Vad gör ni?

Sv: Vad gör ni?

Min häst håller på sådär, direkt när han står på bakbenen så tar jag i en tygel och snurrar runt honom ett varv för att han inte ska kunna resa på sej igen, om han reser på sig en andra gång (alltså när jag har stannat honom eller gått framåt fråna att ha snurrat honom) så snurrar jag honom ett varv och bankar lite på han med innerskänkeln, han reser inte på sig för att han inte förstår utan för att han är dum och vill ha av mig och det är inte okej..

Du har absolut rätt, men det du skriver är ju att du drar ner den, vilket är vad man ska göra:) För man vill ju inte ha en häst som går på tv ben;) Jag tycker du agerar helt rätt med din stegrande häst, och önskar dig lycka till, och hoppas den blir fyrbent snart igen:)

Måste inflika lite här :crazy:

jag tog ut det ena fullblodet på tävling för ett par veckor sedan. Den har gått på banan ganska länge ända till förra året. Vi började skola om den förra våren och allt har gått jätte bra. Lugn och fin på träningar och den har inte varit nämnvärt bråkig när vi åkt iväg med den på anda ställen, MEN

På denna första tävling när den fick höra högtalarna för första gången fick den totalt fri spel. Gick inte att svänga till höger öht utan den kastade sig handlöst åt vänster och till slut ramlade den omkull varvid jag hoppade av den.

Den hade aldrig någonsin gjort så här innan varken hemma eller borta på träning. Och jo jag gick ganska hårt åt honom utan att slå honom gul och blå men jag sa till honom eftersom han inte gick framåt för just vid det tillfället så var han farlig för hela omgivningen eftersom han inte brydde sig om det stod hästar eller människor ivägen för honom när han slängde sig runt:crazy:

Iof hoppade jag av honom och tog in honom i ridhuset där jag hoppade upp igen och direkt försökte få fram honom i galopp, vilket han gjorde. Ingen framhoppning här inte :angel: Men han skötte sig och gjorde debuten med två ner, ett nedslag från rosett :eek:

De som aldrig suttit på hästar som reser sig vet inte hur det är och ingen vet ju om detta inträffat innan eller ej. Min hade aldrig gjort sådär innan och har inte gjort det igen efter tävlingen, men nu vet jag iof hur han KAN göra nästa gång vi skall ut

Och varför skall man last och åka hem??? problemet är ju kanske på just tävlingsplatsen och tyvärr kan man inte träna på de förhållandena hemma. Skulle jag åkt hem med honom så hade man kanske inte ens kommit upp på honom på tävling igen. Jag vet ju iof varför detta beteende kom och det har ju med att han löpt och han var rätt besvärlig där på banan

Det mesta har som sagt en förklaring, och det kanske bara var ett frispel i huvet, fullblod kan ju bli lite väl ibland:)

DU gjorde ju helt rätt, du hoppade av och gick med den där du kunde koncentrera dig på hästen:) Du var alltså ingen fara för andra där inne heller?:) Men denna tjej som jag från början förklarade om, fortsatte slå å dunka, trots att både människor och hästar kastade sig undan.. Hon hade kunnat ta tyglarna och gått därifrån, men icke:mad:

Hmm det skulle man ju kunna göra om hästen inte förstog vad den skulle göra, men om den gjorde det för att den ville ha av henne så skulle man nog säga åt den på skarpen att den inte får göra så, (absolut inte så mkt som hon gjorde, men kanske att man bunkar på den lite med innerskänkeln, ).. Om man inte vill att hästen ska resa på sig igen kan man iaf dra i ena tygeln och släppa den andra, då kan den inte resa på sig.. korkade tjej :cry: Inte du utan ryttaren asså :P

Nu börjar ni halka in på vad jag menar är;) Ena tygeln, absolut, den måste ju ner, innerskänkel, ytterskänkel, whatever, självklart, ner ska den:) Men inte spö, inte under några som helst omständigheter spö.. Enda gången isf, är när man har en häst som lätt reser sig för att den är dum, för att den vill ha av en.. Som stannar, tvärnitar och tjurar för att den helt enkelt inte vill.. Galet, då ska den ha en tillsägelse, på skarpen, även om det inte innebär mer än max 2 "slag" med ett spö..

Håller helt med om att man självklart inte ska slå och banka på hästen. Å efter många år på tävlingsbanorna så blir man fortfarande förundrad över hur folk beter sig och hur hemskt många hästar verkar ha det. MEN, folk är också väldigt snabba med att dra slutsattser och ha en himla massa åsikter utan att känna till grunden. Har själv ett sto som när hon var yngre hade ett helt sanslöst tävlingshumör. Hon var stressad och ogillade skarpt när det var så många människor och liv runt. Detta resulterade i en häst som lättade från marken, inte rakt upp men lättade. Eftersom hon är väldigt dominant och gärna tar övertaget så räcker det inte att snällt säga "snälla gumman stå inte på bakbenen" och berömma när hon kommer ner ( för sa man inte till henne fick man knappt ngn möjlighet att berömma på marken) Istället fick man ryta till på henne på skarpen och korta ena tygeln så hon faktiskt fick böja på huvudet och istället kom ner på marken igen. Vill poängtera än en gång att jag inte slog henne men det räckte inte att "be henne" man fick "säga till henne"

Sen var det någon som sa att en häst som inte sköter sig inte har på tävlingsplatsen att göra. Då är min fråga, hur ska en häst vänja sig vid tävlingsplatser om man inte är på några. När man som i mitt fall hade en unghäst som skötte sig exemplariskt hemma men som blev pressad på tävlingar. Idag är det en underbar häst även på tävlingsplatsen, men utan att träna så hade hon ju aldrig blivit det.

Men som sagt, slag och bank hör inte hemma i kombination med hästar.

Du låter klok;) Naturligtvis ska hästen ha en tillsägelse, men inte spö:)

Håller med dig om det med tävlingsplatsen, hur ska man kunna få den att vänja sig om man inte befinner sig på en:) Så sant så:) Men, man kan hantera det på snyggare sätt än denna unga fröken gjorde.. :)

Min häst satte emot väldigt mycket för ett par månader sen (just efter jag köpt henne), hon stegrade sig så fort det inte passa henne .
Som någon skrivit tidigare så ska man inte "bara låta dom stegra" utan självklart säga till dom, när min häst stegra så fick hon ett "rapp" med spöet, stegra hon igen fick hon ett rapp till.

Med tycker det är riktigt fel att dra en häst i munnen vad den än gör ...

läs inte "rapp" som ett jättehårt slag med spöt, utan som en tillsägelse ...

*knapp lån*
Jag blir lite skrämd av att läsa vissas åsikter här inne, över hur ryttaren borde ha hanterat händelsen. Och varför hästen kan tänkas ha gjorts om den har gjort.

I mina ögon så gjorde ryttaren helt fel!
Men till problemet, hästen stegrar!
Det finns många anledningar till att en häst stegrar, den kan vara överladdad, nervös/spänd/ovan vid tävlingsmiljö, ren och skär ouppfostrad osv.
Men tänk er att man lägger till en pisk i någon av dessa anledningar, vad tror ni händer?
En nervös häst blir knappast lugn, inte en överladdad häst heller. En ouppfostrad, tja stegrar hästen fotfarande så har ju piskandet inte fungerat innan heller....
Det bästa är att göra hästens "bestraffning" diskret, det ser mkt mer vårdat ut. En diskret bestraffning kan vara ex att man snurrar hästen runt, runt ett par varv och sedan fortsätter man som inget har hänt. Det leder till at hästen bara upplever obehag men finner inget att stressa upp sig över, och förhoppningsvis lugnar hästen ner sig efter hand, att i stället välja pisken det gör att en spänd häst blir ännu mera spänd och det blir ännu svårare att få den att slappna av.
Att döma ut en häst att den inte har på en tävlingsplats att göra bara för att den stegrar är ett rent tecken på okunnskap. Hästar är inga maskiner och kan helt plötsligt göra helt oväntade saker. Och vart ska ex hästar som inte har tävlat förr och vant sig vid det "klimatet" få vänja sig vid miljön?

Dessutom så ska ett spö vara ett hjälpmedel, inte ett bestraffningsmedel!!
Förstår inte att så många här inne finner det helt okej att ge hästen några rapp med spöet, annser att det är lathet för att de inte orkar lista ut bättre metoder som inte inehåller våld!

Senast ändrad:

Jag sa att hästen hade bestämda åsikter om vart den ville gå, den var rädd, och ville inte gå framåt.. Och då reste den sig.. För det första, den var RÄDD, vad gör du med en rädd häst? Slår den?:mad:

För det andra så är det jag skrivit, att hon slog den när den landat, INTE i luften, där den istället borde fått en tillsägelse!
Har jag inte rätt?:smirk:

Vad var hennes bild då tror du? vare sig det var en engångshändelse eller något som händer 20 ggr om dagen, så SLÅR man inte en häst på det viset!

Men hur skulle jag kunna veta hur mycket hon slog på hästen? Vad är jättemycket för dig liksom?

Ja, jag är en så hemsk människa att om min häst blir "rädd" för nåt ofarligt och inte vill gå framåt, och reser sig när jag lägger till skänkeln, av en olat då skulle jag lägga till spöt:o , eftersom den svarar uppåt istället för framåt.

Jag som väger 50 kilo, och har ett hoppspö, på säg 60 cm, kan inte slå en häst (som är åtminstonde 10 gånger starkare än vad jag är) gul och blå. Jag kan ALDRIG bräcka den med slag från mitt 60 cm spö, vare sig jag vill eller inte. Men jag kan visa att jag menar allvar med att pållen ska gå framåt utan att tjafsa. Sen är det upp till den om den väljer att svara för min hjälp.

Självklart ska bestraffningen komma när hästen gör fel, det skrev jag i mitt förra inlägg också!

Jag tror och hoppas att tjejen blev rätt, och jag hoppas att hon förstod att hon hade gjort fel om hon gjorde det, annars hoppas jag att hon o pållen kommer bättre överens i framtiden.

Emilia.

Okynnesstegringar skulle jag gjort så här med:
Jag skulle drämt till den i huvudet med handen utan att den förknippade det med mig så den kommer tycka att det är obehagligt och låta bli det utan att bli rädd för mig.

Om hästen stegrade för att den blev rädd skulle jag ta tag i ena tygeln och försöka dra ner den, samtidigt som jag pratade lugnande.

Tack o lov har jag aldrig suttit på en stegrande häst så jag hoppas att jag aldrig behöver omsätta det i praktiken. :crazy:

Tack o lov tycker nog även den häst som stegrar att den inte har dig som ryttare!
Man slår aldrig en häst och absout inte i huvudet! Oavsätt varför de stegrar!
Ett gott råd till dig om du någon gång hamnar på en häst som stegrar, oavsätt anledning: So fort den försöker resa sig, eller så fort den har landat, ta tag i ena tyglen och snurra den runt ett par varv, upprepa om den försöker stegra igen, direkt efter fortsätter man som om inget har hänt.
De hästar jag har råkat ut för har sluta väldigt, välidigt fort med att stegra, oavsätt annledning! På köpet får du en häst som upplever ett obehag, men får ingen smärta och blir därför inte rädd, skadad eller spänd.

Vad hästen har vunnit?? Jo den har vunnit att den slapp gå fram för skänkeln och gå förbi det den tydligen reagerade på.
Och vad JAG vinner på att gå på den med pisken?? Jag vinner en häst som i fortsättningen vet att går man inte fram för skänkeln så blir det konsekvenser.

Sen håller jag helt med om att det är högst olämpligt att slå hästen efter att man har fångat in den igen, det ger absolut ingenting. Men att ge den "en i häcken" när den går till väders är inte fel.

Sen skriver du att din häst har varit hingst i tre år. Vad har det med saken att göra??

*asg* Hur många hästar har du rutin ifrån!
Jag lovar dig att din metod inte hade fungerat på några av mina pållar! Hadde du fått handskarna på våran ena pålle (som var/är mnkt känslig) när han var yngre så hade du förstört hästen psykiskt så att den hade fått gå till slakt, inom en vecka......

Jag annser att du vinner ingenting, du är den personen som inte har någon kunnskap och därför brukar du våld (där kunnskap tar slut, tar våldet vid)!
Du är inte vinnaren, du är förloraren.
Dock har du lite vett i dig att till och med du kan inse at det var fel att slå hästen från marken när den var infångad.

Man slår aldrig en häst

Frågar inte enbart dej utan alla som säger sådär...
Varför skulle det vara värre att lägga till spöt än att skänka?
Ofta känns det nog mer för hästen att någon sparkar till den i magen, än att någon slår till den med en pinne...

Jag förstår inte resonemanget, så förklara lite vänligt helst:angel:

Men hur skulle jag kunna veta hur mycket hon slog på hästen? Vad är jättemycket för dig liksom?

Ja, jag är en så hemsk människa att om min häst blir "rädd" för nåt ofarligt och inte vill gå framåt, och reser sig när jag lägger till skänkeln, av en olat då skulle jag lägga till spöt:o , eftersom den svarar uppåt istället för framåt.

Jag som väger 50 kilo, och har ett hoppspö, på säg 60 cm, kan inte slå en häst (som är åtminstonde 10 gånger starkare än vad jag är) gul och blå. Jag kan ALDRIG bräcka den med slag från mitt 60 cm spö, vare sig jag vill eller inte. Men jag kan visa att jag menar allvar med att pållen ska gå framåt utan att tjafsa. Sen är det upp till den om den väljer att svara för min hjälp.

Självklart ska bestraffningen komma när hästen gör fel, det skrev jag i mitt förra inlägg också!

Jag tror och hoppas att tjejen blev rätt, och jag hoppas att hon förstod att hon hade gjort fel om hon gjorde det, annars hoppas jag att hon o pållen kommer bättre överens i framtiden.

Emilia.

Jaa, det blir nog mkt bättre om du slår en häst som är rädd över huvudtaget:mad: Det som inte är farligt i dina ögon, kanske är det i hästens! De ser saker på annorlunda vis ändå.. Visst, den ska ha tillsägelse när den fått titta osv. Men det jag vill komma fram till genom detta tjafs, är att man INTE ska spöa en häst, men att ge den en tillrättavisning med spöet när den inte går fram osv, det säger jag inget om, det gör väl de flesta ryttare!?

Slå hästen gul och blå är väl överhuvudtaget rätt omjöigt, vare sig du har ett 60 cm eller 160 cm spö, men det är enbart ett utryck för att spöa upp den, om du inte hajjade det! Men jag tycker iaf inte att det spelar någon roll, man ska inte slå en häst mer än 2 ggr per olydnad, å då ska de verkligen vara en OLYDNAD! Men det finns bättre sätt att lösa det på än med spö..

Jaa, det blir nog mkt bättre om du slår en häst som är rädd över huvudtaget:mad: Det som inte är farligt i dina ögon, kanske är det i hästens! De ser saker på annorlunda vis ändå.. Visst, den ska ha tillsägelse när den fått titta osv. Men det jag vill komma fram till genom detta tjafs, är att man INTE ska spöa en häst, men att ge den en tillrättavisning med spöet när den inte går fram osv, det säger jag inget om, det gör väl de flesta ryttare!?

Slå hästen gul och blå är väl överhuvudtaget rätt omjöigt, vare sig du har ett 60 cm eller 160 cm spö, men det är enbart ett utryck för att spöa upp den, om du inte hajjade det! Men jag tycker iaf inte att det spelar någon roll, man ska inte slå en häst mer än 2 ggr per olydnad, å då ska de verkligen vara en OLYDNAD! Men det finns bättre sätt att lösa det på än med spö..

Jag har inte sagt att det är rätt att spöa upp en häst som är räd för åt, ingenstans har jag sagt att jag vet att tjejen haterade situationen rätt. Utan jag har sagt, precis som du säger nu att de är okej att tillrättavisa hästen med ett spö.

Självklart "hajjade" jag det, och i övrigt så tycker jag att stegrande hästar är en olydnad...

Eftersom hennes häst svarade framåt när hon sparkade till den med skänklarna, så var det ju rätt, och hon borde inte ha slagit mer på hästen då, om den inte stegrade sig igen.

MEN jag var som sagt inte där o såg det!

Frågar inte enbart dej utan alla som säger sådär...
Varför skulle det vara värre att lägga till spöt än att skänka?
Ofta känns det nog mer för hästen att någon sparkar till den i magen, än att någon slår till den med en pinne...

Jag förstår inte resonemanget, så förklara lite vänligt helst:angel:

Det är ingen skillnad. Skillnaden är hur i hårt man gör saker. Sparka och slå klassas väl vad jag vet som våld. Hellre peta med spöt än sparka med skänklarna, hellre skänkla mjukt och lugnt än slå med spöt. Använder spö på min häst... men jag skulle aldrig få för mig att slå henne med det.

Jag har inte sagt att det är rätt att spöa upp en häst som är räd för åt, ingenstans har jag sagt att jag vet att tjejen haterade situationen rätt. Utan jag har sagt, precis som du säger nu att de är okej att tillrättavisa hästen med ett spö.

Självklart "hajjade" jag det, och i övrigt så tycker jag att stegrande hästar är en olydnad...

Eftersom hennes häst svarade framåt när hon sparkade till den med skänklarna, så var det ju rätt, och hon borde inte ha slagit mer på hästen då, om den inte stegrade sig igen.

MEN jag var som sagt inte där o såg det!

Tror vi börjar bli lite mer överens, för fick en känsla av att vi inte riktigt snackade om samma "spö-metod" där ;)

Men jag tycker iaf INTE att man slår en stegrande häst, det blir inte bättre!

Nja, sanning med modifikation skulle jag vilja säga.
Man kan inte ta med hästen in i köket och förklara för den varför den inte ska bete sej på ett visst sätt, så i vissa fall måste man bruka lite våld för att hästen ska förstå att beteendet inte var välkommet.

Jag fattar inte folk som tycker att det är ok att hästen stegrar sej och att ingen gör någonting åt det. Vad ska man göra då? Sitta och vänta ut hästen och sedan klappa den??
Fattar ni inte att man kan bryta nacken och dö av att hästen faller över och landar på dej som ryttare??
En häst som stegrar sej är farligt, inte bara för ryttaren utan för alla som står runtomkring.

Hur har man dessutom mage att stå och blänga elakt på en tjej som bara försöker överleva på hästen när man inte gjort ett skit för att hjälpa till??
Hade en häst rest sej flera gånger i min närhet hade jag sprungit fram och försökt hjälpa till, speciellt om personen ramlade av.

De man skulle kunna göra är att lösa problemen man har med sin häst från backen innan man sitter upp. En häst stegrar ju förmodligen av en anledning. Att lägga på både tygel, skänkel och spö tror inte jag är den rätta metoden.

Att istället ta itu med orsaken till problemet kankse är en bättre lösning. Men om ni som hästmänniskor kan slå era hästar pga eran okunskap och sedan se er själv i spegeln innan ni lägger er för kvällen (och sedan även kunna sova) Er tycker jag synd om....

Tack o lov tycker nog även den häst som stegrar att den inte har dig som ryttare!
Man slår aldrig en häst och absout inte i huvudet! Oavsätt varför de stegrar!
Ett gott råd till dig om du någon gång hamnar på en häst som stegrar, oavsätt anledning: So fort den försöker resa sig, eller så fort den har landat, ta tag i ena tyglen och snurra den runt ett par varv, upprepa om den försöker stegra igen, direkt efter fortsätter man som om inget har hänt.
De hästar jag har råkat ut för har sluta väldigt, välidigt fort med att stegra, oavsätt annledning! På köpet får du en häst som upplever ett obehag, men får ingen smärta och blir därför inte rädd, skadad eller spänd.

Tack för tipset (inte spydigt).

Kan dock tillägga att när min häst har konstrat (inte stegrat men backat väldigt mycket och liknande) har jag snurrat honom runt, runt och han var fortfarande spänd. Däremot så tror jag inte han skulle bli lugnare av spö i sådana situationer.

Senast ändrad:

Det mesta har som sagt en förklaring, och det kanske bara var ett frispel i huvet, fullblod kan ju bli lite väl ibland:)

DU gjorde ju helt rätt, du hoppade av och gick med den där du kunde koncentrera dig på hästen:) Du var alltså ingen fara för andra där inne heller?:) Men denna tjej som jag från början förklarade om, fortsatte slå å dunka, trots att både människor och hästar kastade sig undan.. Hon hade kunnat ta tyglarna och gått därifrån, men icke:mad:
Ja och alldrig mer komma tillbaks:mad: hoppas att ryktet lever med henne länge efter den här visningen och att hon nästa ggr åker i baken hårdare.:mad:

Om detta hände i ovansjö var jag där och såg (på nära håll) vad som hände.
Min uppfattning är att hästen reste sig 2 ggr, om hon sågade ner den eller inte vet jag inte eftersom jag då flyttade på min häst och mig själv för att vi inte skulle hamna ivägen. Men såg att hon efter att den reste sig första gången försökte få den frammåt vilket jag tycker var rätt, hästen reste sig sen igen och efter det får hon den att galoppera, och använder spöt 2 ggr. kanske inte helt rätt att göra det när hästen redan gått framåt, men kan ju inte stå för vad hon tänkte och kände.
När hästen sen tvärvänder och hon åker av reser den sig igen innan(!) hon använt spöet. Att hon använde spöet då (det var inte uppvinklat) såg mest ut som en reflex från hennes sida, kanske för att hålla hästen ifrån sig.

Tycker inte att hon korrigerade hästen helt enligt konstens alla regler, men tycker att man måste få korrigera hästen när dess beteende utgör en fara för ryttaren och de som befinner sig runt dem.

Kan ju även vara så att hästen inte brukar resa sig, och hon inte medvetet tog med sig en sån häst till en tävlingsplats. Det brukar synas om ryttaren är van att hästen reser sig och jag tyckte inte det såg ut så i det här fallet, så det kan ju ha varit en engångsföreteelse.

Det är det här jag menar, det finns lika många olika versioner av vad som hände som det finns människor!

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 943
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 846
Senast: Wingates
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur