Vad gör vi CXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mår skit :down: Vaknade för ett par timmar sedan, tog mig från sängen till soffan och här har jag varit sedan dess :cautious: Måste klä på mig och gå ut med hundarna men både kropp och hjärna skriker NEJ NEJ NEJ VILL INTE ORKAR INTE :arghh:
Vill bara bryta ihop, fulgrina och berätta allt för nån men det kommer inte hända... Måste ta mig samman men vet inte hur :cry::down:
 
Vi har uppmanat de elever som har möjlighet att cykla eller gå, men vi har många pendlande elever så de kommer att åka kollektivtrafiken. På samma sätt som vi lärare uppmanas att gå, cykla eller ta bilen om möjligt.
I rusningstrafiken? Jag är nyfiken då jag ströläste lite på folkhälsomyndighetens hemsida och såg detta som fick mig att tänka på @godisklubba :
Arbetsplatser och skolor omfattas inte av förbudet mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 personer, men man bör ändå tänka på att minimera aktiviteter som samlar många personer.
Olika verksamheter i Sverige är skyldiga att, utifrån våra eller smittskyddsläkarens rekommendationer, göra vad de kan för att förhindra spridningen av covid-19. Detta kan till exempel innebära följande:
[så jag antar att skolor ingår under denna sektion i texten]
[...]
anpassa arbetstiden så att det blir möjligt att undvika resor i rusningstrafik.
Innebär det inte skolor också?
Eller gör ordet "till exempel" att man inte måste göra det?
 
Jag tror att det gäller alla centrumskolor. Men jag sa att jag kommer fortsätta åka buss och de har inte sagt något om det. Vi är ca tio personer som åker i en tvåvåningsbuss så vi kan hålla bra avstånd.

Den här är också smart: "Är eleven inte närvarande vid uppropet så mister eleven sin plats". So far, so good. Fortsättningen: "eleven får inte under några omständigheter komma till skolan med ens milda covid-symptom. Detta ska tas på största allvar"

Känner att man borde ändrat formuleringen på den senare meningen... elever som kommit in lär ju inte vilja missa sin plats pga lite huvudvärk liksom 🙄
"... Några omständigheter förutom vid uppropet" tydligen? 🤔😅
 
På min kommuns hemsida så står det "För att minska trycket på kollektivtrafiken har gymnasierektorerna kommit överens om om att införa flexibel morgonstart för sina verksamheter."
Jag har försökt hitta andra kommuner eller vad som helst som talar om morgonstart på skolorna men hittar bara min kommun 🤷‍♀️

Tillägg: Hittade en till, "Sotenässkolan har ändrat sina starttider och startar sitt läsår på måndag 17 augusti kl.08.20." Och det gäller framöver. Men 20 minuter.. gör det någon skillnad?
Tror inte att det är ett gymnasium dock.
 
Brukar du också få skäll? :angel: :D

Faktiskt inte av den här, han är oftast ganska nöjd - om inte annat så är han nöjd med resultaten av behandlingarna. Mycket av mina besvär kommer från spänning, från utmattning/ångest/migrän. Förutom att jag behöver komma igång och träna, vilket sker extremt sporadiskt och borde vara regelbundet.

När jag gick till naprapat när jag bodde i Stockholm, höll på med hästar, jobbade med att städa tåg osv var det en annan femma..! :angel:
 
På min kommuns hemsida så står det "För att minska trycket på kollektivtrafiken har gymnasierektorerna kommit överens om om att införa flexibel morgonstart för sina verksamheter."
Jag har försökt hitta andra kommuner eller vad som helst som talar om morgonstart på skolorna men hittar bara min kommun 🤷‍♀️

Tillägg: Hittade en till, "Sotenässkolan har ändrat sina starttider och startar sitt läsår på måndag 17 augusti kl.08.20." Och det gäller framöver. Men 20 minuter.. gör det någon skillnad?
Tror inte att det är ett gymnasium dock.
20 min kan göra stor skillnad. 6.50 bussen är alltid packad då många börjar 08.00 (det är långfärdsbussen, så den tar nästan 1h). 7.00 eller 7.05 bussen är oftast mindre fulla.
 
Uppsala kommun har bestämt sig för att göra annorlunda:
När de kommunala gymnasieskolorna startar höstterminen kommer viss undervisning att fortsätta bedrivas på distans. Huvudregeln kommer att vara undervisning i klassrummen och för eleverna i årskurs 1 planeras det inte någon distansundervisning alls. Däremot kommer några gymnasieskolor att bedriva viss undervisning på distans i årskurs 2 och 3.

Enligt en ny förordning från regeringen har gymnasieskolorna fortsatt möjlighet att bedriva viss undervisning på distans för att förhindra trängsel i kollektivtrafiken.

På alla kommunala gymnasieskolor i Uppsala kommer årskurs 1 att prioriteras för att ha undervisning på plats. Även elever som läser på introduktionsprogram kommer att ha all sin undervisning på skolorna.

För årskurs 2 och 3 kommer fem gymnasieskolor att kombinera klassrumsundervisning med undervisningen på distans. För att minska trängseln kommer klasser i årskurs 2 och 3 att turas om att ha undervisning på skolan vissa veckor och andra veckor på distans.

De kommunala gymnasieskolor som i dagsläget har fattat beslut om att införa viss distansundervisning är: Rosendalsgymnasiet, Lundellska skolan, Katedralskolan, Celsiusskolan och Fyrisskolan.

Distansundervisning kan även bli aktuellt för elever eller lärare som är hemma på grund av symtom eller att de tillhör en riskgrupp.

Uppsala kommuns beslut om viss distansundervisning gäller som längst till och med vecka 43 och ska därefter omprövas.
Huh. Intressant.
Edit: Örebro verkar göra likadant.

Har hunnit kolla på två andra kommuners hemsidor och där står det bara att de öppnar igen till hösten (en öppnade redan 15 juni).
 
Tatueringar och välgroomad (vilket jag tolkar som en person som lägger tid på sitt utseende) är väl inte en motsättning i sig..? Jag tänker snarare tvärtom, faktiskt, åtminstone om det handlar om välgjorda tatueringar.

Nja. Tatueringarna på händerna var inte välgjorda. Min reaktion var mer att håret var så välfriserat inte ett hårstrå fel. Samma med skägget. Väldigt välgroomat. Det var kanske det jag reagerade mest på. Har många i min bekantskapskrets som har mycket tatueringar och ansiktshår men jag har nog aldrig stött på någon så ytterst välansad :D Fick liksom inte ihop det.
 
Alltså...

Idag kom det in en ny anställd hos en av våra kunder. och hans stil förstod jag mig inte alls på. :rofl:

Såg inte illa ut eller något sådant men lämnade mig lite konfunderar.

Mycket tatueringar upp på halsen, händer och en som var lite i ansiktet.
Otroligt stajlat hår och ansikte som typ Jay i topmodel (han som är en av domarna) alltså så välgroomad.

och en väldigt, väldigt ljus röst till detta.

Måste erkänna att jag kände mig aningens förvirrad i kontrasterna på hans stil och det gör mig lite road för jag har aldrig reagerat så på någons utseende/stil förut. Kom på mig själv med att undra hur hans klädstil såg ut. (kom in i arbetskläder)
Det låter som att du beskriver en tidigare kollega till mig. Med skillnaden att han var 56 år gammal, tyngdlyftare (hade varit svensk mästare till och med), och 1,52m lång. Lyssnade konstant på hårdrock och dödsmetal på högsta volym, och hade en gris och kanin som husdjur hemma. :D

Förmodligen snällaste vettigaste och roligaste människan jag någonsin träffat.
Dessa låter som så intressanta människor 😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
581
· Visningar
56 687
Senast: Bison
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 354
Senast: pepp
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
28
· Visningar
2 351
Senast: pepp
·
  • Omröstning Omröstning
Tjatter Läste i en annan tråd att de ska gå i konkurs och kom på att jag inte har en enda Tupperware-pryl! Hur många har ni?
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 909
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp