Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dottern sjuk i hög feber och vill inte äta. Testat hennes favoriter hallonkvarg samt banan med jordnötssmör på men vill inte. Fått i sig lite torkade tranbär och vatten i varje fall. Steker pannkakor nu och har lite förhoppningar om att det ska vara svårt att motstå.

Usch vad jobbig :heart

Vi brukar köra på isglass, fruktklämmisar och saft när dottern haft hög feber, tänker att vätska är det viktigaste och lite extra socker bara är bra för få lite energireserv. Hoppas verkligen hon piggnar till snabbt!
Jag gör samma som @Madalitso , saft och isglass. Har för mig att det inte är så farligt att de inte äter bara de får i sig vätska. Trugar inte alls med maten längre (bara med glass).

Usch vad jobbig :heart

Vi brukar köra på isglass, fruktklämmisar och saft när dottern haft hög feber, tänker att vätska är det viktigaste och lite extra socker bara är bra för få lite energireserv. Hoppas verkligen hon piggnar till snabbt!

Jag gör samma som @Madalitso , saft och isglass. Har för mig att det inte är så farligt att de inte äter bara de får i sig vätska. Trugar inte alls med maten längre (bara med glass).

Bra tips! Ska be maken handla på vägen hem.

Hon har aldrig varit såhär sjuk så det känns jobbigt :( Somnade i famnen nyss så fick bära upp henne till sin säng.

Hon har aldrig varit såhär sjuk så det känns jobbigt :( Somnade i famnen nyss så fick bära upp henne till sin säng.
Tror det var typ BVC eller 1177 som tipsade om isglass, brukar få ner tempen på dem också :)
Hoppas hon kryar sig fort! Vi har haft spontana feberdagar ibland.. med bara en dags feber. Också testat på typ femdagarsfeber, då håller den i sig en vecka O_o

Vi kör också på saft och isglass. Och lättsaltade chips. Fett och salt är bra när man är sjuk. Har man feber och inte vill äta finns inga regler vad gäller vad man "får" äta och inte i det här huset. Min erfarenhet är att de ändå inte kommer ihåg efteråt att de fick äta glass i soffan när de var sjuka när de är så små :)

Andra tipset försöka tajma ätandet med febernedsättande. De brukar vara som piggast där ca en timme efter att de har fått alvedon/ipren. Då brukar det finnas ett "fönster" där det är lättare att få i barnen mat och dryck som har funkat för oss.

Tredje tipset är att om ni bara har gett alvedon hittills så testa ipren. Våra barn svarar helt olika på de olika alternativen. Vår dotter ger vi enbart ipren eftersom Alvedon helt enkelt inte funkar särskilt bra på henne. Alvedon tar knappt ner febern alls medan Ipren gör stor skillnad. Däremot på hennes bröder funkar båda lika bra. Kanske helt ovetenskapligt men uppenbarligen är det så med henne.

Vi kör också på saft och isglass. Och lättsaltade chips. Fett och salt är bra när man är sjuk. Har man feber och inte vill äta finns inga regler vad gäller vad man "får" äta och inte i det här huset. Min erfarenhet är att de ändå inte kommer ihåg efteråt att de fick äta glass i soffan när de var sjuka när de är så små :)
Vi har precis samma regel. När hon hade 3-dagars feber i våras levde hon på isglass, bullar och torkade jordgubbar i 3 dagar.

I morgon är en ny dag och det är nog bra det. Det har kört ihop sig helt. Barnen har väckt varandra så fort den ena lyckats somna så börjar den andra skrika. En som inte heller äter. Eskalerade någonstans till att båda barnen bara trissade upp varandra i gråt att de inte kunde sluta, var ledsna för att den andre var ledsen. Så tillslut blev jag ledsen och bröt ihop efter 5 h skrikande. Dottern klappade mig på huvudet och gav mig hennes napp. Nu är maken snart hemma som fick avbryta sin arbetsdag.
Barnen tittar på barnprogram (ja, båda till och med bebisen..) medan jag dammsuger bort min frustration och känner mig sämst i världen.

I morgon är en ny dag och det är nog bra det. Det har kört ihop sig helt. Barnen har väckt varandra så fort den ena lyckats somna så börjar den andra skrika. En som inte heller äter. Eskalerade någonstans till att båda barnen bara trissade upp varandra i gråt att de inte kunde sluta, var ledsna för att den andre var ledsen. Så tillslut blev jag ledsen och bröt ihop efter 5 h skrikande. Dottern klappade mig på huvudet och gav mig hennes napp. Nu är maken snart hemma som fick avbryta sin arbetsdag.
Barnen tittar på barnprogram (ja, båda till och med bebisen..) medan jag dammsuger bort min frustration och känner mig sämst i världen.
Du är inte sämst! Det är hopplöst såna dagar när allt bara kärvar, och blir bara ännu jobbigare när man oroar sig för att ens barn är sjukt. Och titta barnprogram kommer inte skada någon av dem :heart

Vissa dagar får man skippa alla "regler". Det kan vara pyjamas hela dagen, glass till lunch och tv-tid hur länge som helst. Det kommer inte förstöra dem. Och man får tappa fattningen och visa känslor för barnen, man kan alltid prata om det sen när allt lugnat sig lite. Vissa dagar måste man bara hålla näsan över vattenytan och överleva, och släppa alla borden och måsten.

Har också fått ett feber-barn. Morfar som som tur är jobbar i staden vi bor i var snäll och ställde upp när förskolan ringde att hon behövde hämtas, när jag var fast i undervisning och maken har 1 timme till förskolan. Först när jag kunde komma hem och ta över var hon bara lite trött, men under eftermiddagen har febern gått upp och nu sover hon efter att ha druckit lite saft.

Pratade precis med en kollega, hon tog upp ämnet jobba heltid med barn. Hon har 2 barn i 10-årsåldern. Hon förstod inte hur man fixade att jobba heltid med barn. Utan att tänka mig för tog jag åt mig (eftersom vi valt att jobba heltid).
Kände mig som en sämre förälder helt enkelt.

Jag funderar på det ganska ofta. Men då ska man ju dels veta om att mina är supersmå och att bara ha aningens äldre barn är obevandrad mark för mig, så jag har inget annat än väldigt små att utgå ifrån. Det andra är att jag verkligen fullt ut utgår från mig själv och maken när jag tänker så, att vi ska orka. Om barnen har korta eller långa dagar på förskolan, äter bouef bourgogne eller snabbmakaroner till middag gör nog detsamma för dom. Men jag tänker mest på att jag och maken ska hålla, orka, må bra osv. Så hade jag sagt den tanken högt i något sammanhang är det nog mest varit, som skrivits tidigare, att jag hade varit imponerad.

Det är nån jobbig period med sonen nu. Han har så mycket utbrott och det är så mycket som blir fel (i hans värld).

Jag var borta natten till idag och så fort jag kommer hem blir det tjafs, sura miner, sitta i ett hörn och sura, skrika...ja allt blir fel känns det som. Försöker intala mig att det är för att han vågar vara så med mig, men börjar bli rädd att det är pga mig av nån anledning :(.

Det är nån jobbig period med sonen nu. Han har så mycket utbrott och det är så mycket som blir fel (i hans värld).

Jag var borta natten till idag och så fort jag kommer hem blir det tjafs, sura miner, sitta i ett hörn och sura, skrika...ja allt blir fel känns det som. Försöker intala mig att det är för att han vågar vara så med mig, men börjar bli rädd att det är pga mig av nån anledning :(.
Barn är sämst.
(Och bäst).

Har inga kloka råd mer än försök härda ut, typ. Det är säkert en fas som allt annat. Finns nog någon superförälder som inte är dödstrött halv tio en fredagskväll som kan komma på något bättre svar sen :sleep:

5 åringen kunde inte sova igår. Efter att ha kommit över till mig somnade han har Moringen halv ett, för en timme sen gick han upp igen 😔😩 kommer blir en tuff lördag!

Vi (alla tre barnen och jag) ska snart och löshoppa unghästen och sedan vidare och äta tårta och handla till mamma som både fyller år och kommer hem från sjukhuset idag. Kan blir en spännande dag. Värst är nästan att mamma bor på andra våningen utan hiss 😅 en ettåring, en hund och en massa varor är inte bara då

Jag tänker att det är en reaktion på att du varit borta, så gör mina ungar alltid när jag varit borta en längre stund! Det beror inte på dig, eller snarare beror det väl på att han saknat dig!

Jag smälter! 😄😍 Beställde världens sötaste tröja till dottern 😄 På framsidan finns Grogu från Mandalorien och texten "Don't make me use the force" 😄😄😍😍

Bifogade filer

• 20230909_123907.webp
    20230909_123907.webp
    592,2 KB · Visningar: 28
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
755
· Visningar
43 160
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits