Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
@cherie Jag tycker inte du uttrycker dig otydligt på något vis; det är helt tydligt att ni inte är bekymrade över att pedagogen lyfte dessa bekymmer utan hur. Jag tycker det låter både klumpigt och oproffsigt att uttrycka sig på det viset som pedagog, att liksom ösa ur sig sådär och kalla ett barn en belastning. Jag hade blivit både ledsen och bekymrad, och förmodligen pratat med rektorn om saken ärligt talat. Vad skönt att du ändå upplever barnets och pedagogens relation som bra! Hoppas att barnet får den stöttning hon behöver på förskolan. Det låter som att hon har det lite kämpigt. Behöver verkligen inte vara NPF, kan lika gärna vara att hon är högkänslig eller, ptja, bara fyra år gammal ❤️
 
Jag tycker dina svar är väldigt konstiga till @cherie faktiskt. Liksom det här ovan, vad är det som är roligt?

Jag har inte alls uppfattat att cherie verkar vara en märklig förälder som inte vill veta hur hennes barn mår, bara att hon blev paff och ledsen över att man på ett plumpt sätt öste ur sig om barnets (påstådda) problematik på ett sätt som hon inte väntade sig.

Varför du gör en sån stor grej av att ditt barn är empatiskt och välfungerande och har jobbiga kompisar på förskolan fattar inte riktigt jag. Men det kanske är samma mekanism som gör att du vill skriva om hur bra ditt barn sover i en tråd där någon annan går på knäna pga sömnproblem?
Jag tycker inte det är en stor grej, jag tycker det är ganska bökigt att ha ett empatiskt och inkännande barn där jag är orolig över andra saker än vad tex @cherie är, tex att mitt barn ständigt ger efter på sin vilja till förmån för högre skrikande vänner eller att hen alltid får beröm för sin förmåga att anpassa sig.
Smileyn är inte rolig utan en svettig gubbe. Ingenstans har jag skrivit att cherie är en märklig förälder? Inte heller har jag sagt att mitt barn sover toppen på grund av mig utan bara att jag vägrar samsova..
 
Lite höga växlar här kanske? Jag tycker inte det är märkligt alls att en fyraåring kan ha svårt att känsloreglera, speciellt inte i en stor barngrupp där det händer mycket saker. Min fyraåring kan absolut skrika andra barn rakt i ansiktet (sin lillebror till exempel) och hon kan bli jättearg och veva med nävarna mot en. Men hon håller ju på att lära sig, vi ser det inte som något problem alls så länge någon vuxen är där och kan vägleda hur man kan göra när man blir jättearg eller ledsen eller så. Med det sagt är hon oerhört empatisk i grunden, hjälpsam och snäll. Men att lära sig hantera känslovågorna kan vara lite knepigt (även för vuxna).
Kanske höga växlar, men på vilket sätt tänker du? Jag vill jättegärna veta om mitt barn har problem på förskolan oavsett på vilket sätt.
 
Jag tycker inte det är en stor grej, jag tycker det är ganska bökigt att ha ett empatiskt och inkännande barn där jag är orolig över andra saker än vad tex @cherie är, tex att mitt barn ständigt ger efter på sin vilja till förmån för högre skrikande vänner eller att hen alltid får beröm för sin förmåga att anpassa sig.
Smileyn är inte rolig utan en svettig gubbe. Ingenstans har jag skrivit att cherie är en märklig förälder? Inte heller har jag sagt att mitt barn sover toppen på grund av mig utan bara att jag vägrar samsova..

Baksidan av föräldraskapet - vi som föräldrar kommer nog aldrig ifrån oron för våra barn... :)
 
@vemsomhelst123 Då skulle jag fundera över hur jag uttrycker mig för jag tycker du mest framstår som lite förmer och raljant. Du ifrågasätter @cherie på ett sätt som inte är särskilt sympatiskt. Jag är ju inte ensam om att reagera så tips är att läsa om dina inlägg och se vart det kan ha blivit tokigt.
Jag uppfattar inte att @cherie tog illa upp av mitt inlägg :) och om jag ifrågasatte erat föräldraskap så var det aldrig min mening @cherie. Man får olika barn helt enkelt.
 
Jag uppfattar inte att @cherie tog illa upp av mitt inlägg :) och om jag ifrågasatte erat föräldraskap så var det aldrig min mening @cherie. Man får olika barn helt enkelt.
Som sagt - läs igenom dina inlägg igen och de svar du fått är mitt tips.
Du behöver inte vara orolig för att vi inte gör det bästa för att stötta vår dotter (och för att skydda andra barn som du kanske verkar mest orolig för) eller att vi inte söker hjälp vid behov.

Jag är ledsen om mina beklagande och onyanserade inlägg på ett internetforum (som jag använder som en ventil för jobbiga perioder) provocerar, oroar eller är tröttsamma för dig.
Nu är jag klar med det här sidospåret.
 
@vemsomhelst123
Råkade visst skicka iväg ett ofärdigt svar.

Jag ville också lägga till att det låter jätteskönt för din dotter att hon verkar ha så goda förmågor till affektreglering och mentalisering! Det är ju väldigt bra färdigheter att ha med sig genom hela livet.

Apropå kommentar om utredning så utreder jag själv barn och en nyss fylld 4-åring utreds inte för ADHD om det är den typ av svårighet du syftar på. Hon har inte heller symtom av den kalibern att hon ens skulle bedömas avvikande av vården utifrån ålder. Att hon är aktiv och känslostark vet vi och vi får se hur förmågorna utvecklas med tiden. Du behöver inte vara orolig för att vi inte gör det bästa för att stötta vår dotter (och för att skydda andra barn som du kanske verkar mest orolig för) eller att vi inte söker hjälp vid behov.

Jag är ledsen om mina beklagande och onyanserade inlägg på ett internetforum (som jag använder som en ventil för jobbiga perioder) provocerar, oroar eller är tröttsamma för dig.
Såg inte förrän nu, men absolut inte tröttsamt för mig. Och absolut inte orolig för barnet, vad tänker du när du skriver så?
 
Jag uppfattar inte att @cherie tog illa upp av mitt inlägg :) och om jag ifrågasatte erat föräldraskap så var det aldrig min mening @cherie. Man får olika barn helt enkelt.

Ditt inlägg upplevdes väldigt invaliderande för mig och spädde på min känsla av ledsenhet, men jag tog inte illa upp. Det är ett internetforum och jag har distans till att du inte känner varken mig eller mitt barn :) Jag tror inte heller du i grunden menar något illa, ibland kommer saker ut lite tokigt/landar lite tokigt.
 
Kanske höga växlar, men på vilket sätt tänker du? Jag vill jättegärna veta om mitt barn har problem på förskolan oavsett på vilket sätt.
Till exempel att föreslå utredning baserat på det @cherie delat med sig här. Såklart vill man som förälder veta om det är några problem på förskolan, det är väl därför man har utvecklingssamtal och kontinuerlig dialog med pedagogerna. Vi har till exempel fått till oss att dottern kan ha lite svårt i övergångar mellan aktiviteter ibland men då berättar de också hur de arbetar med det.
 
Bryter av med annat nu i försök att sätta lite punkt för diskussionen som mitt tidigare inlägg satte igång...

Denna teckning kom dottern hem med idag "Det är du, pappa och jag i mitt hjärta, för jag älskar vår familj så mycket" 😍🥰

1000021162.jpg


Gud, hur ska man klara sig utan dessa oändliga och ovillkorslösa kärleksyttringar hela tiden när de blir äldre!? Tycker tiden nu är så helt perfekt och i harmoni. Man är förbi småbarnsåren och de är så kompetenta och ganska självständiga, men samtidigt jättemysiga och älskar sina föräldrar mest i hela världen fortfarande! Magisk tid 😍
 
Bryter av med annat nu i försök att sätta lite punkt för diskussionen som mitt tidigare inlägg satte igång...

Denna teckning kom dottern hem med idag "Det är du, pappa och jag i mitt hjärta, för jag älskar vår familj så mycket" 😍🥰

Visa bifogad fil 136649

Gud, hur ska man klara sig utan dessa oändliga och ovillkorslösa kärleksyttringar hela tiden när de blir äldre!? Tycker tiden nu är så helt perfekt och i harmoni. Man är förbi småbarnsåren och de är så kompetenta och ganska självständiga, men samtidigt jättemysiga och älskar sina föräldrar mest i hela världen fortfarande! Magisk tid 😍
Om det är till någon glädje så har du rätt många år kvar av det där ❤️ Min stora är nio och oändliga och villkorslösa kärleksyttringar kommer fortfarande tillräckligt ofta för att man ska känna sig alldeles mjuk och varm inuti för jämnan! ”Tänk att just du är min mamma, vilken tur jag har. Du är bäst mamma, jag älskar dig!” 🥹
 
Båda barnen sover. Lilla var rätt rolig sista tio minuterna, hon pendlade våldsamt mellan jätteglad och sviiinledsen. Alltså, typ fullkomligt känslobyte var trettionde sekund. Asgarv, ilskevrål, fnitter, tårar, asgarv… tur att kramar hjälper i alla situationer!

Stora hade 38,9 i temp när hon somnade. Inte farligt, men man är ju inte tuff då 💔

Själv ska jag sova inom 40 minuter tänkte jag. Vill vakna helt utvilad och redo imorgon. Tills dess tittar jag på Gilmore Girls, ett av mina favoritavsnitt genom tiderna. Hamnar alltid i mysig stämning av den serien.
 
Om det är till någon glädje så har du rätt många år kvar av det där ❤️ Min stora är nio och oändliga och villkorslösa kärleksyttringar kommer fortfarande tillräckligt ofta för att man ska känna sig alldeles mjuk och varm inuti för jämnan! ”Tänk att just du är min mamma, vilken tur jag har. Du är bäst mamma, jag älskar dig!” 🥹

Ååhh. Fantastiska ungar alltså! Det kändes väldigt härligt att höra att det kan vara så många år kvar 🧡🧡
 
Jag lägger mig också tidigt ikväll, försöker iaf 😁 Är helt slut idag, men barnen och jag hade en fin kväll med dans och pannkakor. Lyckades också resonera om att det kanske blir lite mycket tv på vardagarna och istället för film både före och efter maten kom stora och jag tillsammans fram till att det räcker med före, så får man leka efter fram till läggdags. Älskar att ha stora barn man kan resonera med :love:

Lilla var megatrött ikväll och kröp upp i famnen när vi läste böcker istället för att härja omkring. :heart
Ikväll satte hon sig sen med täcket över huvudet och kikade ut som från en liten grotta, och ville inte svara på vår godnattramsa, så det blev ungefär
- godnatt!
*tystnad*
- sov gott!
*tystnad, tittar irriterat på mig*
- dröm sött!
*fortfarande tyst, skakar på huvudet*
- jag älskar dig!
*Tittar på mig och drar sen bestämt ner hela täcket över huvudet*
Mycket tydlig tvååring.
:laugh:
 
Dottern har fått vad vi misstänker är influensa, stackars liten har blivit buren mellan soffa och säng idag, bara ätit småsaker och bara druckit när vi trugat. På eftermiddagen orkade hon klippa lite och trä några pärlor, men sen blev hon för trött för det, så mest har vi bara myst och tittat på tv. Pappa håller på att återhämta sig från samma infektion och jag är höggravid, så har varit ungefär så mycket aktivitet någon av oss orkade ärligt talat.
 
Cajsa hade liiite feber tisdag kväll, men sen inte riktigt varit pigg. Jag har trott att det varit nya tänder på g. Meeeen det var visst öroninflammation på henne med, varit ledsen inatt och nu på morgonen kletig vid ena örat…

Carl var på 18-månaders kontroll i onsdags, Cajsa fick vara hemma pga lilla febern. Han har tappat lite i vikt, varken jag eller bvc-sköterskan är oroliga, då han dels varit sjuk två ggr inom loppet av en månad och dels är väldigt aktiv, men hon ville för säkerhets skull att vi skulle väga igen om några månader, så man inte missat något.
Carl var 80,5 cm i onsdags, hans storebror var 86 på 18-månaders kontrollen 😅 Carl blir nog inte jättelång!
 
Cajsa hade liiite feber tisdag kväll, men sen inte riktigt varit pigg. Jag har trott att det varit nya tänder på g. Meeeen det var visst öroninflammation på henne med, varit ledsen inatt och nu på morgonen kletig vid ena örat…

Carl var på 18-månaders kontroll i onsdags, Cajsa fick vara hemma pga lilla febern. Han har tappat lite i vikt, varken jag eller bvc-sköterskan är oroliga, då han dels varit sjuk två ggr inom loppet av en månad och dels är väldigt aktiv, men hon ville för säkerhets skull att vi skulle väga igen om några månader, så man inte missat något.
Carl var 80,5 cm i onsdags, hans storebror var 86 på 18-månaders kontrollen 😅 Carl blir nog inte jättelång!

Är Cajsa också kortare än genomsnittet? Var de korta när de föddes också? Mina tvillingar har i allafall tidigare varit korta för sin ålder och jag har en tanke om att det är för att de liksom inte fått riktigt plats att växa på längden i magen. Vet inte om det är rimligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
637
· Visningar
37 402
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 514
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 214
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp