Vad gör vi? CXXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är ensam, vilket på ett sätt är skönt för då riskerar jag inte bråk med andra på det sättet. Har varit inställd på att sälja lägenheten, mest för att den är lite onödigt stor och ligger på bottenvåning men utan bra uteplats. Samtidigt är den inte så dyr i månaden och lånet han tog för att köpa den är betalt för länge sedan. Men, den är i stort(!) renoveringsbehov... (badrum, samtliga tapeter, kyl/frys är dåliga...) Vet inte om jag har råd med allt som behöver göras. Har ingen egen bostad att sälja.

Nu är jag ingen bostadsexpert men jag rekommenderar att tömma den, städa och sedan göra en värdering med mäklare (gärna flera). Då kan hen föreslå om det är bäst att sälja den i befintligt skick eller göra mindre renovering för att få upp priset.

Sedan... vad är "dåligt skick"? Är det slitet men användbart? Akutrenovering för att kunna bo där? Om jag vore du med tanke på hur det är i Sthlm med lägenheter hade jag övervägt att behålla den, iaf tills du vet hur du vill göra. Om månadskostnaden är mindre eller likvärdig med din nuvarande hyra känns det som en no brainer att behålla den.

Ytskikt behöver inte bli dyrt och det mesta kan man göra själv. Kyl/frys behöver heller inte bli vansinnigt dyrt, det går att hitta bra priser på nya eller kolla Blocket. Det som kan bli dyrare beroende på vad som krävs är ju badrummet men är det mer än ytskikt går det att ta dit en rörmokare för en offert (helst flera olika så du kan utvärdera deras offerter mot varandra).
 
Senast ändrad:
Nu är jag ingen bostadsexpert men jag rekommenderar att tömma den, städa och sedan göra en värdering med mäklare (gärna flera). Då kan hen föreslå om det är bäst att sälja den i befintligt skick eller göra mindre renovering för att få upp priset.

Sedan... vad är "dåligt skick"? Är det slitet men användbart? Akutrenovering för att kunna bo där? Om jag vore du med tanke på hur det är i Sthlm med lägenheter hade jag övervägt att behålla den, iaf tills du vet hur du vill göra. Om månadskostnaden är mindre eller likvärdig med din nuvarande hyra känns det som en no brainer att behålla den.

Ytskikt behöver inte bli dyrt och det mesta kan man göra själv. Kyl/frys behöver heller inte bli vansinnigt dyrt, det går att hitta bra priser på nya eller kolla Blocket. Det som kan bli dyrare beroende på vad som krävs är ju badrummet men är det mer än ytskikt går det att ta dit en rörmokare för en offert (helst flera olika så du kan utvärdera deras offerter mot varandra).
Tillägg: du kanske kan låna på den för att göra ett badrum? @Red_Chili
 
Jag och särbon tog en låååång sovmorgon och åt frukost ihop. Han har åkt hem, och jag har postat brev och gjort en liten veckohandling när jag ändå behövde köpa fler frimärken. Nu är jag ute på en långsam promenad i solen :)
 
Hade planerat för och göra lite nytta hemma idag. Fastande visst framför filmen Rallybrudar.
Jaja, lär hinna lite inplanerat iallafall. Var inga "måsten" som annars inte kan skjutas till annan dag.
 
Nu är jag ingen bostadsexpert men jag rekommenderar att tömma den, städa och sedan göra en värdering med mäklare (gärna flera). Då kan hen föreslå om det är bäst att sälja den i befintligt skick eller göra mindre renovering för att få upp priset.

Sedan... vad är "dåligt skick"? Är det slitet men användbart? Akutrenovering för att kunna bo där? Om jag vore du med tanke på hur det är i Sthlm med lägenheter hade jag övervägt att behålla den, iaf tills du vet hur du vill göra. Om månadskostnaden är mindre eller likvärdig med din nuvarande hyra känns det som en no brainer att behålla den.

Ytskikt behöver inte bli dyrt och det mesta kan man göra själv. Kyl/frys behöver heller inte bli vansinnigt dyrt, det går att hitta bra priser på nya eller kolla Blocket. Det som kan bli dyrare beroende på vad som krävs är ju badrummet men är det mer än ytskikt går det att ta dit en rörmokare för en offert (helst flera olika så du kan utvärdera deras offerter mot varandra).
Ja, du har många bra poänger där. En stor anledning till att den känns dålig nu är nog till stor del också just för att den är extremt full av bråte och dåligt möblerad. Jag tror egentligen att den har viss potential.

Det jag iaf är 100% säker på är att jag inte ska ta några förhastade beslut utan kolla upp vad allt skulle bli att kosta, hur mycket den skulle kunna bli såld för osv.
 
Ja, du har många bra poänger där. En stor anledning till att den känns dålig nu är nog till stor del också just för att den är extremt full av bråte och dåligt möblerad. Jag tror egentligen att den har viss potential.

Det jag iaf är 100% säker på är att jag inte ska ta några förhastade beslut utan kolla upp vad allt skulle bli att kosta, hur mycket den skulle kunna bli såld för osv.

Du är ju fortfarande i chock och i första fasen av sorgen :heart Jag tror det är smart att låta allt ta den tid det tar helt enkelt.

Edit: Inom rimliga gränser då... vänta sju år med att rensa är väl lite överkurs ;) :D
 
Hunden spårade galant igen :love: Redo för nästa prov nu bara det blir läge vädermässigt!

Sen åkte vi spark på sjön hos mina föräldrar. Blev sugen på att åka skridskor så vi får ta en tur till helgen och åka lite tror jag.
Nu ska jag byta om fortsätta slipa så hoppas jag vi kan börja tapetsera ikväll.
 
Ingen årstid är vackrare än vinter! ❄️

IMG_20210106_092017.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 158
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 764
Senast: Zinfernia
·
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
374
Senast: FrDrake
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp