Vad gör ni?

Sv: Vad gör ni?

hej! Jag blir nästan mörkrädd när jag läser några inlägg i denna tråd.
För det första vad har man på en tävling att göra om man har en häst som för närvarande inte verkar psykiskt redo att tävlas(inte ryttaren heller). Jag tror pesonligen inte att det är första gången det händer, men jag kan naturligtvis inte veta det. Får man själv som ryttare panik och blir rädd och tar till våld och straff när hästen får "spel" så är det inget som kommer att hjälpa vare sig hästen eller ryttaren.
Om min häst om jag mot förmodan åkt med honom på en tävling, och han börjat stegra hade jag försökt lugna honom. skulle det inte fungera skulle jag hoppa av och leda bort honom, som ngn tidigare skrivit, lasta honom och fara hem och rannsaka mig själv. vad gick fel? vad utlöste detta beteende? hur ska jag göra för att få bukt med problemen? idettafall skulle jag tro att ägern har stora problem själv. Se till att ha en häst som trygg och att det finns en ömsesidig respekt mellan häst och ryttare INNAN man åker i väg på en tävling. Annars har man inget där att göra. Säger bara en sak STACKARS HÄST. undrar hur det ser ut på hemmaplan???:eek:

Jag skulle under inga omständigheter inte piska min häst om jag ramlat av och sedan fått tag i honom. vad säger det? kommer du till mig får du stryk? Som någon skrev där kunskapen tar slut tar våldet vid.

Mvh Tjalle

En till klok människa här;) Vi tänker precis lika i detta fall..

Hur har hästen det hemma? Vet ej om det var ett engångs beteende, men det såg ut som att hästen gjort det tidigare, för hon såg bara "inte igen" ut när hon tog mark!

Min ponny reste sig och då "klappade" jag till honom mellan öronen, inte hårt med knuten näven utan öppen näve och lite snärt samtidigt sa jag nej med hård röst. När han gick ner berömde jag och pratade lugnade, han gjorde ett försök till och jag gjorde samma sak. Men det var svårt att ha sinnesnärvaro till att hålla sig lugn för jag blev både förvånad och rädd. Sedan dess har han aldrig gjort om det. Jag rider aldrig med spö. Men det är ju olika vad som fungerar på vilken häst.

Jag tycker synd om tjejen för det är väl det sista man vill ska hända på en tävlingsplats. Både andra som tittar och samtidigt måste hon ha blivit väldigt rädd. Tycker inte att hennes beteende mot hästen är ok men att gå fram till henne och tala om att man tycker att hon gör fel och förväntar sig att hon ens ska vara i ett tillstånd att kunna lyssna..... Självklart är det idiotiskt att piska hästen när den har gått ner och sedan efter hon trillat av.

You get it there!
Bestraffning i LUFTEN! Inte när den landat på marken.. Slå den i huvudet, inte jättehårt, men så den går ner, för den tycker det är väldigt obehagligt för dem.. DÅ vet de att de gjort fel, när den får bestraffningen under stegrandet.. Att knäcka ett ägg i skallen på dem under själva stegrandet sägs vara bra, men jag vet inte, brukar ni ut å rida med råa ägg i fickorna;) hihi

Det är väldigt otäckt när de stegrar sig, jag vet vad jag pratar om, men man SLÅR den inte för det.. Prata lugnande, jag lovar, DET fungerar!

Det spelar ingen jäkla roll, hur får du en häst lugn när du slår den med spöet? HUR, det är allt jag vill veta? Blir den bättre, landar den på backen å säger "Tack matte för att du slår mig"? Blir mörkrädd av erat tänkande! Shit!

JAG VAR DÄR, SÅG DET MED EGNA ÖGON, SÅ JO, JAG KAN BEDÖMMA DET!

Hästar är djur och inte människor, du sa att den hade egna åskiter om hurvida den skulle gå eller inte, och den reser sig upp. Om man då lägger till spöt för att få hästen att gå ner på alla fyra och gå framåt, så tycker jag att det är rätt.

Jag har inte sagt nåt om att du inte kan bedöma vad DU tyckte om händelsen, men jag har sagt att du kan inte fråga folk som INTE såg vad som hände hurvida det var rätt eller fel... Om du ska göra det måste vi få både hennes och din bild av händelsen.

Och låtit hästen "vinna". Tror du att du någonsin kunnat ta ut den hästen på en tävlingsplats igen?
Och hur hade du "pratat förstånd" med den EFTER att du lett iväg den? Är det inte en grundregel att korrigering ska ske omedelbart?

Hästen har väll inte vunnit ett skit eller ? Isåfall vad? och vad vann du med spöt? Förtroende? Respekt? hehehe, skulle inte tro det!

Vad man vinner med att gå bort från platsen,, jadu, det har du tydligen fortfarande inte fattat... Kanske lite respekt och förståelse från dem som såg dig. Kanske hade du hunnit tagga ner lite, så du kunde hanterat hästen på ett bättre sätt.

Men jag vet ju inte, för jag har precis som ovanst. tjej, en häst som jag litar på till 100% och som jag aldrig har spöat på beskrivet vis. Spö ska kanske inte riktigt användas så, anser jag. Min häst har ändå varit hingst i 3 år, och gjort både det ena och det andra.

Jag skulle aldrig göra bort mig själv, även om min häst gör det. Bättre att bara "förlora" i situationen, inse att man misslyckats med hästen, åka hem och fortsätta träna.

Min häst håller på sådär, direkt när han står på bakbenen så tar jag i en tygel och snurrar runt honom ett varv för att han inte ska kunna resa på sej igen, om han reser på sig en andra gång (alltså när jag har stannat honom eller gått framåt fråna att ha snurrat honom) så snurrar jag honom ett varv och bankar lite på han med innerskänkeln, han reser inte på sig för att han inte förstår utan för att han är dum och vill ha av mig och det är inte okej..

hej! Jag blir nästan mörkrädd när jag läser några inlägg i denna tråd.
För det första vad har man på en tävling att göra om man har en häst som för närvarande inte verkar psykiskt redo att tävlas(inte ryttaren heller). Jag tror pesonligen inte att det är första gången det händer, men jag kan naturligtvis inte veta det. Får man själv som ryttare panik och blir rädd och tar till våld och straff när hästen får "spel" så är det inget som kommer att hjälpa vare sig hästen eller ryttaren.
Om min häst om jag mot förmodan åkt med honom på en tävling, och han börjat stegra hade jag försökt lugna honom. skulle det inte fungera skulle jag hoppa av och leda bort honom, som ngn tidigare skrivit, lasta honom och fara hem och rannsaka mig själv. vad gick fel? vad utlöste detta beteende? hur ska jag göra för att få bukt med problemen? idettafall skulle jag tro att ägern har stora problem själv. Se till att ha en häst som trygg och att det finns en ömsesidig respekt mellan häst och ryttare INNAN man åker i väg på en tävling. Annars har man inget där att göra. Säger bara en sak STACKARS HÄST. undrar hur det ser ut på hemmaplan???:eek:

Jag skulle under inga omständigheter inte piska min häst om jag ramlat av och sedan fått tag i honom. vad säger det? kommer du till mig får du stryk? Som någon skrev där kunskapen tar slut tar våldet vid.

Mvh Tjalle

Måste inflika lite här :crazy:

jag tog ut det ena fullblodet på tävling för ett par veckor sedan. Den har gått på banan ganska länge ända till förra året. Vi började skola om den förra våren och allt har gått jätte bra. Lugn och fin på träningar och den har inte varit nämnvärt bråkig när vi åkt iväg med den på anda ställen, MEN

På denna första tävling när den fick höra högtalarna för första gången fick den totalt fri spel. Gick inte att svänga till höger öht utan den kastade sig handlöst åt vänster och till slut ramlade den omkull varvid jag hoppade av den.

Den hade aldrig någonsin gjort så här innan varken hemma eller borta på träning. Och jo jag gick ganska hårt åt honom utan att slå honom gul och blå men jag sa till honom eftersom han inte gick framåt för just vid det tillfället så var han farlig för hela omgivningen eftersom han inte brydde sig om det stod hästar eller människor ivägen för honom när han slängde sig runt:crazy:

Iof hoppade jag av honom och tog in honom i ridhuset där jag hoppade upp igen och direkt försökte få fram honom i galopp, vilket han gjorde. Ingen framhoppning här inte :angel: Men han skötte sig och gjorde debuten med två ner, ett nedslag från rosett :eek:

De som aldrig suttit på hästar som reser sig vet inte hur det är och ingen vet ju om detta inträffat innan eller ej. Min hade aldrig gjort sådär innan och har inte gjort det igen efter tävlingen, men nu vet jag iof hur han KAN göra nästa gång vi skall ut

Och varför skall man last och åka hem??? problemet är ju kanske på just tävlingsplatsen och tyvärr kan man inte träna på de förhållandena hemma. Skulle jag åkt hem med honom så hade man kanske inte ens kommit upp på honom på tävling igen. Jag vet ju iof varför detta beteende kom och det har ju med att han löpt och han var rätt besvärlig där på banan

Senast ändrad:

Gud vilken tjej!
Jag skulle bara hängt kvar på min häst och pratat lugnande, sedan pratat lugnt när han kom ner och fortsätta som inget hade hänt.

Hmm det skulle man ju kunna göra om hästen inte förstog vad den skulle göra, men om den gjorde det för att den ville ha av henne så skulle man nog säga åt den på skarpen att den inte får göra så, (absolut inte så mkt som hon gjorde, men kanske att man bunkar på den lite med innerskänkeln, ).. Om man inte vill att hästen ska resa på sig igen kan man iaf dra i ena tygeln och släppa den andra, då kan den inte resa på sig.. korkade tjej :cry: Inte du utan ryttaren asså :P

Håller helt med om att man självklart inte ska slå och banka på hästen. Å efter många år på tävlingsbanorna så blir man fortfarande förundrad över hur folk beter sig och hur hemskt många hästar verkar ha det. MEN, folk är också väldigt snabba med att dra slutsattser och ha en himla massa åsikter utan att känna till grunden. Har själv ett sto som när hon var yngre hade ett helt sanslöst tävlingshumör. Hon var stressad och ogillade skarpt när det var så många människor och liv runt. Detta resulterade i en häst som lättade från marken, inte rakt upp men lättade. Eftersom hon är väldigt dominant och gärna tar övertaget så räcker det inte att snällt säga "snälla gumman stå inte på bakbenen" och berömma när hon kommer ner ( för sa man inte till henne fick man knappt ngn möjlighet att berömma på marken) Istället fick man ryta till på henne på skarpen och korta ena tygeln så hon faktiskt fick böja på huvudet och istället kom ner på marken igen. Vill poängtera än en gång att jag inte slog henne men det räckte inte att "be henne" man fick "säga till henne"

Sen var det någon som sa att en häst som inte sköter sig inte har på tävlingsplatsen att göra. Då är min fråga, hur ska en häst vänja sig vid tävlingsplatser om man inte är på några. När man som i mitt fall hade en unghäst som skötte sig exemplariskt hemma men som blev pressad på tävlingar. Idag är det en underbar häst även på tävlingsplatsen, men utan att träna så hade hon ju aldrig blivit det.

Men som sagt, slag och bank hör inte hemma i kombination med hästar.

Hästen har väll inte vunnit ett skit eller ? Isåfall vad? och vad vann du med spöt? Förtroende? Respekt? hehehe, skulle inte tro det!

Vad hästen har vunnit?? Jo den har vunnit att den slapp gå fram för skänkeln och gå förbi det den tydligen reagerade på.
Och vad JAG vinner på att gå på den med pisken?? Jag vinner en häst som i fortsättningen vet att går man inte fram för skänkeln så blir det konsekvenser.

Sen håller jag helt med om att det är högst olämpligt att slå hästen efter att man har fångat in den igen, det ger absolut ingenting. Men att ge den "en i häcken" när den går till väders är inte fel.

Sen skriver du att din häst har varit hingst i tre år. Vad har det med saken att göra??

Hej!

Givetvis kan det hända oförutsedda saker som man inte räknat med om allt fungert bra hemma. MEN då kanske man också kan hantera det på ett moget sätt dvs inte straffa hästen för att den är rädd eller osäker. Om en häst har förtroende för dig så har den det oavsett var man befinner sig, personligen tycker jag att det är då det verkligen "gäller" det visar sig om man har deet eller ej. Självklart kanske en häst i ny miljö där det är spring, rörelse och andra saker som för den är helt nya, blir lite nervös och stressad. MEN inte till den grad att den inte går att kontrollera. Jag säger bara vad jag själv skulle gjort med en häst som beteede sig på det viset som TS skrev. jag skulle farit hem. För ryttare kunde helt klart inte hantera sina egna känslor, hur ska ryttaren då kunna hantera hästens????Ryttarens beteende visar att personen i fråga inte klarade av situationen eftersom den straffar sin häst på det sättet.Igen som helst logik i det hela.:crazy:

Jag var inte där och kan inte säga hur det hela gick till eller vad det berodde på att hästen regaerade som den gjorde, men av bekrivningen att döma finns det bara ett svar okunskap och brist på självinsikt!! och framförallt brist på respekt för hästen.

En häst är som bekant ingen maskin och man måste lära sig kommunicera med den på ett respektfulltsätt, för mig innebär det inte slag,skrik och sparkar. Att ta ut sin egen besviklese och frustation på en häst är oacceptabelt. hoppas att ryttaren för ett straff.

Tjalle, som inte ser hästen som ett tävlingsredskap utan som en bästa vän

Jag skulle ha dragit i EN tygel så att hästen hindrades från att resa sig så högt. Att den från början reste sig alls är inte förvånande om de har ett förhållande grundat på sådant våld! Hoppas att tjejen lärde sig en läxa och antingen säljer hästen eller tar och jobbar med den tills problemen löser sig!

Vad hästen har vunnit?? Jo den har vunnit att den slapp gå fram för skänkeln och gå förbi det den tydligen reagerade på.
Och vad JAG vinner på att gå på den med pisken?? Jag vinner en häst som i fortsättningen vet att går man inte fram för skänkeln så blir det konsekvenser.

Sen håller jag helt med om att det är högst olämpligt att slå hästen efter att man har fångat in den igen, det ger absolut ingenting. Men att ge den "en i häcken" när den går till väders är inte fel.

Sen skriver du att din häst har varit hingst i tre år. Vad har det med saken att göra??

Här är tjejen som fattar!
"gå fram för skänkeln..." jösses.....- Det förtjänar inte ens ett svar. Tyvärr.

Vad det ger att "ge den en i häcken när den reser sig", förstår jag inte. Huvudet - som nån sa, kanske....men häcken? ?

Och att du inte fattar vad en hingst har med saken att göra, det tycker jag talar sitt tydliga språk.
Men du har väll kanske aldrig haft nån hingst.

Tydligen pratar vi med tjejen som gjorde det vi andra tycker är osnyggt och oproffsigt, och eftersom denna fortsätter försvara sig, eller den som gjorde det, så är diskussionen helt meningslös. Denna person hanterar sina hästar som hon/han vill, och tyvärr spelar det nog ingen roll vad vi andra tycker. Trist med sån hästhantering, men det är den bittra sanningen, - att så är det. Överallt, hela tiden.

Vi som tycker annorlunda, vi kan väll fortsätta på vårt sätt med våra hästar, så låter vi de andra fortsätta på sitt sätt. Vi ser ju att de inte ens har LITE betänkligheter. Jag tycker bara synd om hästarna, för de hästarna har förmodligen nästan aldrig kul när de är ute med sina ryttare.

Tack för mig.

Okynnesstegringar skulle jag gjort så här med:
Jag skulle drämt till den i huvudet med handen utan att den förknippade det med mig så den kommer tycka att det är obehagligt och låta bli det utan att bli rädd för mig.

Om hästen stegrade för att den blev rädd skulle jag ta tag i ena tygeln och försöka dra ner den, samtidigt som jag pratade lugnande.

Tack o lov har jag aldrig suttit på en stegrande häst så jag hoppas att jag aldrig behöver omsätta det i praktiken. :crazy:

Men vad gör du om du sitter på en häst under en ridtur och hästen stegrar sig flera gånger för att få av dig. Ingen rädsla utan bara protester och hästen har inte ont någonstans.
Vad gör du just under själva ridturen när du sitter på och det inte fungerar att prata lugnande då hästen bara blir ännu mer ihärdig i sina försök?

Hej!

Givetvis kan det hända oförutsedda saker som man inte räknat med om allt fungert bra hemma. MEN då kanske man också kan hantera det på ett moget sätt dvs inte straffa hästen för att den är rädd eller osäker. Om en häst har förtroende för dig så har den det oavsett var man befinner sig, personligen tycker jag att det är då det verkligen "gäller" det visar sig om man har deet eller ej. Självklart kanske en häst i ny miljö där det är spring, rörelse och andra saker som för den är helt nya, blir lite nervös och stressad. MEN inte till den grad att den inte går att kontrollera. Jag säger bara vad jag själv skulle gjort med en häst som beteede sig på det viset som TS skrev. jag skulle farit hem. För ryttare kunde helt klart inte hantera sina egna känslor, hur ska ryttaren då kunna hantera hästens????Ryttarens beteende visar att personen i fråga inte klarade av situationen eftersom den straffar sin häst på det sättet.Igen som helst logik i det hela.:crazy:

Jag var inte där och kan inte säga hur det hela gick till eller vad det berodde på att hästen regaerade som den gjorde, men av bekrivningen att döma finns det bara ett svar okunskap och brist på självinsikt!! och framförallt brist på respekt för hästen.

En häst är som bekant ingen maskin och man måste lära sig kommunicera med den på ett respektfulltsätt, för mig innebär det inte slag,skrik och sparkar. Att ta ut sin egen besviklese och frustation på en häst är oacceptabelt. hoppas att ryttaren för ett straff.

Tjalle, som inte ser hästen som ett tävlingsredskap utan som en bästa vän

Du har aldrig någonsin hanterat ett fullblod direkt från banan märker jag :crazy:

Om en häst låser sig mentalt spelar det ingen som helst roll hur mkt den än litar på dig.

Nu vet jag inte hur eller vad som hände med den hästen men om en häst slutar att lyssna, dvs stänger av hel och hållet som då min gjorde så måste man få dem att på ngt sätt reagera. Jag provade att säga till genom att försöka få fram honom vilket inte fungerade, jag provade att lirka, vilket inte fungerade, en vän till mig tog tag i tygeln och försökte leda den till höger vilket inte fungerade :crazy:

Det enda som fungerade var att jag tog bort honom från platsen in i ridhuset där vi var själva, fick fram honom i galopp och stod och kantrade honom tills det var min tur att gå in på banan. Han gjorde inget dumt på banan var bara helt naturligt lite spänd eftersom det var första gången. Men hade jag givit upp där så hade det varit ännu värre nästa gång.

Nä hästar är inga maskiner men att folk tävlar med sina hästar behöver inte betyda att man inte är vän med sin häst :smirk:

Var på tävling i helgen, och såg en "intressant uppvisning".. Var en jättefin häst, som hade lite bestämda åsikter om vart den ville och inte ville gå.. Den reste sig, den stod rätt högt 2 ggr, varpå tjejen SÅGADE ner den på backen första gången, för att sedan direkt lyfta igen.. Tjejen gjorde samma sak, och när hästen var på backen igen, drämde hon skänklarana i den(Såg ej om hon hade sporrar) så den galopperade iväg, då får den spöet i rumpan typ 3 ggr, hårt som f*n. Då tvärvänder hästen och hon trillar av(duktig häst).. Hon gjorde sig inte illa, reste sig upp, skrek, vinklade upp spöet och slog hästen ca 2-3 ggr igen, vilket resulterade i att den ställde sig skyhögt med henne nästan hängades i tyglarna och sedan landade och då gick en tjej fram till henne(hon med hästen alltså), och sa ifrån, men hon fnyste bara å gick sin väg.. Detta beteende gav mig å många andra runtomkring rysningar:cry: Skulle aldrig kunna slå en häst på detta brutala vis, eller rättare sagt aldrig någonsin, och hon hade väldigt sneda blickar efter sig hela dagen..

Min fråga är nu, vad hade ni gjort i situationen med hästen, som ryttare? vad hade ni gjort som åskådare till denna händelese? Vad gör ni överhuvudtaget med era hästar som reser sig?
Om jag hade varit åskådare och hade min mobilkamera med hade jag filmat hela händelsen och gjort en anmälan till Ridsportsförbundet. Synd att sånna ryttare får komma in på tävlingsplattserna och att människor inte vågar gjöra en anmälan. Stora böter och avstängning är receptet på det här.:(

Och att du inte fattar vad en hingst har med saken att göra, det tycker jag talar sitt tydliga språk.
Men du har väll kanske aldrig haft nån hingst.

Jag har just nu två hingstar, har jobbat på olika hingststationer och hanterat och ägt hingstar i 25 år så jooo, jag inbillar mig att jag vet ganska precis vad det innebär att ha hingst!!!

Men eftersom jag inte fattar vad det har med saken att göra så kan ju du gärna få förklara det för mig, var hästen vi diskuterar hingst?? Och isåfall, skulle det rättfärdiga att den stog på bakbenen?

En pisk i häcken på en häst som reser sig betyder FRAMÅT, och det är det säkraste sätter att få ner en häst som står på bakbenen.

kl

Det har förts fram många om och men i denna tråd, så jag kommer med ett jag oxå.
Det är förståligt mycket otäckt att sitta på en häst som stegrar och många blir väldigt rädda, när man blir tillräckligt rädd så kan man inte längre reagera normalt och då är det lätt att man tar till övervåld.

Alla som har skrivit och försvarat tjejens agerande kan väl kanske ändå hålla med om att det handlar om övervåld detta. Att man korrigerar sin häst när den beter sig illa är ganska vanligt :smirk: men att man överreagerar som det beskrivs är förhoppnings vis något som hör till ovanligheterna.

Jag vet inget om ryttaren eller varför hästen reagerade som den gjorde men resultatet av hennes "korrigerande" ledde inte till en häst som inte stegrade utan det resulterade i en häst som bara blev farligare och stegrade mer när hon stod på backen. där har den kunnat slå ihjäl henne, eller någon annan.

Om jag blir riktigt arg sådär så det kokar i öronen och jag samtidigt blir rädd, så är jag inte mottaglig för vad andra säger så.....men att misshandla någon oavsett art är inte tillåtet, sånna här händelser skall rapporteras till överdomaren.

Jag hoppas att hon jobbar med sina aggresioner och kan hantera sin häst annorlunda vid andra tillfällen.

Hästar är djur och inte människor, du sa att den hade egna åskiter om hurvida den skulle gå eller inte, och den reser sig upp. Om man då lägger till spöt för att få hästen att gå ner på alla fyra och gå framåt, så tycker jag att det är rätt.

Jag har inte sagt nåt om att du inte kan bedöma vad DU tyckte om händelsen, men jag har sagt att du kan inte fråga folk som INTE såg vad som hände hurvida det var rätt eller fel... Om du ska göra det måste vi få både hennes och din bild av händelsen.

Jag sa att hästen hade bestämda åsikter om vart den ville gå, den var rädd, och ville inte gå framåt.. Och då reste den sig.. För det första, den var RÄDD, vad gör du med en rädd häst? Slår den?:mad:

För det andra så är det jag skrivit, att hon slog den när den landat, INTE i luften, där den istället borde fått en tillsägelse!
Har jag inte rätt?:smirk:

Vad var hennes bild då tror du? vare sig det var en engångshändelse eller något som händer 20 ggr om dagen, så SLÅR man inte en häst på det viset!

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 943
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 846
Senast: Wingates
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur