Vad gör vi? CVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju inget fel med att ha autism, men det känns bara lite märkligt att få en stämpel för att det behövdes då. Psykologen bedkrev det som ytterst på första nivån, så det kan ju vara att jag kompenserar. De få jag har pratat med som har diagnosen verkar bara ha mycket mer problem, på ett annat sätt. Jag kan mycket väl ha en annan diagnos, känner bara inte att just autism stämmer in så bra :). Nej, BUP har inte mycket vettigt att säga egentligen men de har tyvärr hjälpt med skolan, genom att prata med skolan att det visst går att göra saker hemifrån. :)

Det blir dock på något vis lite roande när de på bup inte tror att jag förstår, när det mer är tvärt om (säger inte att jag förstår precis hur de menar hela tiden men vissa meningar).
Det kan hända att du får tydligare svårigheter när du blir äldre och kraven på dig ökar.
Autismdiagnos får man bara om man har en funktionsnedsättning som märks i vardagen. Så kan vara så att de som ställt diagnosen ser saker hos dig som du inte märker, eftersom du är van vid det.
 
Det kan hända att du får tydligare svårigheter när du blir äldre och kraven på dig ökar.
Autismdiagnos får man bara om man har en funktionsnedsättning som märks i vardagen. Så kan vara så att de som ställt diagnosen ser saker hos dig som du inte märker, eftersom du är van vid det.
Förstår hur du menar, men det är bara att svårigheterna inte går ihop med autism. Jag har aldrig trivts i skolan, och det var därför en utredning gjordes. När en utredning gjordes flera år innan märktes det inte. Jag har alltid haft lätt för att lära mig saker i skolan, vilket gjorde det lite tråkigt när det ändå bara var samma/ liknande uppgifter. Har jag gjort en sak en gång så kan jag den, men det är mycket repetition i skolan. Det har aldrig varit några problem hemma eller någon annanstans, bara skolan. :)
 
Förstår hur du menar, men det är bara att svårigheterna inte går ihop med autism. Jag har aldrig trivts i skolan, och det var därför en utredning gjordes. När en utredning gjordes flera år innan märktes det inte. Jag har alltid haft lätt för att lära mig saker i skolan, vilket gjorde det lite tråkigt när det ändå bara var samma/ liknande uppgifter. Har jag gjort en sak en gång så kan jag den, men det är mycket repetition i skolan. Det har aldrig varit några problem hemma eller någon annanstans, bara skolan. :)
Jag hade också lätt för att lära mig och tyckte repetitioner var blä. Precis som du kunde jag saker när jag lärt mig dem och behövde inte nöta in kunskaper.
När vården började hinta om Aspergers när jag var drygt 30 år så tyckte jag inte det stämde alls på mig men läste en bok om det och grät för att jag kände igen mig. Fick aspergerdiagnos 2011 och har väl accepterat den nu. Typ. :D

Kan tipsa om boken ju: Aspergers syndrom - har jag verkligen det, (av Gunnel Norrö?) Aspergers är ju det som kallas autism grad 1 nu.
 
Jag hade också lätt för att lära mig och tyckte repetitioner var blä. Precis som du kunde jag saker när jag lärt mig dem och behövde inte nöta in kunskaper.
När vården började hinta om Aspergers när jag var drygt 30 år så tyckte jag inte det stämde alls på mig men läste en bok om det och grät för att jag kände igen mig. Fick aspergerdiagnos 2011 och har väl accepterat den nu. Typ. :D

Kan tipsa om boken ju: Aspergers syndrom - har jag verkligen det, (av Gunnel Norrö?) Aspergers är ju det som kallas autism grad 1 nu.
Jag har läst en del om det, framför allt från folk som har asbergers/ autism. Tack för boktips, ska kolla upp den :)
 
Har det långtråkigt. Men matat fåglarna och städat på balkongen iaf.
Sedan mest legat på sängen och läst
 

Bifogade filer

  • 20200413_133907.webp
    20200413_133907.webp
    183,5 KB · Visningar: 14
Jag har börjat spara på vatten genom att inte spola varje gång och ja, det blir stopp ibland :wtf: Då fyller jag en hink och häller i rätt bestämt :devil: så brukar det gå ner.
Hittills iallafall.
Jag har eget vatten och får bekymmer med för mycket järn. Då behöver jag spola ur för att då friskare vatten. Så jag sparar inte. Jag kopplar en slang och låter den stå och rinna i en timme eller så:)
 
Jag kände mig lite trött och frusen efter badet och handlandet så jag la mig och skulle läsa lite, orkade inte ens det utan har legat och halvsovit bort större delen av dagen! Jag hade ändå inte orkat efter en jobbig 36-timmarshelg på jobbet att stå ute i svinblåsten och försöka fixa något i trädgården.

Hästarna har fått vatten och morötter så de var glada. Grannens träd stod kvar men jag fattar inte att han inte ringt till flera arborister och försöker få ner det genast i morgon bitti, nu ska en komma och kolla på fredag. Jag ser en olycka som kommer hända när som helst, tur löven inte hunnit slå ut så vinden riktigt får fart för det gungar riktigt otäckt i byarna. :(
 
Har målat klart för idag! Hann riktigt långt faktiskt men nu måste det torka minst ett dygn gärna två inför nästa session/lager. Fick sällskap av en snubbe i huset som håller på att snickra en hylla. Rätt trevligt faktiskt med lite pyssel-sällskap. Stor fördel är att han också gillar Bowie och inte hade några invändningar mot att köra det på repeat typ 5 timmar ;)
Blev även intervjuad av mode-studenter från Borås (lyckligtvis via telefon pga hade målarrock på mig ;) ) och det gick bra.

Nu kyler jag vin och ska steka lax, sparris och svänga ihop en hollandaise!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·
Mat Jag har massor med zucchini i trädgården och för 1-2 veckor sen la jag in några i en klassisk 1-2-3 lag. Kan jag använda den lagen en...
Svar
2
· Visningar
393
Senast: Lingon
·
Relationer Åtets fylledag närmar sig med strålande väder. Vad planerar ni? Vad ska ni göra? Var ska ni fira och skåla? Vågar ni elda trädgårdavfall...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 682
Senast: Lilla
·
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 121
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp