Vad gör vi CXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Brödet behöver du ju inte slänga förrän du märker att det blir dåligt. Ät det du kan nu, tillaga resten och ställ in i kylen så håller det i 48 timmar, minst, så kan du flytta över det till frysen sen som matlådor. :idea:

Onödigt att slänga mat innan den blir dålig. :up:

Ja, hatar tanken på det, särskilt som det är 1.2 kg kassler och en stor rökt fläskytterfilé. Plus fläskkarré. Varmkorven och brödet kan jag ta - äter inte bröd och efter mer än en månad med i princip bara mackor så urrk, bröd. Vad kan man tillaga med rökt kött som sedan håller sig i frysen? :idea: bacon kan jag hälla i en gryta.
 
Ja, hatar tanken på det, särskilt som det är 1.2 kg kassler och en stor rökt fläskytterfilé. Plus fläskkarré. Varmkorven och brödet kan jag ta - äter inte bröd och efter mer än en månad med i princip bara mackor så urrk, bröd. Vad kan man tillaga med rökt kött som sedan håller sig i frysen? :idea: bacon kan jag hälla i en gryta.
Rökt kött behöver du inte ens tillaga utan bara flytta över till kylen medan det fortfarande är fruset. Om karrén är rå så flytta över den frusen till kylen och tillaga den sen när den hunnit tina. Korven kan du också flytta direkt till kylen. Om den är rå så stek den när den tinar, är det någon typ av vanlig falu- eller grillkorv så blir inte den heller dålig av några dagar i kylen.

Att röka kött är att konservera det, ingen panik alls med andra ord jämfört med rått kött eller köttfärs.
 
Rökt kött behöver du inte ens tillaga utan bara flytta över till kylen medan det fortfarande är fruset. Om karrén är rå så flytta över den frusen till kylen och tillaga den sen när den hunnit tina. Korven kan du också flytta direkt till kylen. Om den är rå så stek den när den tinar, är det någon typ av vanlig falu- eller grillkorv så blir inte den heller dålig av några dagar i kylen.

Att röka kött är att konservera det, ingen panik alls med andra ord jämfört med rått kött eller köttfärs.

Då borde det inte vara några problem! Fick panik av tanken på att tugga i mig 1 kg rökt fläskytterfilé och 1.2 kg kassler även om det är i grytor - min frys är inte så stor så det skulle varit vad jag levt på tills iaf delar var uppätet :D Kan man stoppa in file/kassler igen när frysen är ok?

Yup vanlig grillkorv, som sagt ingen panik över den, men jösses, många grytor blir det :grin: Har även lite mozzarella men den dör inte av att tinas upp.
 
Då borde det inte vara några problem! Fick panik av tanken på att tugga i mig 1 kg rökt fläskytterfilé och 1.2 kg kassler även om det är i grytor - min frys är inte så stor så det skulle varit vad jag levt på tills iaf delar var uppätet :D Kan man stoppa in file/kassler igen när frysen är ok?

Yup vanlig grillkorv, som sagt ingen panik över den, men jösses, många grytor blir det :grin: Har även lite mozzarella men den dör inte av att tinas upp.
Visst kan du det. Det som är rökt innehåller mindre vatten än det som är färskfruset. Har du upptinat färskt kött kan det vara bättre att steka på det då annars kan bli torrt vid tillagningen och sen kan du använda det i olika grytor allt eftersom du lagar mat. :)
 
Är det lättare för dig att dricka? Isåfall tycker jag att du ska köpa några näringsdrycker som finns på apoteket, prova någon iallafall. Då får du i dig dom näringsämnen du behöver, det är det man ger gamla och sjuka som inte kan äta av olika anledningar.
Det kommer säkert att hjälpa mot de fysiska åkommorna som du får. Då tänker jag på yrseln, darrigheten på benen som du skrivit om, för det låter som näringsbrist.
Ta hand om dig :heart

Ja lite lättare är det att dricka. Fast de näringsdrycker jag provat har varit vedervärdiga :yuck: Men om nån har tips på såna som finns på apoteket och smakar iallafall okej så tar jag gärna emot tips, kanske kan vara värt ett försök. Eller om såna där typ nutrilett och såna kan funka, de ska väl också innehålla "rätt" näringsämnen? Har för mig att det inte är fullt lika äckligt :cautious:
 
Blev bara värre med vätskebristen trots att jag drack mycket vatten så nu sitter jag och sippar i mig resorb. Blir så himla trött på mig själv alltså :banghead:

33 bara inne, kunde varit värre med tanke på värmen som varit i dag.
Jag gillar värme, men när det verkligen inte går att komma undan någonstans och pågår länge får jag lite panik. Nästan så jag vill åka till typ Ica Maxi i morgon och sitta där och jobba :D
 
Det gick bra för mitt finger :) . En del stift och skruvar, som fortfarande sitter kvar eftersom de inte besvärar. Full styrka tog bra lång tid att återfå. Men det är rakt och fint och fungerande, bara ärret syns.

Men det är därför jag reagerar en del när det skrivs tex i hästdelen här på buke att "en åker inte in bara för ett brutet finger". Joho, det gör en visst det. Det kan kännas fånigt men jag skulle inte tveka att få det röntgat om något hände igen.

Håller tummarna för att det inte är någon fara!
Jag tyckte att mitt lillfinger inte behövde åkas in med ( sjukvårdspersonal 🙄 ) jag har numera en fin felställning och kan inte räta på det ordentligt. Så här iefterhand skulle det påhittats av en handkirurg
 
Jag antar att det är helt orimligt att tänka sig att en man född 1855 (av den högre klassen) skulle kunna ha några som helst matlagningskunskaper, va? Det är en fråga som handlar om min bok, om någon tycker att det verkar mysko.... :D

I Sverige antagligen :D men fanns nog flera i Frankrike eller Italien! Även om de inte stod vid spisen personligen. Recepten kunde de med all säkerhet.
 
Ja, hatar tanken på det, särskilt som det är 1.2 kg kassler och en stor rökt fläskytterfilé. Plus fläskkarré. Varmkorven och brödet kan jag ta - äter inte bröd och efter mer än en månad med i princip bara mackor så urrk, bröd. Vad kan man tillaga med rökt kött som sedan håller sig i frysen? :idea: bacon kan jag hälla i en gryta.
Rökt kött har jag använt i köttgryta, ger extra smak
 
Ja lite lättare är det att dricka. Fast de näringsdrycker jag provat har varit vedervärdiga :yuck: Men om nån har tips på såna som finns på apoteket och smakar iallafall okej så tar jag gärna emot tips, kanske kan vara värt ett försök. Eller om såna där typ nutrilett och såna kan funka, de ska väl också innehålla "rätt" näringsämnen? Har för mig att det inte är fullt lika äckligt :cautious:
Har du provat de klara näringsdryckerna eller de ”mjölkiga” som apoteket har?
Tips är att frysain dem lite så blir det lite mer som glass eller slush beroende på typ. Sedan, tycker jag själv, att de smakar packa om de blivit ljumma. Rejält kalla ska de vara. Compacts frukt och bär är drickbar samt cappuccino om man nu gillar kaffe. Men smaken är olika
 
Nyckelviken vacker Minnesota. Jag brukade hanga dar som tonaring. Pa den Tilden (jag har ingen aning om hur det ar nu) fanns dar far, getter, gass (super elaka) och hastar. Vi var en grupp tjejer som skotte ruljansen med djuren medan han som fick betalt for att gora det bodde I huvudbyggnade.
Ja vad minst av alla och red en super listen shettis... som var precis som shettisar ar mest. 😋 Dar fanns ocksa gotlandsruss och fjordisar.

finns djuren kvar?
 
Helt vanlig konversation med mina kollegor 😅😅

82604CB5-A3B7-4B7C-AC0E-093BF5671CB7.webp
 
Ja lite lättare är det att dricka. Fast de näringsdrycker jag provat har varit vedervärdiga :yuck: Men om nån har tips på såna som finns på apoteket och smakar iallafall okej så tar jag gärna emot tips, kanske kan vara värt ett försök. Eller om såna där typ nutrilett och såna kan funka, de ska väl också innehålla "rätt" näringsämnen? Har för mig att det inte är fullt lika äckligt :cautious:
De klara näringsdryckerna är som saft ungefär, de "mjölkiga " kan vara svårare, kalla är som sagt lättare att dricka. Men jag har svårt för smoothie så det kan vara mig det är fel på. Men frysa och sen äta med sked fungerade för mig när jag behöver få i mig något i samband med cellgiftsbehandling.
 
Har du provat de klara näringsdryckerna eller de ”mjölkiga” som apoteket har?
Tips är att frysain dem lite så blir det lite mer som glass eller slush beroende på typ. Sedan, tycker jag själv, att de smakar packa om de blivit ljumma. Rejält kalla ska de vara. Compacts frukt och bär är drickbar samt cappuccino om man nu gillar kaffe. Men smaken är olika

Jag har provat några klara och nån av de "mjölkiga". Tycker de klara smakar så konstgjort (kanske för att det är massa konstiga ämnen i dem... :cautious:) och de "mjölkiga" är bara läskiga på nåt sätt :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
559
· Visningar
55 723
Senast: Bison
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 304
Senast: pepp
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
28
· Visningar
2 340
Senast: pepp
·
  • Omröstning Omröstning
Tjatter Läste i en annan tråd att de ska gå i konkurs och kom på att jag inte har en enda Tupperware-pryl! Hur många har ni?
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 898
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp