Vad gör ni?

Sv: Vad gör ni?

Jag instämmer med föregående talare!
Helt rätt.
Kan man inte snacka med hästen och få den förstå utan sitt spö, då tror jag man ska pyssla med gunghästar.

Om hästen är så farlig, -återigen, vad har den på en tävlingsplats att göra?

Kanske hade hon inte på en tävling att göra med den hästen om den har så lätt att resa sig. Hade MIN häst gjort så, hade jag hoppat av, tagit den från platsen, utanför tävlingsområdet, pratat förstånd med den (behöver inte inkludera piskor) och sen lastat och åkt min väg.
SKÄMMAS ska man göra om man inte är proffsigare än ovanstående beskriven "hästmänniska".

:mad:

Och låtit hästen "vinna". Tror du att du någonsin kunnat ta ut den hästen på en tävlingsplats igen?
Och hur hade du "pratat förstånd" med den EFTER att du lett iväg den? Är det inte en grundregel att korrigering ska ske omedelbart?

Hur hade du kommunicerat med hästen i den situationen?

min häst e lung o trygg då hon aldrig fått stryk o har 100% förtroende för mig o lysnar/litar på mig till max genom rösten.
har aldrig behövt uppleva att någon av mina hästar skulle gör så,
men om det nu skulle ha hänt hade jag ju absolut inte spöat hästen utan snarare försökt lungna den....

vad vinner man på att spöa upp hästeni denna sits?
vilket förtroende bygger du då upp?

man kan inte slå in förstånd o kunskap det krävs mer än ett rejält spö!

(vist kan man makera med spöt men inte mer)

men vaddå korrigera? Att fånga in den och piska den gul och blå på tävlingsplatsen lär väl inte göra att den trivs bättre på banan direkt. Kuva sin häst till lydnad är väl inget man ska komma till en tävling och göra.

Här gäller det att träna lydnad och få hästen på sin sida. Och det ska vara färdigt innan man kommer in på banan.

Det är en sak att göra en snabb korrigerning genom ett rapp i det ögonblick hästen gör den oönskade handlingen och att handla på det sätt som beskrivs här.

när hästen väl låtit sig fångas igen, efter att ryttaren flög av (för den kom lös eller?) så ska man ju absolut inte piska den.
hästar har kort minne. dom fattar inte bestraffning en stund senare. isätllet påpekar man bara för hästen att man är farlig och obehaglig.

det finns ju en anledning till att hästen stegrar: dels gillar den inte situationen, dels anser den sig ranghög i förhållande till ryttaren. piskan kommer inte att lösa någon av de här grejerna.
särskilt inte från marken. okej om man kanske petar till hästen för att den ska gå framåt, dvs inte få någon chans att stegra, men då snackar vi en lätt förstärkning av skänkeln, inte misshandel.

vad vinner man på att spöa upp hästeni denna sits?
vilket förtroende bygger du då upp?
Om hästen stegrar sej och man ger den ett par smällar har man förhoppningsvis gjort hästen på det klara med att stegrar man sej så får man smäll, vilket hästen inte vill ha. Det gör att hästen förhoppningsvis inte stegrar sej igen.

Man bygger inte upp ett förtroende på att smälla till hästen när den stegrar sej, men man kanske räddar livet på sej själv!!
En häst som stegrar sej är bland det farligaste som kan hända. Det är riktigt otäcka skador som människor och hästar får när hästen slår över!!

Jag tycker verkligen inte att du ska säga någonting om det heller. Har man aldrig varit med om att en häst stegrar sej ska man inte uttala sej om vad man bör och inte bör göra.
Dina hästar är lugna för att de har ett sådant temperament, men det är inte alla hästar som är sådana!

Var på tävling i helgen, och såg en "intressant uppvisning".. Var en jättefin häst, som hade lite bestämda åsikter om vart den ville och inte ville gå.. Den reste sig, den stod rätt högt 2 ggr, varpå tjejen SÅGADE ner den på backen första gången, för att sedan direkt lyfta igen.. Tjejen gjorde samma sak, och när hästen var på backen igen, drämde hon skänklarana i den(Såg ej om hon hade sporrar) så den galopperade iväg, då får den spöet i rumpan typ 3 ggr, hårt som f*n. Då tvärvänder hästen och hon trillar av(duktig häst).. Hon gjorde sig inte illa, reste sig upp, skrek, vinklade upp spöet och slog hästen ca 2-3 ggr igen, vilket resulterade i att den ställde sig skyhögt med henne nästan hängades i tyglarna och sedan landade och då gick en tjej fram till henne(hon med hästen alltså), och sa ifrån, men hon fnyste bara å gick sin väg.. Detta beteende gav mig å många andra runtomkring rysningar:cry: Skulle aldrig kunna slå en häst på detta brutala vis, eller rättare sagt aldrig någonsin, och hon hade väldigt sneda blickar efter sig hela dagen..

Min fråga är nu, vad hade ni gjort i situationen med hästen, som ryttare? vad hade ni gjort som åskådare till denna händelese? Vad gör ni överhuvudtaget med era hästar som reser sig?

Det ær ju inte alltid hæstens fel.
Om det va mitt fel skulle jag bara førsøka lugna ner den och fortsætta.
jag brukar aldrig skylla på hæsten før det brukar oftast vara mitt eget fel.
men om hæsten bara jævlades meed mig skulle jag sækert sæga till den genom att trycka in skænklarna før att fortsætta. eller slå tilld en 1 gång hårt istællet før flera gånger..

det ær samma sak i stallet..

Om en hæst biter mig, så slår jag den inte før jag msåte ju ha gjort något så den kænner sig hotad då ær det ju lite mitt fel.( om den nte gør det før o ævlas då ) jag lugnar mig och naffsar tillbaka :D
,om en hæst sparkar mig. lungar jag ner den om den fortsætter sparkar ajg tillbaka. ( inte hårt men før att visa att jag inte tar emot det beteendet )

INGEN HÆST BLIR JU SNÆLLARE FØR ATT MAN SLÅT DEN :crazy:
ær man snæll ær den snæll tillbaka.
:bump:

Hmmm av kunskap av andra incidenter så har folk en tendes till att förstora upp saker och ting...kanske det inte var sååå illa som några vill ha det till:angel:
Är ett par pisk rapp, att slå hästen gul och blå..?

Hur funkar det i en hästflock, tar ledar hästen undan bråkstaken för att "prata förstånd" med den...hmmm...tror knappast det..:devil:

Hade det varit min häst så hade jag aldrig kunnat ge mig på nått sånt, då hade jag haft ett helvete nästa gång.. De ska ju också veta vad som är rätt och fel! Och att "prata förstånd" med dem funkar inte..tro mig, då kan man lika gärna skriva upp det på ett plakat och hålla upp framför hästen..den fattar ungefär lika mycket av det..:o :cool:

Om hästen stegrar sej och man ger den ett par smällar har man förhoppningsvis gjort hästen på det klara med att stegrar man sej så får man smäll, vilket hästen inte vill ha. Det gör att hästen förhoppningsvis inte stegrar sej igen.

Man bygger inte upp ett förtroende på att smälla till hästen när den stegrar sej, men man kanske räddar livet på sej själv!!
En häst som stegrar sej är bland det farligaste som kan hända. Det är riktigt otäcka skador som människor och hästar får när hästen slår över!!

Jag tycker verkligen inte att du ska säga någonting om det heller. Har man aldrig varit med om att en häst stegrar sej ska man inte uttala sej om vad man bör och inte bör göra.
Dina hästar är lugna för att de har ett sådant temperament, men det är inte alla hästar som är sådana!

det finns många typer av hästar o alla med olika temerament men
95%av alla hästar e lungna/trygga med rätt ryttare/ behandling(kunskap) från början.
o det e väl klart att en häst inte vill ha stryk/pisk det finns väl ingen el någon som vill ha det...el? nä,då blir man skygg/orolig o svårhandterad i stället.

jag e ingen elit ryttare men har lyckas föda upp en hel del hästar genom åren(hbl,arab,fjord,russ) med bra lynne o stabilt psyke(99% genom rösten)
så jag tycker inte du ska klanka ner på mig då jag nog har mer kunskap om uppfostran än du tycks ha.

det e väl överbevisat att det gjorde fel verkan på hästen(med stryk) då den blev mer orolig o fortsatte att stegra o t o m kasta av sin ryttaren...
hon borde försökt lugna ner sin häst så hade det nog gått mycket bättre!
jag vet att det e farligt med stegrande hästar o jag vet att man inte kan slå in förstånd i huvudet också.

Assåe.. jag måste bara fråga en sak här.

Ni som säger att "man ska vara snäll mot hästen så är den snäll tillbaka" och "min häst är så snäll och lugn för att jag är det så hon skulle aaaldrig stegra".

Har ni SUTTIT på en häst som stegrar så JÄKLA högt att man tror att man ska slå över? Har ni det? Jag tror nämligen inte det.... för när man sitter där uppe och känner att hästen håller på att tappa balansen, då är man inte särskilt "snäll och lugn längre". Det är ren jäkla överlevnadsinstinkt som kommer fram. Och att stegra är ett ofog som hästen ALDRIG NÅGONSIN får tillåtas fortsätta med.

Min fråga till er är nu; Hur hade NI LÖST ett problem där hästen protesterar mot minsta krav genom att stegra? Sedan kan jag hålla med om att det kanske inte är så lämpligt att fortsätta tillrättavisa den efter den "landat". Jag personligen berömmer snarare om hästen far iväg i 190, så länge den inte bockar eller dylikt. Det innebär ju bara att den lyssnade när jag sa till den (jag tillrättavisar en påbörjade stegring med kraftig framåtdrivning, kraftig skänkel och pisk)

Var på tävling i helgen, och såg en "intressant uppvisning".. Var en jättefin häst, som hade lite bestämda åsikter om vart den ville och inte ville gå.. Den reste sig, den stod rätt högt 2 ggr, varpå tjejen SÅGADE ner den på backen första gången, för att sedan direkt lyfta igen.. Tjejen gjorde samma sak, och när hästen var på backen igen, drämde hon skänklarana i den(Såg ej om hon hade sporrar) så den galopperade iväg, då får den spöet i rumpan typ 3 ggr, hårt som f*n. Då tvärvänder hästen och hon trillar av(duktig häst).. Hon gjorde sig inte illa, reste sig upp, skrek, vinklade upp spöet och slog hästen ca 2-3 ggr igen, vilket resulterade i att den ställde sig skyhögt med henne nästan hängades i tyglarna och sedan landade och då gick en tjej fram till henne(hon med hästen alltså), och sa ifrån, men hon fnyste bara å gick sin väg.. Detta beteende gav mig å många andra runtomkring rysningar:cry: Skulle aldrig kunna slå en häst på detta brutala vis, eller rättare sagt aldrig någonsin, och hon hade väldigt sneda blickar efter sig hela dagen..

Min fråga är nu, vad hade ni gjort i situationen med hästen, som ryttare? vad hade ni gjort som åskådare till denna händelese? Vad gör ni överhuvudtaget med era hästar som reser sig?

Om man har en häst som man vet att man inte kan hantera, ska man givetvis inte ta ut den på tävling. Men hästen kanske inte hade betett sig sähär förut, de vet vi inte...

Jag förstår att hon går på hästen med spöt när det står på två ben på en tävlingsplats, för det ÄR livsfarligt.
Däremot tror jag inte på bestraffningen när hon väl har ramlat av, men jag förstår att hon var arg, och det kanske gick ut över hästen, vilket inte är så bra...

Jag tror inte att man kan bedöma händelsen utan att ha sett den och pratat med tjejen i fråga...

Gud vilken tjej!
Jag skulle bara hängt kvar på min häst och pratat lugnande, sedan pratat lugnt när han kom ner och fortsätta som inget hade hänt.

hej! Jag blir nästan mörkrädd när jag läser några inlägg i denna tråd.
För det första vad har man på en tävling att göra om man har en häst som för närvarande inte verkar psykiskt redo att tävlas(inte ryttaren heller). Jag tror pesonligen inte att det är första gången det händer, men jag kan naturligtvis inte veta det. Får man själv som ryttare panik och blir rädd och tar till våld och straff när hästen får "spel" så är det inget som kommer att hjälpa vare sig hästen eller ryttaren.
Om min häst om jag mot förmodan åkt med honom på en tävling, och han börjat stegra hade jag försökt lugna honom. skulle det inte fungera skulle jag hoppa av och leda bort honom, som ngn tidigare skrivit, lasta honom och fara hem och rannsaka mig själv. vad gick fel? vad utlöste detta beteende? hur ska jag göra för att få bukt med problemen? idettafall skulle jag tro att ägern har stora problem själv. Se till att ha en häst som trygg och att det finns en ömsesidig respekt mellan häst och ryttare INNAN man åker i väg på en tävling. Annars har man inget där att göra. Säger bara en sak STACKARS HÄST. undrar hur det ser ut på hemmaplan???:eek:

Jag skulle under inga omständigheter inte piska min häst om jag ramlat av och sedan fått tag i honom. vad säger det? kommer du till mig får du stryk? Som någon skrev där kunskapen tar slut tar våldet vid.

Mvh Tjalle

Min ponny reste sig och då "klappade" jag till honom mellan öronen, inte hårt med knuten näven utan öppen näve och lite snärt samtidigt sa jag nej med hård röst. När han gick ner berömde jag och pratade lugnade, han gjorde ett försök till och jag gjorde samma sak. Men det var svårt att ha sinnesnärvaro till att hålla sig lugn för jag blev både förvånad och rädd. Sedan dess har han aldrig gjort om det. Jag rider aldrig med spö. Men det är ju olika vad som fungerar på vilken häst.

Jag tycker synd om tjejen för det är väl det sista man vill ska hända på en tävlingsplats. Både andra som tittar och samtidigt måste hon ha blivit väldigt rädd. Tycker inte att hennes beteende mot hästen är ok men att gå fram till henne och tala om att man tycker att hon gör fel och förväntar sig att hon ens ska vara i ett tillstånd att kunna lyssna..... Självklart är det idiotiskt att piska hästen när den har gått ner och sedan efter hon trillat av.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har alltid lärt mig att aldrig bli "långarg" på en häst. jag såg ju inte vad som hände, men själv skulle jag inte dra i tyglarna om en häst stegrade sig. Jo, i den ena skulle jag leda åt sidan och sen rida fram så att hästen tvingas ner på marken.
Tycker det var lite onödigt att hon började slå den, men visst ska den få tillsägelse om den stegrar utan orsak. (om det inte fanns någon då)

Det finns ALLTID en orsak! Alltid och åter alltid. En häst jävlas inte. Jag tycker det är hemskt när man får se såna saker, tävling eller ej. En häst som inte är redo för tävling ska inte tävla. Sen kan det alltid hända olyckor, hästen kan bli skrämd osv. Men man har aldrig rätt att piska den på ett sånt sätt!

Nja, sanning med modifikation skulle jag vilja säga.
Man kan inte ta med hästen in i köket och förklara för den varför den inte ska bete sej på ett visst sätt, så i vissa fall måste man bruka lite våld för att hästen ska förstå att beteendet inte var välkommet.

Jag fattar inte folk som tycker att det är ok att hästen stegrar sej och att ingen gör någonting åt det. Vad ska man göra då? Sitta och vänta ut hästen och sedan klappa den??
Fattar ni inte att man kan bryta nacken och dö av att hästen faller över och landar på dej som ryttare??
En häst som stegrar sej är farligt, inte bara för ryttaren utan för alla som står runtomkring.

Hur har man dessutom mage att stå och blänga elakt på en tjej som bara försöker överleva på hästen när man inte gjort ett skit för att hjälpa till??
Hade en häst rest sej flera gånger i min närhet hade jag sprungit fram och försökt hjälpa till, speciellt om personen ramlade av.

Men HALLÅ DÄR! Inte någon har sagt att der är okej med en häst som stegrar sig, absolut inte, det är väldigt farligt, JA! Men hästen stod inte så pass högt att den var nära att slå över.. Vilket jag också skrev i förklaringen, den stod RÄTT högt, inte rätt upp.. DET är skillnad kan jag tala om..

Haha, okeej, så du hade alltså, gått fram dit, till en häst som står och stegrar sig å vevar med framhovarna, försökt ryckt ner den eller? Fördmodligen hade du hamnat under benen/magen på den och gjort dig illa.. Ryttaren skadade sig inte, hon landade på fötterna!

Vad hade ni annars gjort, slagit den gul och blå?

Nee, min åsikt är att, om man har en häst som reser sig, vilket min också kan göra ibland, väääldigt sällan dock.. Så behåller man lugnet och när hästen är på backen igen, DÅ berömmer man den och pratar lugnt med den.. Att banka skänklarna i den och fara iväg så som hon gjorde, med uppvinklat spö i högsta hugg, vad ger det för signaler till hästen.. Varför i hela fridens namn ska den hålla sig på backen och vara lugn och beskedlig när den fick stryk då.. Hade jag varit häst, hade jag också ställt mig på bakbenen igen, dels för att slippa stryk, dels för att jag inte förstått bättre, eftersom jag då hade fått stryk för att jag gjorde det ryttaren egentligen ville, nämligen ha hästen på backen..

Den hästen/incidenten jag pratar om var ej halt, utan galopperade iväg typ 4 steg innan den tvärvände.. Orsaken var att hästen var rädd för något längre fram, och helt enkelt inte ville gå där..

SPÖA EN HÄST LÖSER INGA PROBLEM! Ni som anser det, borde skaffa er trähästar istället..

Kommunicerar med djur gör man inte med våld..

FEL FEL FEL FEL!!!
OM du slår hästen, när är enda gången du då skulle kunna slå den, JO, på backen! är det då den ska ha spö eller? När den kommit ner på backen där den SKA vara.. För du skulle ju inte lyckas så jättebra med att slå den när du sitter på.. Näe, visst, du kan korrigera hästen, markera att den gör fel, men det ska ju inte ske när den stegrat såg klart å står på backen, då reser den sig bara igen, vilket denna häst gjorde!

Skaffa dig en trähäst å slå!

ÅTERIGEN, DEN STOD INTE RÄTT UPP!

Om man har en häst som man vet att man inte kan hantera, ska man givetvis inte ta ut den på tävling. Men hästen kanske inte hade betett sig sähär förut, de vet vi inte...

Jag förstår att hon går på hästen med spöt när det står på två ben på en tävlingsplats, för det ÄR livsfarligt.
Däremot tror jag inte på bestraffningen när hon väl har ramlat av, men jag förstår att hon var arg, och det kanske gick ut över hästen, vilket inte är så bra...

Jag tror inte att man kan bedöma händelsen utan att ha sett den och pratat med tjejen i fråga...

Det spelar ingen jäkla roll, hur får du en häst lugn när du slår den med spöet? HUR, det är allt jag vill veta? Blir den bättre, landar den på backen å säger "Tack matte för att du slår mig"? Blir mörkrädd av erat tänkande! Shit!

JAG VAR DÄR, SÅG DET MED EGNA ÖGON, SÅ JO, JAG KAN BEDÖMMA DET!

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 943
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 873
Senast: Wingates
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama