Vad gör vi CXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frysen är avfrostad för två månader sedan så jag tror inte att det är problemet. Lampan påstår att det är för varmt i frysen inte för kallt :( Det startade i samband med att jag glömde att stänga till dörren i förrgår kväll. Ingen lampa även om det värmts upp - tack och lov så har jag inte mycket i den och att saker som fryst basilika och ett paket varmkorv och en halv långfranska halvtinat är inget problem. Det började när jag kom hem i går och hivade in lite mer saker. Men har kollat nu och det verkar som det är glassen som fortfarande är mjuk och rinnig. Köttet jag la in igår är stenhårt. Kan glass fortfarande vara mjukt även om det nu är frystemperatur?

Iofs är kylen från stenåldern som sagt så jag kommer behöva byta den, men just nu är en extremt dålig tidpunkt.

Det är just i sådana lägen det blir som @Gnist beskrev. Tyvärr, men om du gör en ordentlig avfrostning kommer det med största sannolikhet att ordna sig (jag har samma problem med mitt frysskåp i ladan, jag brukar få lov att göra en avfrostning varje sommar så här års). Enligt min ingifte morbror (elektriker och expert på vitvaror) ska man helt låta den står helt i minst två dygn så den får torka också så man slipper problem med kondens som sedan fryser när man slår igång den igen.

Att du avfrostade för två månader sedan kvittar när den nu har stått öppen.

Edit: Jag är skitnojig så jag har alltid en termometer i frysarna för att vara helt säker på att de är tillräcklig kalla.
 
Det är just i sådana lägen det blir som @Gnist beskrev. Tyvärr, men om du gör en ordentlig avfrostning kommer det med största sannolikhet att ordna sig (jag har samma problem med mitt frysskåp i ladan, jag brukar få lov att göra en avfrostning varje sommar så här års). Enligt min ingifte morbror (elektriker och expert på vitvaror) ska man helt låta den står helt i minst två dygn så den får torka också så man slipper problem med kondens som sedan fryser när man slår igång den igen.

Att du avfrostade för två månader sedan kvittar när den nu har stått öppen.

Ja får göra det, men förbannelse att det sker just nu i rötmånaden. Får slänga eftersom jag måste stänga av både kyl och frys antar jag. Jag ser ingen frost/is alls när jag tittar in i frysen, eller kylen för den delen, men det kan alltså förekomma ändå? Så jag ska bara torka den torr och sedan låta den stå öppen avstängd i 48 timmar?
 
Ja får göra det, men förbannelse att det sker just nu i rötmånaden. Får slänga eftersom jag måste stänga av både kyl och frys antar jag. Jag ser ingen frost/is alls när jag tittar in i frysen, eller kylen för den delen, men det kan alltså förekomma ändå? Så jag ska bara torka den torr och sedan låta den stå öppen avstängd i 48 timmar?

Hur ser knapparna ut? Har du separata vred/knappar för kyl/frys har den två kompressorer och då behöver du inte stänga av kylen (min förra kyl/frys hade två kompressorer). Är du osäker är det bara att kolla manualen eller googla efter manualen.

Jag hade låtit den stå i två dygn för att vara säker. Om den har självavfrostningsfunktion (ett otyg, enligt morbror elektriker finns det inget som heter så och att det är den funktionen som förmodligen gör att mitt frysskåp krånglar) behöver det rörer tina och torka ordentligt också.
 
Men vad faaan :arghh: När jag äntligen skulle rida, trimma på banan inplanerat, så hann jag inte mer än värma upp innan nåt geni bestämde sig för att grilla ett fåtal meter från ridbanan. Med en häst som i princip får panik av minsta lilla stråk av rök, och som dessutom redan var spänd dagen till ära, var det inte mycket att göra annat än att ge upp och strunta i trimpasset :banghead:
 
Hur ser knapparna ut? Har du separata vred/knappar för kyl/frys har den två kompressorer och då behöver du inte stänga av kylen (min förra kyl/frys hade två kompressorer). Är du osäker är det bara att kolla manualen eller googla efter manualen.

Jag hade låtit den stå i två dygn för att vara säker. Om den har självavfrostningsfunktion (ett otyg, enligt morbror elektriker finns det inget som heter så och att det är den funktionen som förmodligen gör att mitt frysskåp krånglar) behöver det rörer tina och torka ordentligt också.

Den är gaaaammal så basic. Ja, separata vred för kyl och frys, så det är en lättnad isof. Manualen är borta - kylen/frysen stod här när jag flyttade in 2007 :crazy: så jag gissar att den är minst 20 år gammal, antagligen äldre eftersom den jag köpte av var änka och flyttat till äldreboende. Och enligt granne var det hennes man som stod för allting. Vet inte när han dog dock. Men de gjorde rejäla saker på den tiden som höll, inte som idag när det går sönder hela tiden.

117764739_644038432894405_3160048846874039522_n.jpg


117762469_3489039774463378_7840727422958302797_n.jpg


117728456_1142213449506260_3290229869246445777_n.jpg


Det är lampan med triangeln som blinkar rött, även om det inte syns på bilden. S är eftersom jag satte den på snabbfrys.
 
Den är gaaaammal så basic. Ja, separata vred för kyl och frys, så det är en lättnad isof. Manualen är borta - kylen/frysen stod här när jag flyttade in 2007 :crazy: så jag gissar att den är minst 20 år gammal, antagligen äldre eftersom den jag köpte av var änka och flyttat till äldreboende. Och enligt granne var det hennes man som stod för allting. Vet inte när han dog dock. Men de gjorde rejäla saker på den tiden som höll, inte som idag när det går sönder hela tiden.

117764739_644038432894405_3160048846874039522_n.jpg


117762469_3489039774463378_7840727422958302797_n.jpg


117728456_1142213449506260_3290229869246445777_n.jpg


Det är lampan med triangeln som blinkar rött, även om det inte syns på bilden. S är eftersom jag satte den på snabbfrys.

Det måste stå ett modellnummer på den någonstans så det går att googla fram en manual (jag lyckades få fram det till mitt frysskåp och det är äldre). Hittar du en manual rekommenderar jag att du laddar ner den.
 
Den är gaaaammal så basic. Ja, separata vred för kyl och frys, så det är en lättnad isof. Manualen är borta - kylen/frysen stod här när jag flyttade in 2007 :crazy: så jag gissar att den är minst 20 år gammal, antagligen äldre eftersom den jag köpte av var änka och flyttat till äldreboende. Och enligt granne var det hennes man som stod för allting. Vet inte när han dog dock. Men de gjorde rejäla saker på den tiden som höll, inte som idag när det går sönder hela tiden.

117764739_644038432894405_3160048846874039522_n.jpg


117762469_3489039774463378_7840727422958302797_n.jpg


117728456_1142213449506260_3290229869246445777_n.jpg


Det är lampan med triangeln som blinkar rött, även om det inte syns på bilden. S är eftersom jag satte den på snabbfrys.
Mycket möjligt att du kan googla fram manualen faktiskt. Det lyckades jag med för ett tag sedan när jag behövde hjälp med att byta ugnslampan på min 90-tals-spis...... :D
 
Frysen är avfrostad för två månader sedan så jag tror inte att det är problemet.

Det startade i samband med att jag glömde att stänga till dörren i förrgår kväll.

Kan glass fortfarande vara mjukt även om det nu är frystemperatur?

Har absolut noll betydelse när frysen avfrostades. Iom att dörren stått lite öppen, så har temperaturen blivit högre i frysen. Därav att fukt bildas, som sedan frusit till is när du stängde dörren = Termostaten tror att frysen håller kylan fastän den inte gör det och nej. Glass är inte mjuk om frysen håller rätt temperatur.

Har haft exakt samma problem efter ett längre strömavbrott. Löste sig med en avfrostning.
 
Michelle Knight har jag sett i dr Phil, tror hon varit med där två gånger.
Själv har jag inte läst någon av de böckerna men några andra på samma ”tema”. En är ”3096 dagar” av Natascha Kampusch, den var väldigt välskriven, tror jag har hennes andra bok här hemma men inte läst den ännu.
Jag gillar verklighetsbaserade böcker, även om de kan vara hemska ibland. :cry:
Ja, det händer att jag får stanna upp och påminna mig själv om att boken är baserad på verklighet. Det är så långt ifrån min verklighet att det är svårt att ens föreställa sig vissa saker som beskrivs i böckerna :cry:
Tack för tipset, ska absolut kolla upp den boken!

Ja, Michelle har varit med i Dr Phil. Hon skrev om det i sin andra bok, Life after darkness (den första heter Finding me och finns på svenska under namnet 11 år i fångenskap). Jag är inte helt säker men jag tror att hon var på någon rehab-resa i sammarbete med/hos Dr Phil efter att hon hade varit med i hans TV show och det ska enligt henne ha varit väldigt lärorikt och bra.
 
@athena_arabians @Gnist @bettysmatte var hittade ni modellnummer? Jag letar. Underligt nog så lyser inte den gröna lampan, ja ingenting lyser på kylsidan. Men kylen fungerar så...

På min kyl/frys är det som en liten plakett längst ner till vänster i kylutrymmet. På frysskåpet hittade jag nog inget, jag har för mig att jag fick googla och se vilken som såg likadan ut (en lite ovanligare sort så det gick rätt snabbt).

Edit: Halvkylen jag har inne är tillverkad av ASEA Skandia så jag tror inte jag hittar någon manual för den... :angel:
 
Får psykbryt på mig själv :arghh:
Ska cykla iväg till stallet nu snart för att rida och så, blir där några timmar. Jag vet att jag BORDE äta nåt innan jag sticker men det är fanimej OMÖJLIGT :banghead::banghead::banghead:
Är det lättare för dig att dricka? Isåfall tycker jag att du ska köpa några näringsdrycker som finns på apoteket, prova någon iallafall. Då får du i dig dom näringsämnen du behöver, det är det man ger gamla och sjuka som inte kan äta av olika anledningar.
Det kommer säkert att hjälpa mot de fysiska åkommorna som du får. Då tänker jag på yrseln, darrigheten på benen som du skrivit om, för det låter som näringsbrist.
Ta hand om dig :heart
 
På min spis satt det på sidan, på en liten metallbricka, så jag fick dra ut spisen lite för att se det. Det sitter inte på baksidan av din kyl/frys kanske?

Den är fristående men inbyggd och det finns inte på kartan att jag kan dra ut den. På min urgamla spis var det också på sidan, men tror inte det är så för kyl/frys. Gaaah! Ok, vad tror ni om att jag äter upp så mycket som möjligt (som fortfarande är fruset och sedan slänger resten och avfrostar?) Kommer det att få frysen att däcka totalt?
 
Den är fristående men inbyggd och det finns inte på kartan att jag kan dra ut den. På min urgamla spis var det också på sidan, men tror inte det är så för kyl/frys. Gaaah! Ok, vad tror ni om att jag äter upp så mycket som möjligt (som fortfarande är fruset och sedan slänger resten och avfrostar?) Kommer det att få frysen att däcka totalt?
Brödet behöver du ju inte slänga förrän du märker att det blir dåligt. Ät det du kan nu, tillaga resten och ställ in i kylen så håller det i 48 timmar, minst, så kan du flytta över det till frysen sen som matlådor. :idea:

Onödigt att slänga mat innan den blir dålig. :up:
 
Lille Vovvi skulle med gott självförtroende kasta sig upp i för hög möbel. Hon dunsade i kanten och sen ner på backen igen. Hon verkade lite öm och ynklig. Så jag fick panik och ringde vet. Jag är hysterisk med egna djur. Tappar det totalt!
Hon tyckte sambon skulle kika på hunden. Nu vet vi var problemet sitter. Så vet tyckte avvakta med strikt vila. Jag har kört behandlingslampa och tryckt i henne häst-hyaluronsyra och metacam (på vets inrådan).
Hoppas hon snart är bra, lillskruttan! Annars får vi åka in. ❤️
Hon är ju van att flänga runt och hoppa upp och ner i möbler. Så det är konstant vakt på räser-Vovvi nu. 🐶🏎
 
Jag antar att det är helt orimligt att tänka sig att en man född 1855 (av den högre klassen) skulle kunna ha några som helst matlagningskunskaper, va? Det är en fråga som handlar om min bok, om någon tycker att det verkar mysko.... :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
559
· Visningar
55 699
Senast: Bison
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 300
Senast: pepp
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
28
· Visningar
2 338
Senast: pepp
·
  • Omröstning Omröstning
Tjatter Läste i en annan tråd att de ska gå i konkurs och kom på att jag inte har en enda Tupperware-pryl! Hur många har ni?
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 898
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp