktigt förutsättningar att dela på oss så isolerat att man inte stör/väcker varandra, i praktiken går en av oss upp och sätter sig med ett barn i vardagsrumssoffan när det krävs. Barnen har mindre besvär när de är litet upprätta så att ligga på halvsittande pappas/mammas bröst och sova funkar. För barnet.
Med hjälp från vården tänkte jag egentligen mest på hjälp för er föräldrar. Sjukskrivning, åtminstone deltid, är det möjligt?
Som sagt, på sikt kan det behöva bli så. I nuläget funkar det, jag är FL och den andra föräldern har en ganska liberal arbetssituation en stor del av tiden och jobbar mycket hemifrån (och kan ofta stötta en stund).

Tack för medkänsla, ibland går man bara på ångorna liksom.
 
Det var ju lite så vi resonerade när stora fick bli storasyster som nybliven sjuåring 🙈 Ser ibland hur folk kämpar med små barn i nära ålder och känner mig tacksam över att stora kan göra magiska saker som att kompromissa, göra sitt eget mellis, vänta lite eller för all del passa lillasyster i tio minuter medan jag rastar hunden. Herreguuuud vad mycket lättare det är. Alla med täta barn är typ övermänniskor, det är inte jag… 🙃
Haha ja det är ju ljuvligt med större syskon. Storebror här är 3,5 år äldre, inte jättemycket, men vi har ju inte haft något problem med svartsjuka, omild hantering av lillasyster etc och nuförtiden är han guld värd för han kan hjälpa mig att bära saker, låda upp dörren (när tidigare nämnda tvååring kräver att bli buren ihop med väskor och grejer) och dessutom hjälpa till att tex få av lillasyster ytterkläderna när vi kommer hem. Och han var ändå halvgalen som 2-3-åring men har lugnat sig betydligt. Har svårt att se att livet varit lika harmoniskt med tätare mellan syskonen 🙈
 
Våra underbara tvillingkillar är snart 16 månader. Det är ovanligt att någon av dem sover längre än 1-1,5 tim mellan uppvak - vilket naturligtvis sker både helt osynkat och synkat (när en väcker den andre). I praktiken betyder det att vi själva sällan sover längre än 30-45 minuter i sträck, sedan ett halvår.

Det finns hur mycket som helst att skriva om det, om jag hade orkat. Huvudvärk, hypertoni, arytmier, gastrit, bara preciiis näsan över ytan för oss båda föräldrar.

Jag ska börja jobba igen i april efter 8 mån föräldraledighet, men ser inte hur det kommer att kunna vara möjligt. Mitt jobb kräver att hjärnan är med, hela tiden.

Visst är det underbart också. Och det som inte dödar, det härdar. (Ja, om det inte dödar då förstås).
Det låter verkligen svintufft! Jag har inget klokt att komma med mer än sympati och att jag hoppas det vänder snart för er. :heart
 
Det var ju lite så vi resonerade när stora fick bli storasyster som nybliven sjuåring 🙈 Ser ibland hur folk kämpar med små barn i nära ålder och känner mig tacksam över att stora kan göra magiska saker som att kompromissa, göra sitt eget mellis, vänta lite eller för all del passa lillasyster i tio minuter medan jag rastar hunden. Herreguuuud vad mycket lättare det är. Alla med täta barn är typ övermänniskor, det är inte jag… 🙃
En vän har precis fått en mycket efterlängtad sladdis till fem tonåriga storasystrar. Många famnar. Nog tänker jag (som inte har barn) att fem tonårsdöttrar är en alldeles egen utmaning 😅, men lillasyster är absolut allas prinsessa och även om nätterna såklart är föräldrarnas inte så heliga lott, så finns oftast någon som verkligen vill och absolut kan ta hand om lillasyster när mamman behöver duscha eller andas lite på dagtid.
 
En vän har precis fått en mycket efterlängtad sladdis till fem tonåriga storasystrar. Många famnar. Nog tänker jag (som inte har barn) att fem tonårsdöttrar är en alldeles egen utmaning 😅, men lillasyster är absolut allas prinsessa och även om nätterna såklart är föräldrarnas inte så heliga lott, så finns oftast någon som verkligen vill och absolut kan ta hand om lillasyster när mamman behöver duscha eller andas lite på dagtid.
Fantastiskt! Risk för att lillan blir rejält bortskämd (🥰), snacka om att alltid kunna få full uppmärksamhet någonstans.
 
Haha jag har frågat mig samma sak i helgen. Lilla är snart 2,5 och alltså hon är SÅ rolig och söt och mysig och påhittig men också SKITJOBBIG 🤣
Det ritas på allt utom papper inkl sig själv, det kastas saker, ska bli buren ÖVERALLT och har lärt sig öppna barngrinden nere och går upp på övervåningen titt som tätt, men vill inte gå ner själv (tack och lov iofs) så då får man komma och rädda... Sen får man en knytnäve i huvudet rätt vad det är medan minihuliganen asgarvar. Hon vägrar hålla handen i trafiken och springer iväg hela tiden. I helgen har hon dessutom börjat flytta stolar och klättra upp och äta det hon hittat på köksbänken, tex en stooor rulle tuggummi som var storebrors 🙈 Och storebror var inte såhär bra på att säga osanningar som denna unge, tex "jag har inte en penna i handen" som kom i helgen, medan hon försökte gömma en tuschpenna bakom ryggen och gå iväg och hitta på jäkelskap 🤣

Och sen smäller det till och man får en blöt puss och en trött liten tjej i knät som vill gosa. Och man förlåter allt.
Så det är komplext 😁 Hon är underbar men kan inte sticka under stol med att jag ser fram emot nästa fas...
Haha din låter helt klart vildare än vår :D.
 
Storebrödrarna till min 8 månaders kom tillbaka till oss idag efter mamma vecka. Jag ser knappt sonen mellan 15.00-19.00 när det är läggdags. Förutom blöjbyte och matning. Hör vilda skratt från rummet bredvid där det busas och byggs brio tågbana. Läggningen tog fem minuter. Mycket trött lillebror. :D större syskon är världens bästa lifehack. Men även småsyskon, även de äldre är mycket gladare nu. Kanske inte 10 och 12 åringen själva skulle sätta sig och börja bygga tågbana och leka med brio men när de har bebis att skylla på har de ju väldigt skoj! Jag brottas med lite dåligt samvete att minsta nog inte kommer få syskon i sin egen ålder men han har bröder som älskar honom iaf
 
Storebrödrarna till min 8 månaders kom tillbaka till oss idag efter mamma vecka. Jag ser knappt sonen mellan 15.00-19.00 när det är läggdags. Förutom blöjbyte och matning. Hör vilda skratt från rummet bredvid där det busas och byggs brio tågbana. Läggningen tog fem minuter. Mycket trött lillebror. :D större syskon är världens bästa lifehack. Men även småsyskon, även de äldre är mycket gladare nu. Kanske inte 10 och 12 åringen själva skulle sätta sig och börja bygga tågbana och leka med brio men när de har bebis att skylla på har de ju väldigt skoj! Jag brottas med lite dåligt samvete att minsta nog inte kommer få syskon i sin egen ålder men han har bröder som älskar honom iaf
Det där med att lilla stimulerar stora!!! Min äldsta, som definitiiiivt har kommit in i åldern så det är svårt att slita sig från datorspel och komma ut från sitt rum, har SÅ kul med lillasyster. De bygger också tågbana eller Duplo, leker kurragömma, bygger kojor, ritar ihop (på samma papper), tokbusar i dubbelsängen så att båda kiknar av skratt… man märker tydligt att det är lite skönt att få vara liten igen för stora, att hon har stor behållning av det där Duplot och barnprogrammen för små barn liksom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
31 32 33
Svar
642
· Visningar
37 524
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 514
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 214
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp